چرا اجرای کفپوش بر روی موکت بهتر است؟

دسته ها :

Majid Nourozi

اگر شما هم از موکت برای کفپوش خانه‌هایتان استفاده کنید، مطمئناً پس از چند مدت از آن خسته خواهید شد و به دنبال جایگزینی برای آن خواهید گشت. یکی از زیباترین و اقتصادی‌ترین جایگزین‌های موکت، لمینت یا همان پارکت‌ها هستند. اما اگر بخواهیم از کفپوش‌ها بر روی موکت استفاده کنیم، باید به دنبال این باشم که آیا می‌توانیم آن را روی همان موکت‌ها نصب کنیم یا خیر.

اما شاید برایتان این موضوع عجیب باشد که چرا باید بر روی موکت از کفپوش‌ها استفاده کنیم یا اصلاً استفاده از کفپوش به روی موکت چه عیب و چه مزیتی دارد؟ اگر می‌خواهید به پاسخ این سؤالات برسید می‌توانید تا پایان این مطلب در کنار ما باشید، تا به این سؤالات پاسخ داده و به اطلاعات کافی در این زمینه برسیم.

فهرست مطالب

    مقاله پیشنهادی: نصب پارکت روی موکت

    آیا می‌توانیم پارکت‌ها را روی موکت نصب کنیم؟

    در جواب این سؤال باید بگوییم که توانایی نصب پارکت‌ها روی موکت، به نوع و جنس پارکت‌ها بستگی دارد. اگر بخواهیم با نگاهی دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم باید بگویم که اگر جنس پارکت شما لمینت باشد، بهترین موقعیت برای نصب آن‌ها را روی موکت خواهیم داشت. اما اگر بخواهیم از جنس‌های دیگر پارکت یا همان کفپوش استفاده کنیم، باید به نکات بیشتری دقت کنیم، تا از کار خود در طولانی مدت پشیمان نشویم.

    اگر کمی از جنس پارکت‌ها فاصله بگیریم، موضوعی دیگر را می‌توانیم در این مورد بررسی کنیم؛ این موضوع نوع پارکت انتخابی ما می‌باشد. در بعضی از نوع‌های پارکت ما باید با استفاده از چسب کفپوش‌مان را روی زمین قرار دهیم.

    اما در طرف مقابل نوعی هم وجود دارد که با در کنار هم قرار دادن آن‌ها می‌توانیم کف پوشی مناسب را در اختیار داشته باشیم. همانطور که می‌توان حدس زد اگر نوع پارکت شما به گونه‌ای باشد که نیاز به چسب داشته باشیم، قطعاً نمی‌توانیم به دنبال اجرای پارکت روی موکت باشیم؛ اما اگر پارکت ما از نوع دوم باشد می‌توانیم به دنبال اجرای پارکت روی موکت باشیم.

    نحوه نصب کفپوش روی موکت

    اجرای کفپوش بر روی موکت چه مزیت‌ها و چه دلایلی دارد؟

    شاید این صحبت، یعنی همان اجرای کفپوش بر روی موکت برای‌تان بسیار عجیب باشد و به دنبال این باشید که چرا باید این کار را انجام دهیم و چه مزیت‌هایی در پی دارد. برای رسیدن به پاسخ این سؤال می‌توانید این بخش را با دقت بالاتری بخوانید.

    1. در بعضی از انواع موکت‌ها، دردسر‌های مختلف و بسیاری برای کندن آن‌ها داریم. برای مثال بعضی وقت‌ها برای نصب موکت از چسب‌های مختلف و یا گیره‌های مختلف استفاده می‌شود، که جدا کردن موکت، در بودن این موارد بسیار دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. اگر بخواهیم از این چالش‌ها فاصله بگیریم، می‌توانیم کفپوش جدیدمان یا همان پارکت‌های‌مان را روی همان موکت استفاده شده، استفاده کنیم.

    2. مورد دوم برای هنگامی مناسب است که ما می‌خواهیم کفپوشی جدید، اما موقتی داشته باشیم. در این صورت می‌توانید به راحتی و اطمینان خاطر به دنبال اجرای پارکت بر روی موکت برویم؛ زیرا می‌توانیم هنگامی که دیگر نیازی به کفپوش نداشتیم آن‌ها را به راحتی جدا کرده و دوباره از همان موکت‌های قبل استفاده کنیم. این مورد برای افرادی که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند و دنبال تنوع در کفپوش‌هایشان هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

    3. مورد دیگر که یکی از بهترین مزیت‌های اجرای کفپوش بر روی موکت است، این است که ما می‌توانیم از وجود موکت در زیر کف پوش‌ها به جای فوم سایلنت استفاده کنیم. این مورد در انواع مختلف موکت‌ها وجود دارد، یعنی اگر ما از هر نوع موکتی استفاده کرده و کفپوش‌مان را روی موکت اجرا کنیم، می‌توانیم از این مزیت استفاده کنیم. اما اگر جنس موکت استفاده شده ما، نمد باشد، می‌توانیم از این مزیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. همچنین این مورد برای کاهش هزینه‌های نصب پارکت نیز مؤثر است.

    مقاله پیشنهادی: پارکت و موکت عایق صدا

     آیا اجرای کفپوش بر روی موکت معایبی هم دارد؟

    در جواب به این سؤال باید بگوییم بله. در کنار مزیت‌هایی که اجرای کفپوش بر روی موکت دارد، معایبی هم وجود دارد که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    1. به دلیل خاصیت ارتجاعی که در تمام نوع‌های موکت وجود دارد، در طول زمان به پارکت‌های استفاده شده در روی آن‌ها فشار‌هایی وارد شده و در نهایت آسیب وارد می‌شود. اما این آسیب آنقدر نیست که بتوانیم آن را در مدت کوتاهی مثل ۶ ماه مشاهده کنیم؛ این آسیب‌ها بسیار خفیف هستند، اما در استفاده‌های طولانی می‌توانیم این احتمال را بدهیم که وجود موکت در زیر کفپوش‌مان می‌تواند خرابی‌هایی را در پارکت ایجاد کند.

    2. اگر روی کفپوش ما کثیفی یا رطوبتی ایجاد شود، احتمال نفوذ آن کثیفی‌ها به لابه لای منافذ پارکت‌ها وجود دارد. هنگامی که این کثیفی‌ها از منافذ کفپوش‌ها به روی موکت زیر آن‌ها می‌رسد، احتمال این وجود دارد که موکت آن کثیفی‌ها را به خود گرفته و در طولانی مدت و جمع شدن زیاد آن کثیفی‌ها، باعث ایجاد بوی نامطبوع در خانه شود.

    3. همانطور که در بالا اشاره کردیم می‌توانیم از موکت‌ها به جای فوم سایلنت در زیر کفپوش ساختمان استفاده کنیم. اما در کنار این وضعیت عیبی هم وجود دارد که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم. موکت‌ها ضخامت بیشتری نسبت به فوم سایلنت دارند و این ضخامت بیشتر باعث ایجاد آسیب‌هایی در کفپوش‌های ما می‌شود. هرچند که این آسیب‌ها فقط و فقط در طولانی مدت به نمایش در خواهند آمد، اما در این صورت هم نمی‌توانیم از این عیب بگذریم. البته باید بگوییم که به طور یقین این مشکلات در پارکت‌ها، به وجود نمی‌آید و رابطه مستقیمی به نوع پارکت و موکت دارد.

     

    خلاصه مطلب

    در این مطلب با محوریت موضوع اجرای کفپوش بر روی موکت، به موارد مختلفی از جمله مزایا و معایب اجرای کفپوش بر روی موکت پرداختیم. در این بخش‌ها توانستیم با مزایا و معایبی که نصب کفپوش یا همان پارکت‌ها، روی موکت دارند آشنا شویم و بتوانیم در جهت نصب کردن یا نکردن کفپوش بر روی موکت، بهتر تصمیم بگیریم.

    به صورت کلی، اجرای کفپوش بر روی موکت موضوعی است که نه می‌توانیم به صورت کامل آن را رد کنیم و نه می‌توانیم به صورت کامل آن را بپذیریم؛ پس این شما هستید که باید موقعیت و شرایط خود را سنجیده و انتخاب کنید که به دنبال اجرای کفپوش بر روی موکت باشید یا به دنبال خرید موکت جدید. اگر در این مورد هنوز سؤالی برایتان وجود دارد می‌توانید آن را در بخش کامنت‌ها بیان کنید تا ما به آن پاسخ دهیم.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم