استفاده بهینه از اتاق کوچک

مدیر سایت

چگونه از فضای کم خانه استفاده بهینه کنیم؟

آیا اتاق‌های خانه شما کوچک است؟ از بهم‌ریختگی اتاق‌ها خسته شده‌اید؟ کتاب‌های پخش و پلا و وسایل درهم و برهم باعث می‌شود دیگر جایی برای استراحت در اتاق پیدا نکنید؟ به دنبال راهکاری برای استفاده بهینه از فضای کم خانه هستید؟ اگر جواب شما به سوال‌ها ” بله ” است، خواندن مطالب زیر برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

اتاق‌ها از مهم‌ترین قسمت‌های خانه هستند که طراحی دکوراسیون داخلی آن‌ها اهمیت زیادی برای ساکنین و مخاطبین دارند. متاسفانه خانه‌هایی که مساحت کمی دارند، اتاق‌های آن‌ها نیز کوچک بوده و افراد هنگام چیدمان وسایل و اکسسور با مشکل و چالش مواجه می‌شوند.  امروزه، طراحان داخلی خانه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، راهکارهای خلاقانه بسیاری برای اتاق خواب‌ها ارائه می‌کنند که در ادامه مطالب به بررسی محبوب‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید تا پرطرفدارترین ایده‌های استفاده بهینه از فضای کم اتاق خواب کوچک را با یکدیگر بررسی کنیم.

فهرست مطالب

    اگر دارای خانه ی کوچک و یا اتاق خواب کوچکی هستید و نمیدانید چگونه وسایل خود را در این فضا جای دهید و همچنین چه کارهایی را انجام دهید تا خانه و یا اتاقتان بزرگتر به نظر برسد میتوانید راه حل های زیر به کار ببرید.

    مقاله پیشنهادی:  نحوه درست چیدمان اتاق ناهارخوری

    • از رنگ روشن استفاده کنید.

    رنگ روشن دیوارها نشان پاکیزگی است و میتواند خانه را بزرگتر نشان دهد. اما برای اینکه رنگ های روشنی مانند سفید بر فضا حاکم نشود بهتر است که دیگر وسیله ها طرح دار باشند.

    • تختخواب را به دیوار بچسبانید.

    تختخواب را به دیوار بچسبانید تا فضای کمتری اشغال شود اگر مدل خاصی از تختخواب مدنظرتان است میتوانید آن را با توجه به فضایی که در اتاق دارید سفارش دهید.

    • از تختخواب های بزرگ استفاده نکنید.

    تختخواب های بزرگ ، مناسب اتاق خواب های کوچک نیستند بنابراین از تختخواب هایی که دارای چارچوب هستند پرهیز کنید . اما اگر میخواهید اتاق را به نوعی زینت دهید میتوانید از دیگر وسایل دکوری استفاده کنید.

    • از آینه استفاده کنید.

    آینه ی قدی در اتاق خواب باعث میشود که اتاق خواب بزرگتر دیده شود و همچنین منعکس شدن نور از آینه باعث میشود که اتاق روشنتر به نظر بیاید .

    • وسایل را در زیر تختخواب جاسازی کنید.

    برای اینکه اتاق نامرتب به نظر نیاید میتوانید از فضای زیر تختخواب برای وسایلتان استفاده کنید . بنابراین از کشوهای زیر تختخواب استفاده کنید تا بهینه ترین استفاده را از فضا داشته باشید.

    • اگر سقف بلندی دارید.

    اگر اتاق خوابتان سقف بلندی دارد میتوانید کتابخانه و یا تخت را داخل دیوار جا دهید.

    • از کاغذ دیواری استفاده کنید.

    کوچک بودن اتاق خواب به این معنی نیست که نمیتوانید از هیچ وسیله ی تزیینی استفاده کنید .به طور مثال میتوانید از کاغذ دیواری برای دیواری که سرتخت را به آن تکیه داده اید استفاده کنید. البته تنها چیزی که بایدتوجه داشته باشید این است که از طرح های شلوغ استفاده نشود چرا که موجب کوچک دیده شدن اتاق خواب میشود.

    • از طاقچه های دیواری استفاده کنید (شلف)

    طاقچه های دیواری بیرونی و طاقچه های دیواری درونی میتوانند استفاده های فراوانی داشته باشند . میتوانید از این طاقچه ها برای لپتاپ ، کتابخانه و یا وسایل تزئینی استفاده کنید. فقط طاقچه های درونی را می بایست هنگام ساخت خانه ایجاد کنید.

    مقاله پیشنهادی : اصول طراحی دکوراسیون خانه 

    ایده‌های جذاب برای استفاده بهینه از فضای کم خانه

    همانطور که می‌دانید اتاق‌ مکانی برای استراحت جسم و روح و رهایی از مشغله‌های روزمره است. به همین دلیل، دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق‌ها اهمیت زیادی در ایجاد یک فضای امن و آرامشبخش دارد.

    این باور وجود دارد که مساحت خانه و متراژ اتاق تاثیر زیادی در دکور داخلی دارد. لازم به ذکر است که این باور تا حدی درست است اما می‌توان با چیدمان صحیح و اصولی وسایل در فضاهای کوچک اتاق یک فضای رویایی و دنج برای استراحت ایجاد کرد. در این بخش از فرتاک به بررسی ایده‌های هوشمند و خلاقانه دکوراسیون اتاق‌های کوچک خواهیم پرداخت. این ایده‌ها به شرح زیر است:

    1.     حداکثر استفاده از دیوارها

    اولین گام برای استفاده بهینه از فضای کم اتاق خواب کوچک استفاده از دیوارها است. فضاها و اتاق‌های کوچک حداقل 4 دیوار دارند و استفاده از آن‌ها، کارآمدترین ترفند برای فضاهای کوچک به نظر می‌رسد.

     برای مثال، قفسه و کتابخانه‌ها فضای زیادی را بر روی زمین اشغال می‌کنند و باعث محدود شدن فضای اتاق می‌شوند و استفاده از میزهای تحریر و پایه‌دار  باعث از دست دادن فضای زیادی از اتاق می‌شود. در صورتی که قفسه‌های متصل به دیوار، آباژورهای دیواری و سقفی و یا میزهای کوچک و چند طبقه متصل به دیوار و بدون پایه برای استفاده بهینه از فضای اتاق خواب کوچک، ایده مدرن و خلاقانه‌ای به نظر می‌رسد.

    حداکثر استفاده از دیوارها

    2.     انتخاب هوشمندانه لوازم و اکسسوری‌های اتاق

    اتاق‌ها دنیایی هستند که یک محیط امن برای ساکنین خانه فراهم می‌کنند تا افراد به طور آزادانه به انجام کارهای‌ خود بپردازند و آرامش‌شان را در آن‌جا پیدا کنند. به همین دلیل است که طراحی دکوراسیون خانگی باید با روحیه افراد ونحوه نیاز آن‌ها سازگاری داشته باشد. به گونه‌ای که آن‌ها از بودن در خانه احساس خوبی داشته باشند.

    اما متاسفانه متراز کم اتاق‌ها و خانه باعث ایجاد محدودیت برای دکور فضای داخلی براساس سلیقه و نیاز افراد می‌شود. خبر خوب این است که متخصصین و طراحان ماهر ایده‌های بسیاری ارائه می‌کنند که باعث می‌شود دکوراسیون اتاق کوچک شما زیباتر به نظر برسد. یکی از این راهکارها استفاده از کمدها، میزها و قفسه‌های کشویی است.

     از طرف دیگر، می‌توانید یک میز تحریر چند طبقه دیواری  با طراحی هوشمندانه که با فضا و ابعاد اتاق سازگاری دارد، تهیه کنید و با قرار دادن قاب عکس‌ها و کتاب‌ها در قفسه‌های میز تحریر، استفاده بهینه از فضای کم اتاق خواب کوچک را داشته باشید.

    اگر علاقه‌ای به استفاده از میز و قفسه‌های دیواری ندارید، تخت‌های چند طبقه که یک کشوی بزرگ در زیر خود دارند، برای استفاده بهینه از فضای کم خانه، ایده‌ای هوشمند برای شما خواهد بود. این دسته از تخت‌ها، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تاق‌ خواب‌های کوچک است.

     

     

    3.     رعایت اصول دکوراسیون داخلی

    اگر هنگام چیدمان اتاق‌ کوچک به مشکل خورده‌اید، وقت آن است که با ترفندهای دکوراسیون داخلی و نحوه چیدمان آشنا شوید. برای مثال، یکی از ترفندهای استفاده بهینه از فضای کم خانه نصب پرده‌ها در بالاترین نقطه دیوار و نزدیک‌ترین نقطه به سقف است. اینکار کمک می‌کند تا سقف اتاق شما بلندتر به نظر برسد.

    یکی دیگر از ترفندهای چیدمان فضاهای کوچک، ایجاد تقارن در اصول دکوراسیون داخلی است. برای مثال، اگر از هر اکسسور دوتا دارید، سعی کنید تا هردوی آن‌ها یکسان و یک اندازه باشد. ناگفته نماند که این اصل برای وسایل ضروری کاربرد دارد؛ لذا از چیدن اکسسوری و وسایل نامناسب و غیر ضروری در فضای اتاق بپرهیزید.

    4.     استفاده از فضای اطراف تخت خواب

    یکی دیگر از ایده‌ها و راهکارهای استفاده بهینه از فضای کم اتاق خواب کوچک، استفاده از فضای اطراف تخت است. برای مثال، قرار دادن تخت خواب در وسط اتاق و یا تخت‌های دارای پاف فضای کافی را برای استفاده بهینه در اختیار شما قرار می‌دهد؛ زیرا شما می‌توانید از پاف به عنوان یک صندوق کارآمد برای وسایل اضافی و حتی یک صندلی نرم و زیبا استفاده کنید. از طرف دیگر، فضای زیر تخت بهترین انبار برای وسایل غیر ضروری شما به حساب می‌آید.

    5.     مبلمان چند منظوره یا کم حجم

    مسلما اگر متراژ اتاق شما کوچک است باید وسایل و مبلمان اتاق را متناسب با ابعاد و فضای در دسترس انتخاب کنید. کاناپه و مبلمان بزرگ و راحتی، فضای زیادی از اتاق را اشغال می‌کنند. در صورتی که شما می‌توانید برای استفاده از فضای کم خانه به سراغ مبلمان چند منظوره و کم حجم بروید. این دسته از مبلمان بدون دسته و مدرن بهترین راه برای افزایش فضا به حساب می‌آیند.

    مبلمان چند منظوره یا کم حجم

    مقاله پیشنهادی : دکوراسیون سبک نئوکلاسیک

    خلاصه آنکه…

    سعی کردیم تا ترفندها و راهکارهای استفاده بهینه از فضای اتاق خواب کوچک را در اختیار شما قرار دهیم. اکنون می‌توانید با در نظر گرفتن موارد فوق و استفاده از خلاقیت خودتان، بهترین استفاده را از فضای داخلی خانه و اتاق داشته باشید. اگر ترفند و یا راهکار جدید و متفاوتی ابداع کرده‌اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم