دکوراسیون اتاق خواب کوچک

Sayeh Sanei

0چرا یادگیری طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک حایز اهمیت است؟ در دنیای امروز، متراژ خانه ها به ویژه در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها بسیار کاهش یافته است. به علت تراکم در مراکز شهرها و دسترسی آسان به مراکز اداری،تفریحی و تجاری، بسیاری از افراد تمایل دارند که در مراکز استان ها و مناطق اصلی شهرها زندگی کنند. بنابراین با گسترش شهرنشینی رفته رفته خانه های ویلایی به آپارتمانی تبدیل شدند. در قدم بعدی خانه های آپارتمانی روز به روز بلند مرتبه تر و کوچکتر شدند. بنابراین با توجه به شرایط، امروزه نیاز به اطلاعات بسیاری در زمینه دکوراسیون اتاق کوچک، ازجمله دکوراسیون اتاق خواب کوچک داریم. در این مقاله نکات و اصولی را در این زمینه برای شما شرح داده ایم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

    نیاز به یادگیری اصول دکوراسیون اتاق خواب کوچک

    بسیاری از افراد اتاق خواب کوچک و دنج را به اتاق خواب بزرگ ترجیح می دهند. حتی گاهی اتاق خواب کوچک شما را وادار می کند که همیشه آن را مرتب نگه دارید. معماری، طراحی داخلی و تاثیری که بر افراد می گذارد، بسیار پیچیده تر و شگرف تر از آنی است که اکثر افراد تصور می کنند. با طراحی اصولی می توانید فضای خود را بسیار بزرگتر و با طراحی اشتباه بسیار کوچک تر از اندازه واقعی نشان دهید. بنابراین با رعایت باید ها و نبایدها در طراحی اتاق خواب کوچک می توانید فضای خود را بزرگتر نشان دهید. نکته بعدی در طراحی کاربردی فضاهای کوچک است. به این معنی که کمبود کمد، ویترین و … را با طراحی درست و کاربردی جبران نماییم. چیدمان اتاق خواب کوچک نیز باید اصولی باشد. این اصول شامل موارد بسیاری است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

    تخت در ارتفاع مناسب اتاق کوچک

    انتخاب سبک مناسب

    مهم ترین نکته انتخاب سبک مناسب است. مهم ترین اصل سادگی است. شما می توانید هر سبکی که مد نظرتان بود را اجرا نمایید. اما دقت کنید نهایت سادگی را برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک در نظر بگیرید. به همین دلیل ما به شما دکوراسیون مدرن و مینیمال را پیشنهاد می کنیم. زیرا هر چه به سمت سبک های کلاسیک می رویم، جزییات بیشتر می شود. به طور کلی سبک های کلاسیک و تجملاتی برای فضاهی بزرگ انتخاب مناسب تری هستند. اگرچه با طراحی هوشمندانه و ساده می توانید از آنها برای خانه های کوچک نیز استفاده نمایید.

    فرم تخت و جایگذاری آن در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

    بزرگنرین و اصلی ترین وسیله در اتاق خواب، تخت خواب است. بنابراین در ابتدا باید نکات انتخاب تخت مناسب و جایگذاری آن را بیاموزیم. سعی کنید برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک تخت را طبق ابعاد و نیازهای خود سفارش دهید. تخت خواب مناسب برای این فضا باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

    1.تا جای ممکن ساده باشد.(از تخت های با طراحی ظریف استفاده نمایید.)

    2.زیر آن خالی نباشد. (ترجیحا از زمین فاصله زیادی داشته باشد و تمام فضای زیر تخت کشو باشد.)

    3.بالای سر تخت قفسه داشته باشد. (کتاب ها و وسایل تزیینی را می توانید در آن قرار دهید.)

    تخت خواب تاشو: یکی از گزینه های کاربردی استفاده از تخت خواب تاشو است. درست است که باید هزینه ی بیشتری بابت خرید و نصب آن در نظر بگیرید. اما با توجه به نتیجه ای که میگیرید بسیار به صرفه و اقتصادی است. اتاق خواب کوچک افراد را وادار می کند که بیشتر وقت خود را روی تخت بگذرانند. بنابراین با استفاده از تخت تاشو مخصوصا برای اتاق کودکان می توانید این مشکل را رفع نمایید.

    مبل تخت شو: استفاده از مبل تخت شو یک طراحی هوشمندانه و اقتصادی است. به این ترتیب با یک تیر دو نشان خواهید زد. هم از فضای زیر آن برای کشو استفاده میکنید. هم محل نشستن دارید. هم تخت خواب خواهید داشت.

    جایگذاری تخت خواب: در اکثر موارد قرار دادن تخت خواب در دو کنج دیوار بهترین گزینه خواهد بود. سعی کنید اگر فرورفتگی در دیوار اتاق خواب دارید و اندازه آن با عرض و یا طول تخت خواب شما همخوانی دارد، تخت را در آن قسمتها قرار دهید. به این شکل از کوچکترین پرتی فضا هم استفاده خواهید نمود.

    پا تختی

    استفاده از پا تختی در اتاق خواب کوچک گزینه ی مناسبی نیست. البته می توانید یک عدد پاتختی در یک طرف تخت خواب داشته باشید.  سعی کنید از چراغ خواب دیواری استفاده نمایید و کشوهای پاتختی را به زیر تخت انتقال دهید. به این شکل می توانید با تامین نیاز ها از روش های دیگر پاتختی را حذف نمایید.

    تخت در ارتفاع

    از آنجایی که همه افراد روی تخت خواب به شکل خوابیده و یا نهایتا نشسته هستند، می توانید تخت خواب را با پله های نردبانی و یا قوطی شکل که زیر آنها کمد است، در ارتفاع برید. زیر آن فضا را می توانید میز توالت و یا تحریر بگذارید. به این ترتیب دو کاربری را در فضا در یکدیگر ادغام خواهید کرد. این روش بسیار مرسوم و کاربردی است.

    تخت خواب جادار

    آینه و میز توالت

    آینه و میز توالت نیز یکی دیگر از اجزای مهم در دکوراسیون اتاق خواب کوچک است. برای این منظور بهتر است که از آینه عمودی که پشت آن کمد دارد استفاده نمایید. تا جای ممکن سطح مقطع وسایل را کوچک انتخاب کرده و به جای آن، آنها را بلند تر انخاب نمایید. به طور کلی استفاده از فضاهای عمودی بسیار حایز اهمیت است. همانطور که گفته شد می توانید تخت را در ارتفاع برده و آینه میز توالت را زیر آن اجرا نمایید. زیرا در هنگام استفاده از این وسیله نیز در حالت نشسته هستید و ارتفاع بسیار زیادی لازم نیست. البته دقت داشته باشید که این فضا رو به پنجره باشد که نور کافی داشته باشد. در غیر این صورت با نورهای مصنوعی می توانید این مشکل را رفع نمایید.

    میز تحریر

    برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک از میز نحریر کوچک استفاده نمایید. میز تحریر شما می تواند در ارتفاع بلند بوده و قفسه و یا کمدهای بیشتری داشته باشد. میز تحریر تا جای ممکن سطح مقطعی کمی داشته باشد و حتی الامکان ساده باشد. سادگی به این دلیل تاکید می شود که ایجاد نظم بصری در فضای کوچک حایز اهمیت است.

    میز تحریر تاشو: استفاده از میز تحریر تاشو نیز از ترفندهای کاربردی در طراحی اتاق خواب کوچک است. به این ترتیب هنگام استراحت می توانید از فضای باز اتاق استفاده نمایید.

    مبل و محل نشستن در اتاق خواب: اگر علاقه دارید حتما محل نشستن در طراحی اتاق خواب کوچک خود داشته باشید، یکی از روش ها استفاده از مبل تخت شو است که به آن اشاره کردیم. روش دیگر استفاده  از مبلمان زیر پنجره است. این روش فضای کمتری را اشغال خواهد کرد و می تواند فضای مناسبی جهت نوشیدن قهوه و یا خواندن کتاب باشد.

    تخت خواب تاشو

    کمدها در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

    کمدها را تا جای ممکن در شکستگی ها و فضاهای پرت دیوار اجرا نمایید. به غیر از فضای آویزان کردن لباس که نیاز به کمد ایستاده دارد، سایر فضاهای مربوط به لباس را در کشوها جای دهید. کشوها را همانطور که اشاره نمودیم به فضاهای پرت مانند زیر تخت انتقال دهید.

    تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

    بسیاری از زوجین به استفاده از تلویزیون در اتاق خواب خود علاقه دارند. زیرا می توانند به راحتی فیلم های مورد علاقه خود را ببینند. کودکان نیز با توجه به علاقه به بازی ها ، کارتن ها و انیمیشن ها ترجیح می دهند تلویزیون مجزایی در اتاق خواب خود داشته باشند. برای این منظور باید از تلویزیون های دیواری بدون میز تلویزیون استفاده نمایید. محل نصب تلویزیون باید دیواری روبروی تخت خواب باشد.

    نکات کلی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب کوچک

    به طور کلی نکات مهمی در بزرگ به نظر رسیدن اتاق خواب کوچک اهمیت دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:

    1.استفاده از رنگ های روشن برای وسایل ( برای بزرگتر به نظر رسیدن فضا ).

    2.استفاده از کفپوش، کاغذ دیواری، مبلمان و رو تختی های ساده تر ( به منظور جلوگیری از آشفتگی بصری )

    3.نورپردازی زیاد و مناسب و استفاده از نور های مخفی به جای لوسترهای بزرگ و شلوغ ( کمک به بزرگ نشان دادن فضا و جلوگیری از آشفتگی بصری )

    4.استفاده ی کمتز از وسایل تزیینی و غیر کاربردی ( جهت جلوگیری از آشفتگی بصری )

    5.استفاده از آینه در مقیاس بزرگ ترجیحا رو به پنجره ] این ترفند به بزرگ تر و دلبازتر به نظر رسیدن فضا کمک بسیاری می کند.)

    6.استفاده از فضاهای عمودی در طراحی داخلی ( به منظور جبران کمبود مساحت )

    میز تاشو

    دکوراسیون داخلی فرتاک

    شرکت دکوراسیون داخلی فرتاک با تیم مجرب طراحی خود آماده ی انجام 0 تا 100 پروژه های طراحی داخلی است. طراحی ها با توجه به نیاز کاربران، شرایط موجود، سلایق و بودجه ی کارفرما انجام خواهد شد. برای خرید محصولات دکوراسیون داخلی و مبلمان نیز می توانید شما را مرحله به مرحله حمایت خواهیم کرد.

    اگر برای طراحی داخلی فضای خود فرتاک را انتخاب نمایید، می توانید از تخفیف های ویژه برای خرید محصولات مرتبط از فرتاک نیز بهره مند شوید. قطعا اطلاعات کامل و فنی ما در مورد قیمت، توع، رنگ بندی و ویژگی های هر محصول خروجی بسیار بهتری در زمینه ی طراحی داخلی خواهد داشت. بنابراین طراحی و برآورد هزینه طبق بودجه ی شما انجام خواهد گرفت. تنوع محصولات فرتاک مطابق با هر سلیقه و بودجه و طراحی خواهد بود.  شعار نمی دهیم، رویاهاتان را محقق خواهیم ساخت.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم