آیا موریانه زدن پارکت چوبی حقیقت دارد؟ و امکان از بین رفتن پارکت ها وجود دارد؟

دسته ها :

Majid Nourozi

آیا موریانه زدن پارکت چوبی حقیقت دارد؟ این سوالی است که اغلب علاقمندان به پارکت های چوبی می پرسند و از شنیدن جواب آن واهمه بسیار دارند. و بخاطر داشتن این واهمه قبل از خرید و استفاده آن به تحقیق راجب آن می پردازند. پارکت ها به دلیل زیبایی بسیار زیاد محبوبیت بالایی در بین اغلب مصرف کنندگان مثل خانه ها، شرکت ها و مراکز مختلف دارند به همین دلیل در بسیاری از موارد مصرف کنندگان را دچار چالش های می کنند که در ادامه این مطلب قرار است به بررسی آن بپردازیم و جواب سوال کاربان عزیز را بدهیم.

قبل از بررسی هر موضوعی بهتر است اصلی ترین موضوع این مقاله را یعنی موریانه را بررسی کنیم، زیرا خیلی از کاربران با این موجود آشنایی ندارند پس بررسی موریانه در وهله ی اول برای جواب سوال “آیا موریانه زدن پارکت چوبی حقیقت دارد؟” بسیار مهم است.

فهرست مطالب

    مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید کفپوش برای آسانسور

    موریانه چیست؟ آیا یک موجود زنده است؟

    موریانه (Termite)  یک نوع حشره است که بدن آن نرم و ظاهرا شبیه به مورچه می باشد. رنگ بدنه این حشره شیری ویا زرد کم رنگ و همچنین قهوه ای است و این حشرات به سه دسته کلی تقسیم می شوند این سه دسته عبارتند از: موریانه هایی که محل زندگی آنها زیر خاک است، دسته دوم موریانه هایی که در چوب های خضک قرار دارند و همچنین دسته ی آخر موریانه هایی هستند که در چوب های مرطوب زندگی می کنند.

    تغذیه اصلی موریانه و مواد غدایی آن از چوب است به همین خاطر وجود موریانه در سازه های چوبی مثل ویلاها، آلاچیق های چوبی، و کلبه چوبی ها یک خطر بسیار بزرگ به حساب می آید. این خطر می تواند به گونه ای باشد که سقف های چوبی بسیار بزرگ را سوراخ کند و آسیب های خیلی جدی را به محل وارد کند.

    موریانه زدن پارکت

    موریانه ها در محیط های بسته و زیرزمینی بصورت مخفیانه زندگی می­نمایند و از راه های زیرزمینی خیلی راحت وارد منازل و محل هایی که سازه های آنها چوبی می شوند و در صورتی که هیچ اقدامی جهت جلوگیری از تکثیر و ورود آنها صورت نگیرد، براحتی است همچنین گروهی راه ها و تونل های رفت و آمد در ستون ها، دیوارها و حتی کفپوش های چوبی می سازند. ودر طول زمان باعث ایجاد خرابی های بسیاری می شوند.

    به طور کلی و با بررسی های انجام شده موریانه هایی که در ایران هستند از نوع دسته اول یعنی موریانه های زیر زمینی می باشند.

    یعنی از طریق راه های زیرزمین خود را به محل هایی که در ساخت و ساز آنها از چوب استفاده شده می رسانند و با چوب های جویده شده و یا گل در طبیعت خانه هایی را میسازند.

    خب تا این قسمت از مقاله با موریانه و آسیب­های احتمالی آن به محیط آشنا شدید.

    همانطور که مطالعه کردید و پیش­تر گفته شده موریانه ها گروهی زندگی و به صورت اجتماعی زندگی می نمایند. و در موارد بسیاری حتی در زمانی که دشمن حمله کرده بصورت گروهی از قلمرو های خود و همچنین ملکه موریانه ها دفاع و محافظت می نمایند. جالب است بدانید که ملکه موریانه ها توانایی دارند ده ها هزار تخم موریانه در روز تولید کنند توجه کنید که موریانه­ها دشمنان بسیار در طبیعت دارند از جمله  دشمنان موریانه­ها که می توان به آن ها اشاره کرد عبارتند از:مورچه ها، پرندگان، عنکبوت ها و حتی سوسمارها هستند که موریانه ها را شکار می کنند و از آنها به عنوان تغذیه خود استفاده می نمایند. اغلب مورچه ها در مناطق گرم و مرطوب زندگی می نمایند.

     اما در حال حاضر برای جلوگیری از ورود موریانه به محل های زندگی شما و مکان هایی که در آن از سازه های چوبی استفاده کردید یکسری روش های نوین وجود دارد که در ادامه این مقاله به بررسی این روش ها می پردازیم.

    مقاله پیشنهادی : ویژگی های کفپوش سرویس بهداشتی

    چگونه از ورود موریانه به محل زندگی و مکان هایی که در آنها از چوب استفاده شده جلوگیری کنیم؟

    در حال حاضر یکسری اقدامات وجود دارد که با اجرای آن می توان از ورود موریانه به محل زندگی و یا محل های که از سازه های چوبی استفاده کرده اند جلوگیری کرد این اقدامات عبارتند از:

    • بستن مسیرهای ورودی و خروجی موریانه از داخل ساختمان به خارج از ساختمان
    • اطراف منازل و یا ساختمانی که موراینه وارد آن شده را سم پاشی کنید.
    • از مواد شیمایی و سموم برای سم پاشی محل هایی که در آنها چوب قرار دارد استفاده کنید.
    • سوراخ هایی که در اطراف ساختمان های بتنی وجود دارد راببندید هر درزی که امکان ورود حشرات از آنجا وجود دارد را به طور کامل از بین ببرید.
    • تهویه ی مناسب هوا برای فضای مورد نظر بسازید.
    • محیط منازل را حدااقل امکان خش نگهدارید بخصوص اگر از کفپوش های چوبی استفاده کرده اید.

     موریانه زدن پارکت اصلی ترین موضوع این مقاله است که در ادامه ی این مطلب قرار است بررسی کنیم.

    آیا پارکت چوبی موریانه میزند؟

    این سوالی است که پیش­تر توسط دلیل مطرح شدن آن را بیان کردیم. پارکت­های چوبی از چوب طبیعی درختان ساخته شده اند و به همین جهت از نظر دوام و پایداری  در مقابل محیط های مرطوب و آبی از نظر موریانه به توجه زیادی نیاز دارد.حتما به این توجه کنید که موریانه­ها نمیتوانند از همه ی چوبهای درختان و یا محصولات چوبی تغذیه کنند. همچنین موریانه ها نمی توانند به درختانی که مواد غذایی کمی دارند آسیب برسانند.

    به طور کلی برای تولید پارکتهای چوبی از چوب درختانی مثل سرو، سدار، بلوط، گردو و یا گیلاس استفاده می گردد که چوب این نوع درختان خیلی کمتر در معرض خوردگی موریانه قرار دارد. در نهایت، میتوان گفت پارکتهای چوبی خیلی کم در معرض هجوم موریانه ها قرار میگیرند و همچنین در استفاده از پارکتهای چوبی برای این مورد نگرانی وجود ندارد.

    حتما به این نکته توجه کنید که موریانه های به لایه مرکزی چوب نمی توانند آسیب وارد کنند، چون مرکز چوب ها مواد غذایی کمتری دارد بخاطر همین پیدا کردن لانه ی موریانه ها در بین پارکت ها اصلا کار سختی نیست ولی اگر در منطقه­ی گرم و مرطوب زندگی می کنید و قصد دارید از پارکت های چوبی د مقابل موریانه و آسیب های احتمالی محافظت کنید می توانید در بازه های زمانی مشخص سمپاشی کنید.

    چوب چه درختانی در مقابل موریانه مقاوم است؟

    1. چوب درخت گیلاس سیاه
    2. چوب درخت گردوی سیاه
    3. چوب درخت بلوط
    4. چوب درخت سدر
    5. چوب درخت ردوود (Red Wood)

    چوب این درختان در مقابل موریانه بسیار مقاوم است به همین دلیل از قیمت بالاتری نسبت به چوب های دیگر برخوردار است همچنین چوب این درختان در تولید صنایع چوبی مختلف از جمله تولید مبلمان و تخت خواب استفاده می شود؛ به همین دلیل چوب این درختان مورد توجه تولید کنندگان در صنایع چوبی می باشد.

    موریانه زدن پارکت

    پارکت چوبی با جنس خوب و مقاوم در برابر موریانه را از کجا بخریم؟

    شما می توانید برای خرید پارکت های چوبی مطمئن به وبسایت فروشگاه آنلاین فرتاک مراجعه کنید و کفپوش های چوبی با قیمت خوب و کیفیت عالی خریداری کنید.

    خلاصه مطلب

    موریانه یکی از حشراتی است که مواد غذایی خود را از چوب تامین می کند و می تواند آسیب های جدی ای را به پاکت  دیگر وسایل های چوبی وارد کنید. بهترین راه پیشگیری از ورود موریانه به داخل منازل بستن درزهای ورودی و همچنین سم پاشی می باشد.

    برای تولید وسایل چوبی از چوب درختانی مثل گیلاس، سدر، گردو و ردوود استفاده می شود و چوب این درختان به دلیل مقاوم بود در مقابل موریانه از قیمت بالایی برخوردار است.

    در این مقاله به طور کامل موریانه و آسیبی هایی که ممکن است موریانه بتواند به کفپوش های چوبی وارد کند را بررسی کردیم.

    فرتاک دیزاین به منظور ارائه خدمات بهتر به هم میهنان عزیز امکان خرید آنلاین کفپوش، دیوارپوش ، پارکت چوبی و دیگر محصولات موجود را فراهم کرده، کاربران می توانند به راحتی محصولات خود را به طور آنلاین سفارش دهند و در زمان کوتاه خریداری کنید.

    در صورتی که از مشتریان فروشگاه آنلاین فرتاک دیزاین هستید نظرات خود را نسبت به این فروشگاه و پشتیبانی کارشناسان در بخش دیدگاه وارد کنید تا دیگر کاربران نیز از تجربیات شما استفاده کنند.

     

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم