آینه در دکوراسیون داخلی

Sayeh Sanei

آینه در دکوراسیون داخلی و معماری ایران باستان بسیار نقش پر رنگی داشته است. آینه دکورسیون فضا را کاملا متفاوت می کند.  اهمیت استفاده از آینه از زمان ساسانیان رواج بیشتری پیدا کرد. حس خوبی که استفاده از آینه در فضا ایجاد میکند برای همه ی انسانها آشکار است. در این مقاله با ما همراه باشید تا مزایا و کاربرد آینه در دکوراسیون داخلی خانه و محل کار خود را بیاموزید.

مقایسه آینه در دکوراسیون داخلی معماری گذشته و امروز

1. کاربرد آینه در دکوراسیون منزل، مساجد و… در معماری گذشته ایران بسیار زیاد بوده است ‌. نکته ی جالب توجه این است که آنها بیشتر از آینه کاری با زوایای شکسته و تیز استفاده می کردند. در حالیکه امروزه استفاده از آینه کاری با زوایای منحنی نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

فهرست مطالب

    2. دیگر اینکه در گذشته آینه کاری بیشتر به شکل تزیین قسمتی از فضای خانه، مساجد و … با قطعات کوچک آینه بوده است . در حالیکه امروزه بیشتر از آینه های یک تکه با قاب و یا بدون قاب استفاده می شود.

    3. آینه در معماری گذشته ی ایران نماد پاکی، راستگویی و صفا بوده است. امروزه نیز از این عنصر برای ایجاد حس مثبت و خوب در فضا استفاده می گردد.

    4. در گذشته از آینه های با قطعات کوچک در حرم ها، مساجد و … استفاده می شده است. این امر به این دلیل بوده که با انعکاس نور در قطعات بیشتر از آینه ، جلال و شکوه بیشتری به فضا ببخشند. ترکیب آینه کاری با نورپردازی و لوستر های زیبا، شکوه و عظمت خاصی به فضا می بخشد.

    5. امروزه استفاده از آینه بیشتر به منظور بزرگ سازی فضا و عمق بخشیدن به آنبه آپارتمان های کوچک امروزی مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر آن مانند معماری گذشته، جنبه ی تزیینی نیز دارد‌.

    طراحی با آینه

    آینه در فنگ شویی

    همانطور که میدانیم مفاهیم فنگ شویی بسیار پرطرفدار، اصولی و بر پایه علم و اثبات شده است. آینه در فنگ شویی مظهر آب و نماد پاکی است. آینه باعث به جریان افتادن انرژی مثبت (چی) در فضا می شود. بنابراین نقش آینه در دکوراسیون داخلی و آرامش روانی افراد بسیار پر رنگ است.

    آینه را کجا نصب کنیم؟

    استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی باید اصولی و بر پایه ی مفاهیم معماری باشد. باید قبل از نصب آینه اطلاعات کاملی در مورد فرم آن و بهترین محل نصب آینه در فضای مورد نظر داشته باشید. اکثر افراد فقط به این توجه می کنند که آینه زیبا باشد و هرجای خالی که دیوار دارد، در آن قسمت نصب شود‌. یا فقط به این دقت می کنند که در کدام قسمت نصب شود می توانند راحت تر خود را در آن ببینید. در حالیکه آینه باید در جایی اصولی نصب شود‌‌. ما به شما آموزش می دهیم که  کدام قسمت های فضا محل مناسب‌تری برای نصب آینه است. همچنین می آموزیم نقش آینه در دکوراسیون منزل چیست. همچنین در ادامه می آموزید که استفاده از آینه در دکوراسیون منزل و قسمتهای مختلف آن چگونه است.

    نصب آینه در دکوراسیون اتاق خواب

    برای نصب آینه ها در دکوراسیون داخلی اتاق خواب باید نکاتی را رعایت نمایید اگر قسمتی از اتاق خواب شما اتاق مطالعه است ، در اطراف میز مطالعه آینه نصب نکنید. زیرا انعکاس ها بی که ایجاد میکند حواس شما ر اچچا برای مطالعه پرت خواهد کرد. طبق فنگ شویی بهتر است که آینه را بر روی دیوار بالای تخت خواب نصب کنید. البته دقت داشته باشید که تمامی نکات ایمنی برای نصب آن رعایت شده باشد.  باید در نظر بگیرید که به حدی باید این نصب قوی باشد که حتی اگر زلزله آمد نیز آینه از دیوار جدا نشود ‌.

    نکته ی بعدی اینکه اگر اتاق کوچکی دارید و می خواهید آن را بزرگ جلوه دهید، یک آینه ی قدی روی دیوار جلوی پنجره نصب نمایید. این مسأله به انعکاس نور کمک کرده و اتاق را روشن و بزرگ جلوه می دهد.همچنین می توانید آینه را بر روی یک کنسول قرار دهید و یا روی شلفها قرار دهید و جلوی آن را با تعدادی شمع تزیینی نمایید. موقع روشن کردن شمعها تصویر آن دوبرابر شده و صحنه ای رویایی و زیبا می آفریند .

    اگر کمد و با قسمتی از دیوار شما خراب شده و یا از نظر شما زیبا نیست‌‌ می توانید با نصب آینه روی آن, زشتی و یا عیب ام قسمت را با تزیینی زیبا بپوشانید. توجه کنید آینه را روبروی تخت خواب خود نصب نکنید این نیز از نکاتی است که آیین فنگ شویی متذکر می شود.

    اجرای آینه برای راهروها

    نصب اینه در دکوراسیون پذیرایی و نشیمن

    در نشیمن و پذیرایی خانه آینه را میتوانید به منظور زیبایی، بزرگ جلوه دادن، پر نور کردن فضا و زیبا سازی استفاده نمایید . بهترین محل بالای شومینه، نصب کردن دو آینه هم اندازه روی دو دیوار روبروی هم، بین دو پنجره برای عمق دادن به منظره و … است. همچنین مانند اتاق خواب بر روی شرق و یا روی کنسول نیز می توانید نصب نمایید و جلو آن را با شمع تزیین کنید.

    در اتاق نشیمن می توانید آینه های قطعه قطعه نصب کنید . بنابراین با انعکاس مبلمان خانه روی آینه های تکه تکه ، قابی زیبا و جذاب به نظر می آید که چشم نواز خواهد بود. برای بزرگ نشان دادن فضای نشیمن و پذیرایی و پر نور کردن آن حتما از آینه استفاده نمایید. توجه کنید بهتر است اینه بر روی دیوار روبروی تلویزیون در صورتی که با تلویزیون نزدیک باشد، نصب نکنید. زیرا انعکاس تصاویر متحرک داخل تلویزیون ایجاد شلوغی و سردرگمی و آشوب در فضا می کند و

    آینه در ناهار خوری

    برای جلوه دادن و باشکوه نشان دادن فضای ناهار خوری استفاده از آینه بسیار توصیه می شود. بهتر ازچست دیوار طولی بزرگ کنار میز ناهار خوری را برای نصب آینه انتخاب نمایید . بهتر است این آینه با ابعاد میز شما تناسب داشته باشد و میز شما کاملا وسط طول آینه قرار گیرد. و یا بالعکس طول آینه وسط طول میز باشد.

    آینه در سرویس بهداشتی

    استفاده از آینه در سرویس بهداشتی نیز توصیه می شود . این کار نیز تاثیر زیادی در ایجاد نور بیشتر و بعد دادن به فضا دارد‌ . آینه باید بالای روشویی باشد. اگر در طراحی آینه را تا پایین روشویی ادامه دهید,  حس معلق بودن روشویی را میرساند که بسیار زیبا و خاص خواهد بود . آینه مظهر پاکی و تمیزی است ، بنابراین یکی از ارکان مهم در سرویس بهداشتی به شما میرود.

    آینه در حمام

    بهتر است که حمام نیز یک آینه کوچک نصب نمایید این آینه بیشتر جنبه ی کاربردی دارد. حس خوبی است که هنگام شستن سر و صورت خود را در آینه بتوانید ببینید.

    آینه در راهرو ها

    در راهروها مخصوصا راهروهای باریک استفاده از دو آینه روبروی هم بسیار کاربردی است. زیرا به فضا عمق می دهد .علاوه بر آن نوعی شیء تزیینی محسوب می شود ‌ .

    آینه در راه پله

    بهتر است برای تزیین دیوار راه پله از آینه استفاده نشود . آینه های قدی در این محل باعث ایجاد خطای دید شده و ایجاد خطر می کند. آینه های کوچک نیز باعث میشود بخواهیم خود را در آن ببینیم و باز هم باعث خطر خواهند شد. بنابراین در این مکان استفاده از آینه را توصیه نمی‌کنیم.

    آینه در ورودی خانه

     استفاده از آینه در تزیین بخش ورودی خانه از عناصر اصلی و حیاطی است. زیرا در درجه اول جنبه کاربردی دارد. داشتن آینه قدی در این محل الزامی است. زیرا باعث می شود بتوانید خودتان را در آینه ببینید . این امر هم در خروج از خانه و هم موقع ورود به خانه اهمیت دارد‌ علاوه بر جنبه ی کاربردی، زیبا نیز هست. ورودی خانه نمونه ای از داخل خانه ای بنابراین باید به نوعی باشد که کسی که دم در می آید باید مشت نمونه خروار را ببیند.

    بعد دادن به فضا با آینه

    آینه در ورزشگاه ها و باشگاه ها

    استفاده از آینه در هر نوع سالن ورزشی الزامی است زیرا هنگام ورزش باید خود و دیگران را ببینیم. این امر ایجاد هیجان و انگیزه بیشتری می کند‌. مهمتر از این اینکه خود را هنگام انجام ورزش میبینم و می‌توانیم نقص هایمان را بهتر ببینیم و یا تمرکز بیشتری داشته باشیم.

    آینه در فضاهای اداری

    استفاده از آینه در فضاهای اداری باید با دقت بیشتری انجام شود. نباید باعث ایجاد شلوغی و یا حواس پرتی شود‌ باید در ابعاد کوچکتر و به علت ایجاد عمق و بزرگی و سرزندگی در فضا ایجاد شود. باید دقت شود کنار میز کار، میز جلسات و به طور کلی نقاطی که ایجاد حواس پرتی می کند نصب نشود.

    آینه در فضاهای تجاری

    استفاده از آینه در فضاهای تجاری بسیار توصیه می شود. ابعاد آینه باید بزرگ باشد. زیرا فضا را بزرگ نشان می دهد. به طور ناخودآگاه میزان اشیاء فروشی را دو برابر نشان می دهد علاوه بر آن مشتری می تواند  اجناس را از زوایای متعدی ببینید. اگر هم مغازه لباس فروشی باسد که باید مشتری جنس مورد نظر را در تناسب با خود و سلیقه ی خود ببیند. بنابراین آینه های بزرگ تعداد بالا در این فضا توصیه می گردد.

    آینه در اتاق کودک

    استفاده از آینه در اتاق کودک میز توصیه می شود. کودک می‌تواند بیشتر خودش را پیدا کند و با خود ارتباط برقرار کند. همچنین انرژی مثبت ایجاد کرده و او را به هیجان می آورد.

    آینه در دکوراسیون آشپزخانه

    استفاده از آینه در آشپزخانه های بدون پنجره و تاریک پیشنهاد میشود. البته باید در نقاطی روبروی منابع نور نصب شود که نور فضا را بیشتر کند‌. بهتر است اینه در قسمت میز کار آشپزی نباشد که باعث ایجاد حواس پرتی نشود.

    نکات استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی

    ۱.دقت کنید آینه زیبایی ها را دو برابر و کثیفی ها و نامرتبی ها را نیز دو برابر خواهد کرد. بنابراین باید سعی کنید که فضا مرتب باشد و شلوغ نباشد.

    ۲. در نصب آینه بسیار دقت نمایید زیرا شکستن آن برای انسان ها و کودکان و یا حیوان خانگی بسیار خطرناک خواهد بود .

    ۳. آینه شکسته رافورا عوض کنید زیرا از نظر روانشناسی و همینطور فنگ شویی ایجاد انرژی منفی می کند ‌

    ۴. آینه باید همیشه تمیز باشد وگرنه باز انرژی منفی و حس بدی را در افراد ایجاد می کند.

    ۴. در استفاده از آینه زیاده روی نکنید زیرا باعث ایجاد سردرگمی و شلوغی و اظطراب در افراد میگردد.

    انتخاب فرم آینه

    فرم آینه باید در فضای شما ایجاد تعادل نماید برای مثال اگر زوایای تیز و گوشه دار زیادی در فضا دارید. آینه منحنی انتخاب نمایید‌. به این ترتیب در فضا تعادل بصری ایجاد نموده اید‌‌. برعکس اگر در فضا در منحنی های بسیاری استفاده نموده اید‌‌ آینه را گوشه دار اجرا نمایید. اگر نیز تعادل در استفاده از منحنی و یا آشکار گوشه دار در فضای شما وجود دارد، آینه را بر اساس سلیقه و یا قواعد زیبایی شناسی انتخاب نموده و اجرا نمایید‌ ‌.

    نتیجه گیری

    از ۶۰۰۰ سال پیش که آینه برای اولین بار در منطقه ای که امروز ترکیه است کشف شد، تا به امروز ، آینه عضوی جدا نشدنی از فضاهای زندگی انسان ها بوده است. بنابراین با انتخاب و اجرای درست و به اندازه ان، زیبایی کاربردی و انرژی مثبت را به فضای خود هدیه دهید.

    طراحی سرویس بهداشتی

    دکوراسیون داخلی فرتاک

    طراحی درست و اصولی را به معماران و طراحان دکوراسیون داخلی بسپارید‌. شاید در نظر اول همه تصور کنند که می تواند بهترین طراحی را داشته باشند. اما اینگونه نخواهد بود و زیرا کوچکترین شی در معماری باید اصولی و سر جای خود قرار گیرد. تیم حرفه ای طراحی فرتاک آماده ی  محقق سازی رویاهای شما است.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم