روش نصب و چسباندن کاغذ دیواری

Sayeh Sanei

 کاغذ دیواری و پوستر دیواری معمولاً به دلیل ماهیت اجرا چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. اما همچنان برخی ترجیح داده‌اند دشواریِ راه و روش نصب کاغذ دیواری را به جان بخرند و شخصیت آن را به سبک و فضای طراحی و دکوراسیون داخلی انتقال بدهند. چرا که پوشاندن دیوارها به وسیله کاغذ دیواری در دهه‌های اخیر به ویژگی حائز اهمیت در عرصه طراحی و دکوراسیون داخلی تبدیل گردیده است.  تقریباً هیچ کدام از متریال‌ها و دیوارپوش‌ها نتوانسته‌اند به اندازه و در راستای کاغذ دیواری موثر واقع شوند.

این در حالی است که روش نصب کاغذ دیواری و پوستر دیواری به عنوان مانع بر سر راه همه افراد خودنمایی می‌کند. کارشناسان اجرایی با اشراف به روش نصب کاغذ دیواری بر همه نوع دیواری تنها به چندین دقیقه و یا نهایتاً ساعت نیاز دارند. افراد غیرمتخصص با هراس خرابکاری حاصل آمده به تمرین و وقت بیشتر نیاز دارند. با این حال دقت به جزئیات کار می‌تواند تا حدود زیادی در روش نصب کاغذ دیواری تاثیر داشته باشد.

فهرست مطالب
    نصب کاغذ دیواری

    لوازم مورد نیاز برای چسباندن کاغذ دیواری

    اجرای کاغذ دیواری چندان به وسایل فنی نیاز ندارد. اما کار حرفه‌ای ملزوم به استفاده و بهره وری از وسایل به جا و ضروریِ مختص این امر می‌باشد.

    شما در طریقه نصب کاغذ دیواری به موارد ذیل نیاز خواهید داشت:

    • میز کار کاغذ دیواری: میزی سبک، تاشو و قابل حمل بوده و غالباً از سوی اجراکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت عدم دسترسی به میز کار کاغذ دیواری از میز ناهارخوری استفاده نمائید.
    • خط کش
    • تیغ موکت بری
    • کاردک
    • قلم مو
    • چسب کاغذ دیواری

    مقاله پیشنهادی: روش نصب پوستر دیواری

    ابزار نصب کاغذ دیواری

    روش نصب کاغذ دیواری و مراحل آن

     مرحله اول : زیر سازی کاغذ دیواری

    آماده سازی و یا زیرسازی سطوح کاغذ دیواری ، نخستین مرحله از مراحل نصب کاغذ دیواری شمرده شده است. سطوح دیوار پیش از اجرا باید عاری از هرگونه  ناهمواری، تورفتگی و برآمدگی، ترک و شکستگی، حفره و سوراخ باشد.

    بدین منظور، پیش از هرگونه اقدام سطوح را سمباده کنید. در موارد حاد، ضروری است از گچ و بتونه استفاده نمائید. بتونه کاری ممکن است لکه‌های تیره و روشن بر سطوح ایجاد کند. در این صورت ریسک نکنید و سطوح زیرین را پیش از اجرا با رنگ روغن آستر آماده کنید. چرا که احتمال دارد لکه‌های زیرین از روی کاغذ دیواری نازک و یا کاغذ دیواری ارزان مشخص شوند.پس از آن، با قلم مو سطوح دیوار را با لایه نازک چسب کاغذ دیواری آماده کنید.

    زیر سازی سطوح نصب کاغذ دیواری

    مرحله دوم : آماده سازی کاغذ دیواری

    دومین مرحله از نحوه کاغذ دیواری زدن، آماده سازی کاغذ دیواری است. این کار عمدتاً بر روی میز کار کاغذ دیواری و با استفاده از خط کش و تیغ موکت بری انجام می‌شود.

    ابتدا ارتفاع دیوار را اندازه بگیرید و کاغذ دیواری را با اندازه 5 سانتی‌متر بیشتر برش بدهید. پس از آن حواستان را متوجه طرح و نقوش کنید. سعی کنید پیش از اجرا گل‌ درون نقش کاغذ دیواری در راستای همدیگر قرار گیرد.سپس پشت کاغذ دیواری‌ها را با لایه‌ای از چسب کاغذ دیواری آماده کنید.

    نکات نحوه چسباندن کاغذ دیواری

    •  کاغذ دیواری را به همراه آب و چسب چوب خوب ترکیب کنید. عدم اختلاط ایده آل، باعث ایجاد حباب هوا پشت کاغذ دیواری می‌شود.
    •  همه انواع کاغذ دیواری حین نصب نیازمند چسب نیستند. برخی از اجناس با مرطوب شدن آماده چسبانیدن شده و برخی دیگر با آغشته نمودن دیوار به چسب آماده اجرا می‌شوند.

    مقاله پیشنهادی: تمیز کردن کاغذ دیواری

    نحوه چسباندن کاغذ دیواری

    مرحله سوم : اطمینان از طریقه چسباندن کاغذ دیواری

    ممکن است بخواهید از فرد دیگری در زمینه نصب کاغذ دیواری کمک بگیرید. چرا که این موضوع باعث گردیده تا شما حین چسبانیدن کاغذ دیواری تسلط بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، ظاهر کاغذ دیواری را صاف و میزان درآورید.

    حال، سعی کنید کاغذ دیواری را از بالا بچسبانید. همچنان که سعی بر آن دارید تا کاغذ دیواری را اجرا نمائید، از عدم تجمع حباب هوا زیر پوشش اطمینان حاصل نمائید. بنابراین، ضروری است که همزمان با ادامه چسباندن کاغذ دیواری از کاردک استفاده کنید و هوای جمع شده زیر دیوارپوش را خارج نمائید.این روند را در خصوص چسباندن بقیه کاغذ دیواری‌ها نیز پیاده کنید.

    روش نصب کاغذ دیواری یا به عبارت دیگر، نحوه چسباندن کاغذ دیواری عمدتاً خواستار توجه و دقت زیادی است. چه بسا، شما پس از اجرای کاغذ دیواری تنها 10 تا 15 دقیقه زمان دارید تا جزئیات آن را وارسی نمائید و تصمیم دیگری در خصوص نحوه اجرا بگیرید. و این زمان مطمئناً صرف تغییرات بسیار جزئی خواهد شد.

    مرحله چهارم : تمیزکاری پس از اجرای کاغذ دیواری

    پیش از آنکه کاغذ دیواری اتاق خواب و یا کاغذ دیواری پذیرایی و .. را به چسب آغشته نمائید، اطمینان حاصل کنید که مقادیر زیادی از چسب روی لبه‌ها قرار نگرفته است. چرا که این موضوع باعث تراوش و نفوذ چسب به بیرون کاغذ دیواری می‌گردد. با این حال، شما قادر خواهید بود از یک اسفنج مرطوب پس از اتمام و نصب کاغذ دیواری استفاده نمائید. اسفنج خیس یا مرطوب لکه‌های چسب تراوش کرده از درزها را پاک خواهد کرد.

    در راستای نصب کاغذ دیواری، اگر با مقادیری از حباب هوا زیر پوشش کاغذیتان مواجه شدید، نگران نباشید! این حباب‌ها معمولاً پس از خشک شدن کاغذ دیواری و چسبیدن آن از بین خواهند رفت.

    اتمام نصب کاغذ دیواری

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم