مهم ترین اصول در طراحی دکوراسیون منزل

مدیر سایت

اصول دکوراسیون داخلی منزل امروزه تبدیل به یکی از مسائل مهم برای اکثر افراد شده است، اینکه چه ترکیب رنگی در خانه به کار بگیریم و یا از چه سبک طراحی و نورپردازی ها استفاده کنیم همه و همه زیرشاخه های طراحی دکوراسیون حرفه ای منزل است.

اگر به تغییر دکوراسیون منزل خود فکر می کنید، یا هدفی برای طراحی داخلی منزل جدید خود دارید، حتما نظر کارشناسان دکوراسیون داخلی برای شما اهمیت دارد. از مهمترین نکاتی که در طراحی داخلی مورد توجه کارشناسان دکوراسیون داخلی است، ساده و کم هزینه بودن است؛ تا ضمن این که آرامش و زندگی مطلوب را برای شما به منزل بیاورد، هزینه زیادی را هم برای شما در بر نداشته باشد.

فهرست مطالب

    در این مطلب قصد داریم ۲۰ مورد از نظرات کارشناسان دکوراسیون داخلی را برای شما جمع بندی کنیم. باما همراه باشید؛ تا این ایده ها را بیشتر بشناسیم.

    مقاله پیشنهادی: نحوه چیدمان اتاق غذاخوری

    ایده های کارشناسان دکوراسیون حرفه ای داخلی

    ۱ – نقاشی کردن دیوارها.

    کارشناسان دکوراسیون داخلی بر این عقیده هستند که رنگ آمیزی دیوارها، از سریع ترین و ارزان ترین راه های به وجود آوردن تنوع در طراحی داخلی منزل است. دیوار ها را با رنگ های پرانرژی و مناسب رنگ آمیزی کنید.

    ۲ – وسایل را به صورت جفت انتخاب کنید.

    با این کار می توانید نظم را به منزل خود دعوت کنید. استفاده از وسایل تزئینی جف (مانند صندلی، گلدان، شعله های دیواری و دکوری های دیواری) در چیدمان و تزئین منزل مناسب است.

    ۳ -خانه خود را با تزئینات طبیعی پر کنید.

    به گل ها و سنگ های طبیعی بیشتر فکر کنید. کارشناسان دکوراسیون داخلی بر این عقیده هستند که چرا از گیاهان وحشی و سنگ های لب رودخانه در منزل استفاده نکنند؟ طبیعت را در منزل، کنار خود داشته باشید.

    ۴ -جابجایی چیدمان وسایل منزل، کمک زیادی می کند.

    طرحی که برای مبل و میز و صندلی در نظر گرفته اید، تغییر دهید. مبل ها را از کنار دیوار خارج کنید و در بخشی از اتاق، در وسط بچینید. صندلی ها، تنها کاربرد پشت میز ندارند! در گوشه ای از اتاق برای تشکیل جمع گفتگو آماده کنید.

    ۵ -قاب عکس را تصحیح کنید.

    اگر اتاق را رنگ جدیدی زده اید، رنگ قاب عکس ها را نیز با رنگ اتاق هماهنگ کنید. اگر تغییری در رنگ اتاق نداشته اید، قاب عکس را از روی دیوار بردارید؛ رنگ مورد علاقه و متناسب با یک میز به آنها بزنید و روی میز، با طراحی زیبا بچینید.

    ۶ -رنگ در ورودی منزل را تغییر دهید و طیف جدیدی از رنگ را برای آن انتخاب کنید.

    ۷ – استفاده از آینه 

    به نظر کارشناسان دکوراسیون داخلی بهترین کار برای اتاق های کوچک، از آینه استفاده کنید. آینه های بزرگ و قاب شده به دیوار در اتاق های کوچک به کار ببرید. این کار فضای اتاق را بزرگ تر نشان می دهد.

    ۸ – استفاده از وسایل هم شکل

    وسایل هم شکل بر روی سطوح بگذارید. به راحتی می توانید وسایلی مانند ظروف سفالی و گلدان ها را به جای وسایل به هم ریخته و ناهمگون، در کتابخانه و یا روی شومینه قرار دهید.

    ۹ – تعویض روکش مبل

     روکش های مبلمان را تعویض کنید. استفاده از پارچه های معمولی و زیبا برای روکش مبل ها و صندلی ها مقرون به صرفه است.

    ۱۰ – استفاده از سبد

     برای وسایل مربوط به هم که معمولا بر روی زمین پخش می شوند، از سبد استفاده کنید. اسباب بازی های کودکان شامل این موضوع می شود. یک سبد بزرگ برای آن ها انتخاب کنید.

    ۱۱ – جایگزینی تابلوها

    تابلوهای تکراری و قدیمی را با نمونه های جدید و زیبا جایگزین کنید. ظاهر منزل را بسیار تغییر می دهد.

    ۱۲ – استفاده از قالیچه

     کارشناسان دکوراسیون داخلی قالیچه را پیشنهاد می دهند. از قالیچه های متناسب با اصول چیدمان مبلمان، استفاده کنید.

    ۱۳ –  استفاده از نورپردازی 

    همیشه از نورپردازی بهره بگیرید. حتی می توانید از چند شمع کوچک و ارزان استفاده کنید. این بدان معنی نیست که تمامی روشنایی های دیواری و آباژورها تعویض کنید! به راحتی می توانید با تغییر لامپ ها و رنگ آنها به نورپردازی جدیدی برسید. یک تنظیم کننده نور برای کم و زیاد کردن نور اتاق، بر روی دیوار نصب کنید.

    ۱۴ – استفاده از پرده 

    کارشناسان دکوراسیون داخلی پرده هایی تا روی زمین پیشنهاد می کنند. اگر پرده های پنجره ها، به اندازه خود پنجره ها است، آنها را با پرده هایی از سقف تا زمین جایگزین کنید. این کار از اصول دکوراسیون پرده است. به این روش پنجره ها بزرگ تر و زیباتر می شود.

    ۱۵ – استفاده از حوله با رنگ های متناسب با فصل

    برای هماهنگی با فصول، از حوله هایی با رنگ های متناسب با آن فصل، استفاده کنید. در هر فصلی حوله را تعویض کنید. در روحیه ساکنین منزل تاثیر زیادی دارد.

    ۱۶ – رنگ سقف

     یک رنگ جدید برای سقف انتخاب کنید. اینکار تنوع ایجاد می کند!

    ۱۷ – رنگ کابینت ها

    برای کابینت های آشپزخانه رنگ بندی خاصی در نظر بگیرید. مثلا رنگ کابینت های بالایی را روشن تر از کابینت های پایینی انتخاب کنید. زیبایی خاصی به آشپزخانه می دهد.

    ۱۸ – رنگ بندی اتاق ها و سرویس بهداشتی

     رنگ بندی اتاق خواب ها و سرویس بهداشتی را دوگانه یا چندگانه کنید. به نظر کارشناسان دکوراسیون داخلی برای این مکان ها، ترکیب دو یا چند رنگ را به کار ببرید.

    ۱۹ –  ترکیب سبک دکوراسیون سنتی و مدرن

    ترکیب چند سبک دکوراسیون داخلی؛ در دکوراسیون داخلی معاصر از ترکیب سبک ها استفاده می شود. مثلا سبک سنتی و مدرن را با هم ترکیب کنید.

    ۲۰ –  استفاده از قاب عکس

    از قاب عکس بالای شومینه استفاده کنید. از نظر کارشناسان دکوراسیون داخلی ، بهترین اشیا دکوری بر روی شومینه قاب عکس ها هستند.

    مقاله پیشنهادی : اصول نور پردازی داخلی ساختمان

    اصول در طراحی دکوراسیون منزل

    اصول طراحی داخلی

    یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دکوراسیون داخلی این است که مشخص کنید چگونه می‌خواهید در آن فضا زندگی کنید. سپس با در نظر گرفتن سبک موردعلاقتان یک فضای سرشار از آرامش برای خود طراحی نمایید. از آن جهت که ما بیشترین وقت‌مان را در فضای داخلی می‌گذرانیم، بی‌عیب و نقص بودن طراحی داخلی از اهمیت زیادی برای ساکنان و مخاطبین برخوردار است. به همین خاطر قصد داریم تا در این بخش به بررسی اصول طراحی داخلی بپردازیم.

    توجه داشته باشید که طراحی دکوراسیون داخلی وسعت زیادی دارد و دانشی فراگیر در خود جای داده است. به همین خاطر، در این بخش تنها به بررسی پرکاربردترین اصول اصلی طراحی داخلی خواهیم پرداخت. پس تا آخر این بخش همراه ما باشید تا 6 اصل  کاربردی طراحی داخلی را با یکدگیر بررسی کنیم.

     مهمترین اصول دکوراسیون منزل به شرح زیر است:

    1.  تاکید

    با رعایت اصول طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل و رعایت اصولی و ماهرانه ” تاکید” می‌توانید به افزایش جذابیت بصری فضای داخلی خانه خود کمک نمایید. برای مثال، قرار دادن شومینه و آینه در فضای نشیمن و قرارگیری مبلمان در اطراف آن باعث می‌شود تا شومینه و آینه به نقطه کانونی تبدیل شوند.

    2.     تکرار

    تکرار و ریتم از دیگر اصول اصلی طراحی داخلی است. برای تکرار در طراحی داخلی می‌توانید از تکرار در ویژگی‌های مختلف مانند متریال، شکل، طرح، رنگ، بافت، شکل و دیگر المان‌های معماری استفاده نمایید. تکرار و ریتم موزون باعث ایجاد ارتباط میان ویژگی‌ها شده و یک حس انسجام و یکپارچگی منتقل می‌کند.

    3.     تضاد

    یکی از اصولی که به افزایش جذابیت محیط کمک می‌کند، ایجاد تضاد در نوع متریال، بافت، اندازه و بافت اجسام می‌شود. این اصل از چیدمان خانه کمک می‌کند تا فضای شما از یکنواختی خارج شده و حس و حال شادابی به خود بگیرد. برای مثال، چیدمان متقاوت کتاب‌های کتابخانه و یا تفاوت در زاویه تابش نور به قفسه‌های کتاب باعث ایجاد یک تضاد جذاب و زیبا در فضای خانه می‌شود.

    4.     مقیاس و تناسب

    مهمترین اصول دکوراسیون منزل که حتما در معماری و مراحل طراحی داخلی باید رعایت شود، مبحث مقیاس و تناسب است. تناسب به معنای برقراری ارتباط میان اجسام و فضای کل خواهد بود و قیاس به اندازه اجسام با دیگر وسایل اشاره می‌کند.

    برای مثال، استفاده از چند گلدان مشابه در مقیاس‌های مختلف و یا چیدمان دو یا سه قاب عکس زیبا در قفسه کتابخانه باعث رعایت فاکتور قیاس می‌شود. توجه داشته باشید که تمامی این آیتم‌ها، در نگاه کلی، باید دارای یک تناسب دقیق باشد تا ناهمگونی بصری در اتاق مطالعه ایجاد نکند.

    5.     تعادل

    رعایت اصل تعادل و توزیع یکنواخت وزن بصری اجسام در فضا باعث ایجاد حس پایداری و ثبات در فضای خانه می‌شود. بنابراین باید تلاش کنید تا یک تعادل و یکنواختی میان اکسسوری‌ها و مبلمان برقرار کنید تا فضایی متعادل و همگون داشته باشید.

    توجه داشته باشید که تعادل به معنای برقراری تقارن نیست و نباید کل مراحل دکوراسیون منزل را بر پایه تقارن طراحی کرد. برای رعایت اصل تعادل تنها کافی است که وزن تمام المان‌های فضای خانه به طور مناسب در کل فضا توزیع شود تا سنگینی یک سمت از طرف دیگر بیشتر نشود.

    6.     هماهنگی

    یکی دیگر از اصول اصلی طراحی داخلی، اصل هماهنگی است و شما می‌توانید با ایجاد اشتراک میان تمام المان‌ها و آبجکت‌های فضای داخلی مانند مبلمان، اکسسوری، چیدمان و یا حتی تزئینات با یکدیگر به راحتی این اصل را در طراحی داخلی و دکوراسیون برقرار کنید. در نتیجه با رعایت این اصل می‌توانید از همگونی بصری فضای داخلی خانه لذت ببرید.

    اصول اصلی طراحی داخلی

    اصول طراحی داخلی مدرن

    تاریخچه چیدمان خانه به سبک مدرن به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بر‌می‌گردد. به گونه‌ای که در اواخر دهه 60 قرن نوزدهم مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. مهم‌ترین اصل در طراحی داخلی مدرن، سادگی است. سادگی طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل کمک می‌کند تا فضای خانه شما خسته کننده به نظر نرسد و شادابی را به فضای خانه باز می‌گرداند. سادگی تنها اصل طراحی داخلی مدرن نیست. در این بخش به دیگر فاکتورهای کاربردی در طراحی مدرن خواهیم پرداخت.

    همانطور که می‌دانید رعایت اصول طراحی داخلی مدرن باعث ایجاد یک فضای هماهنگ و خوشایند می‌شود و زمینه خلق داستان‌های زیبایی را بین اعضاء خانواده و مهمانان فراهم می‌کند. تا آخر این بخش همراه ما باشید تا اصول چیدمان منزل به سبک مدرن را با یکدیگر بررسی کنیم. این اصول به شرح زیر است:

    1.     رنگ در طراحی دکوراسیون

    یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی داخلی مدرن، انتخاب اصولی و صحیح رنگ است. در حقیقت رنگ‌ها هستند که به فضای خانه شما روح می‌دهند. بنابراین، کسی که قرار است مسئول طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل باشد باید به طور کامل با روانشناسی و قوانین رنگ‌ها آشنا باشد.

    2.     پوشش دیوار

    همانطور که می‌دانید دیوارها یک جزء جدا نشدنی از طراحی داخلی مدرن است که امروزه بسیار مورد توجه قرا گرفته است. خبر خوب این است که روش‌های متفاوتی برای طراحی یک دیوار فانتزی و یا پوشش دیوار همانند کاغذ دیواری، چوب و یا استفاده از چسب وجود دارد.

    3.     بافت

    اصول اصلی طراحی داخلی به سبک مدرن که امروزه به آن بی‌توجهی می‌شود، بافت دکوراسیون داخلی است. گاهی اوقات بافت دیوارها و یا دیگر المان‌های دکوراسیون داخلی باعث افزایش لذت بصری می‌شود. خبر خوب این است که شما می‌توانید از رنگ‌های مخصوص و یا لوازم تزئینی به راحتی یک بافت زیبا به فضای داخلی خانه دهید.

    مقاله پیشنهادی : دکوراسیون ورودی منزل

    خلاصه آنکه…

    در این وبلاگ از فرتک مهمترین اصول دکوراسیون منزل را با یکدیگر بررسی کردیم و امیدواریم مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد. شما می‌توانید با استفاده از اصول فوق، فضای داخلی خانه خود را متحول کرده و یک دکوراسیون جدید برای اتاق‌های مختلف خانه طراحی کنید.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم