زیرسازی پارکت چگونه است؟

دسته ها :

Majid Nourozi

زیرسازی پارکت

قبل از نصب پارکت لمینت یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ، زیرسازی پارکت لمینت است. توجه کنید که سطح زیر پارکت باید هموار باشد و به هیچ وجه نباید پستی و بلندی باشد، در نتیجه بهتر است زیرسازی پارکت ها­ به درستی انجام گردد تا در آینده دچار مشکل نشویم.

یکی از متداولترین راه های زیر سازی، زیرسازی پارکت با سیمان یا زیر سازی پارکت با گچ است و بعد از سیمانکاری می توان به راحتی پارکت ها را اجرا کرد. یکی از عواملی که در نگهداشتن پارکت ها تاثیر بسیار دارد زیر سازی مناسب است در واقع اگر زیر سازی پارکت ها قوی باشد پارکت ها با داشتن زیرسازی قوی خراب و کنده نمی شوند و دوام و ماندگاری آنها با داشتن زیر ساخت قوی بالاتر می رود.

فهرست مطالب

     

    یک زیر سازی خوب باعث می شود تا مواردی مثل حشرات ، رطوبت و.. به لایه های زیرین نفوذ نکنند و دوام پارکت ها بیشتر شود.

    با استفاده فوم در زیر پارکت می توانید جلوی نفوذ رطوبت به پارکت ها را تا حدودی بگیرید. با استفاده از فوم عایق می توانید بدون نگرانی از پارکت ها برای طولانی مدت استفاده کنید. توجه کنید فوم سایلنت پارکت می تواند نقش بیار مهمی در کاهش ارتعاشات صوتی در ساختمان باشد.  توجه کنید که نصب درست پارکت ها مثل زیر سازی درست اهمیت بالایی دارد و باید مطابق استاندارد ها انجام گردد در غیر این صورت زمان و سرمایه ی شما از دست می رود و آسیب های زیادی به شما وارد می گردد.

     

    مقاله پیشنهادی : نگهداری پارکت

    مراحل نصب فوم و زیر سازی برای نصب پارکت

    برای نصب فوم و زیر سازی های لازم برای نصب پارکت لمینت باید مراحل زیر را طی کنید این مراحل عبارتند از:

    چند نوع زیر سازی پارکت داریم؟

    • زیرسازیهای نرم
    • زیرسازیهای سخت

    همانطور که متوجه شدید دو نوع زیر سازی داریم که در ادامه ی این مقاله هر یک را بررسی می کنیم.

    زیر سازی نرم

    زیر ساز نرم به معنی استفاده از صفحات ساخته شده از جنس فوم و یا چوب پنبه است، ساختار آنها مشابه به پنلهای چوبی و این زیر ساخت زیر ساخت سخت ندارد(در ادامه زیر ساخت سخت را بررسی می کنیم). به زیر سازی های نرم اصطلاحا زیر ساز شناور گفته می شود. توجه کنید زیر ساز نرم به زیرکار ساختمانی وصل نمی گردد. اگر قصد دارید بر روی کاشی یا موزاییک خود یک لایه جدید پارکت نصب کنبد زیر ساخت نرم بهترین گزینه برای انجام این کار است.

    همچنین استفاده از یک لایه فوم و چوب پنبه روی زیرسازی سخت، احتمال کاهش صدایی که بر اثر راه رفتن بوجود می آید را کاهش می دهد.

    چند نکته بسیار مهم

    تا جایی که امکان دارد از زیر ساز نازک استفاده کنید، زیرسازی­های ضخیم به خاطر ایجاد ناترازی بین اتاقها باعث بوجود آمدن مشکل میشوند. در نظر بگیرید در صورت کوتاه بودن ارتفاع سقف، استفاده از این متد ممکن امکان دارد ارتفاع اتاق را کمتر کند.

    زیر سازی سخت

    اغلب پوشش­های کف یا لایه های پوششی بر روی زیرسازی­های سخت اجراء میگردند. در ادامه نمونه زیر ساز های خارج از کشور را معرفی می کنیم. در ایران اغلب با سیمان کاری و یا اجرای موزاییک  زیر سازی ها انجام می گردد که به غیر از وزن زیاد، از سطح را هموار می کند.

    نمونه زیر ساخت های خارجی عبارتند از:

    • چندلایی: صفحات چندلایی گرید A/C در سایزهای 120 در 240 سانتیمتر برش می خورند و زیرسازی­ها با کفیت عالی انجام می گردد گرید A/C به معنی این است که زیرسازی چند لایی دارای یک سمت نسبتاً صاف و یک سطح نسبتاً زبر (برای قسمت زیرین) می باشد.  زیرسازی چندلایی گرید A/C با ضخامت 30 تا 35 میلیمتر درسترین انتخاب برای شرایط خشک است، توجه کنید که نهایتا انتخاب شما به وضعیت شما بستگی دارد. سمت گرید A همواری مورد نیاز حتی برای نازکترین پارکت  مثل PVC دارد.
    • پنل­های زیرسازی: پنل­های به هم پیوسته  است و در تایلهای 60 در 60 سانتیمتر تولید می گردد. این زیرسازی تقریباً گران قیمت بوده و نصب آنها نسبت به  دیگر زیر سازی ها سریعتر است و مقاومت بالاتری در برابر رطوبت دارند.
    • OSB: ممکن است Orient-strand board به عنوان زیرسازی برای بعضی از پوشش­های کف استفاده می گردد، اما مدل چندلایی بیشتر برای پارکت هایی که زیر ساخت سخت پیشنهاد می گردد مناسب هستند.

     

    مقاله پیشنهادی:  نصب پارکت روی سیمان

     

    زیرسازی پارکت

    زیر سازی پارکت با سیمان و گچ

    زیر سازی با گچ و سیمان جز المان های سازه ای نیستند. عبارت زیر سازه عموما برای اشاره به مدل های مختلفی از محصولات مثل پوشش های جاری شونده گچی و سیمانی به کار برده می شود. تمرکز اصلی این مقاله بر زیر سازی های است که بین کف زمین و سطح است. از این لایه ها برای ایجاد چسبندگی بین دولایه گفته شده استفاده می گردد.

    زیر ساز های گچی و سیمانی دارای خاصیت خود تراز شونده هستند، اما موارد دیگری نیز هستند در تعیین گزینه و تصمیم گیری مناسب دخالت می کنند.

     

    اگر از پروژه و کاربری آن اطلاعات کامل داشته باشید در انتخاب زیر ساخت بهتر می توانید عمل کنید.

    زیر ساز های سیمانی می توانند مقاومتی مشابه به زیرسازهای بتنی داشته باشند، اگر از کفپوش های چوبی سبک استفاده می کنید نیاز به زیر ساز های قوی ندارید توجه کنید زیر سازهای سیمانی برای محل های که تردد در آنها بسیار خیلی مناسب هستند.

    با استفاده از زیر ساز­های گچی با کیفیت می توانید مقاومت فشاری به اندازه 4500 پوند در هر فوت مربع داشته باشید. توجه کنید زیر سازی پارکت با گچ می تواند مقاومت فشاری بهتری در مقابل ترک خوردگی نسبت به سیمان داشته باشد.

    عمده مشکلات نصاب کفپوش ها تراز سطح و یا مسئله ای مرتبط با کیفیت سطح است. اگر این مشکل در پروژه ای یافت شود سریعا باید اقدام به برطرف کردن آن نمود. ترکیب زیر سازی پارکت با سیمان یا سیمان سفید مخلوط همگنی را درست می کند که با ترکیب آب به راحتی می توانید مشکل به وجود آمده را بر طرف کنید. مخلوط ساخته شده از طریق شلنگ به داخل ساختمان منتقل می گردد؛ اجرا کننده های این طرح باید کیفیت های دوره ای آن را بررسی می کند تا از یکنواختی آن مطمئن شوند.

    زیرساز گچ در پروژه های بزرگ می تواند جایگزین مناسب و از نظر هزینه مقرون به صرفه باشد. زیرسازی پارکت با استفاده از گچ کیفیت بالا می تواند زیر ساز مقاوم و در عین حال نازکی باشد.

    خلاصه مطلب

    اگر به دنبال زیر سازی مناسب برای پارکت های منزل یا محل کار خود هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید. به طور کلی زیرسازی پارکت با سیمان سفید و زیرسازی پارکت با سیمان و گچ متداول ترین روش های زیر سازی در ساختمان سازی است که در این مقاله علاوه بر این سه مورد زیرسازهای مختلف را بررسی کردیم.

    شما متوانید با مطالعه مقالات وبسایت فرتاک دیزاین اطلاعات خود را افزایش دهیذ همچنین می توانید از محصولات فروشگاه آنلاین فرتاک دیزاین دیدن کنید و خرید خود را به صورت آنلاین و بدون اتلاف وقت انجام دهید.

    سپاس از توجه شما، در صورت امکان نظرات خود را در دیدگاه صفحه وارد کنید تا کاربران از تجربیات شما استفاده کنند. 

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم