نحوه درست چیدمان اتاق ناهارخوری و غذاخوری

مدیر سایت

دکوراسیون اتاق ناهارخوری و غذاخوری

سبک معمول چیدمان اتاق ناهارخوری و غذاخوری به این شکل است که میز در مرکز فضای اتاق چیدمان قرار داده می شود و محیط دور میز کاملا خالی می ماند. ولی پیاده سازی این مدل چیدمان در خانه های کوچکی که سانت به سانت آن دارای ارزش است غیر قابل قبول است. چیدمان ال، مشتری ثابت خانه ها و نشیمن های کوچک است که اتفاقا این روزها هم خیلی پرطرفدار شده است.

در طراحی دکوراسیون اتاق ناهارخوری در خانه کوچک تصمیم گرفته ایم تا چیدمان ال را از اتاق نشیمن به سمت اتاق نهارخوری هُل بدهیم و این نسخه کارگشا را برای اتاق ناهار خوری نیز تجویز کنیم. چیدمان به این سبک یک مزیت بزرگ دارد و آن استفاده بهینه از کُنج ها و گوشه های اتاق است. در حقیقت در دیگر مدل های چیدمان فضاهای کُنج کاملا پرت می شود و استفاده چندانی از آنها نمی توان کرد.

فهرست مطالب

    مقاله پیشنهادی: اصول طراحی دکوراسیون منزل

     

    شکل اجرایی کار همانطور که در تصویر می بینید به این شکل است که برای دو ضلع میز غذاخوری که به سمت دیوارها قرار می گیرند از نیمکت ها و صندلی های راحتی یک تکه و ساده استفاده می شود. و در دو ضلع دیگر که به سمت مرکز اتاق قرار دارند از صندلی های استیل بهره برده می شود.
    بزرگترین مزیت این نوع گزینش مبلمان برای اتاق نشیمن این است که شما در سمتی که نشیمن راحتی دارید از نظر تعداد نفرات محدودیتی ندارید و ظرفیت میز ناهارخوری شما به میزان صمیمیت کاربران آن بستگی دارد.
    ایده جالب تر این است که فضای خالی زیر نیمکت های اتاق ناهارخوری تماما قفسه بندی می شود و یک فضای ذخیره سازی کاملا مفید ایجاد می شود. همین ایده کافیست که صاحبخانه تا سال ها دعاگوی طراح دکوراسیون و معمار خانه باشد.
    چیدمان ال را ایده ای زیبا و فوق العاده کارآمد برای اتاق نهارخوری دیدیم که باعث می شود تا میز ناهارخوری و غذاخوری از دکوراسیون داخلی و چیدمان خانه های کوچک حذف نشود. شما هم اگر فکر می کنید طاقت دیدن جای خالی میز ناهارخوری ندارید می توانید از این این مدل ایده بهره مند شوید.

    مقاله پیشنهادی :  استفاده بهینه از فضای کم خانه

    چیدمان اتاق ناهار خوری

    نورپردازی اتاق ناهارخوری

    یکی از مسائل مهم و حیاتی در یک طراحی ساده و بی‌نقص  دکوراسیون اتاق غذاخوری، نورپردازی محیطی است. نورپردازی صحیح تاثیر زیادی در خلق و روحیه شخصی افراد دارد. اولین وظیفه دیداری نورپردازی، تامین نور مطلوب و ایجاد فضایی سرزنده است. نورپردازی و طراحی دکوراسیون اتاق غذاخوری باید به گونه‌ای باشد که افراد سرمیز، به خوبی، ظاهر غذا و چهره یکدیگر را تشخیص دهند.

    هنگام چیدمان اتاق غذاخوری، بهتر است که روشنایی اصلی را با هدف کاربردهای بصری مطلوب در قسمت مرکزی میز قرار دهید. نکته‌ای که وجود دارد این است که میز و نورپردازی باید از یک سبک منسجم برخوردار باشند. ناگفته نماند که ابعاد میز ناهارخوری نیز نقش مهمی در انتخاب و طراحی نورپردازی اتاق دارد. برای مثال، یک لوستر مجلل و بزرگ باعث روشنایی آزادهنده شده و میز را کوچک‌تر نشان می‌دهد. در صورتی که یک لامپ کوچک و کم نور، اتاق غذاخوری را به خوبی روشن نمی‌کند و کمی غیرقابل تحمل به نظر می‌رسد.

    یک چراغ‌آویز با شدت نور کافی برای یک میز ناهارخوری 8 الی 10 نفره انتخاب مناسبی خواهد بود. البته بهتر است که از 2 الی 3 چراغ‌اویز برای نورپردازی ایده‌آل استفاده کنید. توجه داشته باشید که ارتفاع  چراغ‌آویزها باید به‌گونه‌ای باشد که نور به خوبی بر سطح میز و صورت افراد تابیده شود و به حدی بالا باشد که نور، بیرون از خط دید افراد قرار بگیرد.

    مقاله پیشنهادی : اصول نورپردازی داخلی ساختمان

    نحوه چیدمان اتاق غذاخوری

    اتاق ناهارخوری تنها یک مکان برای صرف غدا نیست؛ بلکه مکانی است که افراد خانواده ساعاتی از اوقات مفیدشان را در آن‌جا و کنار هم سپری می‌کنند و یا از میهمانان محبوب‌شان پذیرایی می‌کنند و خاطراتی به یادماندنی برای خود و دیگران رقم می‌زنند. به همین دلیل است که چیدمان اتاق غذاخوری باید گرمابخش و خلاقانه باشد.

    اولین قدم برای دکوراسیون مناسب اتاق غذاخوری، چیدمان صحیح وسایل است. مبلمان و میز اتاق ناهارخوری باید متناسب با فضا انتخاب شوند. بطور کلی مبلمان اتاق غذاخوری باید نزدیک به فضای خارجی و یا پنجره قرار بگیرد. همچنین بهترین مکان برای قرارگیری تلویزیون، دیوار روبروی آشپزخانه و روبروی مبلمان پذیرایی است.

    نکته دیگری که هنگام چیدمان اتاق غذاخوری باید به آن توجه کنید این است که بهترین رنگ برای دیوارهای اتاق غذاخوری، رنگ‌های کرم و قهوه‌ای و یا استفاده از دیوار آجرکاری شده است. در صورتی که طرفدار سبک‌های روستیک هستید، استفاده از رنگ‌های خنثی مانند کرم و شکلاتی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

    یکی دیگر از ترکیب‌های محبوب برای دکوراسیون مناسب اتاق غذاخوری استفاده از ترکیب رنگ آبی ملایم و یا طرح‌های پتینه‌ای شکلاتی یا طلایی است. از طرف دیگر، ترکیب رنگ‌های گروه آبی با رنگ‌های خنثی از جمله کرم و قهوه‌ایی و یا رنگ پوست پیازی یک ترکیب قوی است که منزل شما را زیباتر جلوه می‌دهد.

    در بسیاری از سبک‌های امروزی خبری از چیدمان اتاق ناهارخوری با طرح سنتی نیست. به خصوص زمانی که سالن غذاخوری بزرگ است. در چنین شرایطی بهتر است که از یک نیم‌ست و یا یک مبلمان L شکل استفاده کنید. اگر فضای کافی برای چیدمان مبلمان ندارید، بهتر است که از یک فرش بزرگ که میز و صندلی‌های غذاخوری بر روی آن قرار می‌گیرد برای اتاق ناهارخوری استفاده کنید تا اتاق ناهار خوری کمی حال و هوای مدرن به خود بگیرد.

    چیدمان اتاق غذاخوری

    اصول چیدمان اتاق غذاخوری

    اتاق ناهارخوری بیش از آنکه یک محل برای قرار گرفتن میز و صندلی باشد، مکانی برای لذت بردن افراد خانواده و جایی دور از هم همه‌ی زندگی است که باید همان سبک دیگر اتاق‌های خانه را منعکس کند. به همین خاطر است که باید طراحی دکوراسیون اتاق غذاخوری اصولی باشد تا یک فضای لذت بخش برای غذا خوردن فراهم شود. در این بخش قصد داریم تا به بررسی اصول چیدمان اتاق غذاخوری بپردازیم. این اصول به ترتیب به شرح زیر است:

    1. حداقل 90 سانتی‌متر حریم برای اطراف میز غذاخوری در نظر بگیرید.
    2. بهتر است اتاق غذاخوری نزدیک به آشپزخانه باشد.
    3. بهتر است که قبل از انتخاب میز و مبلمان اتاق ناهار خوری، تعداد افرادی که قرار است سر میز باشند را بررسی و محاسبه کنید و با در نظر گرفتن میزان تحرک آرنج و پاها بهترین میز و مبلمان را انتخاب نمایید.
    4. استفاده از میزهای شیشه‌ای برای خانوادگانی که دارای فرزند کوچک هستند، انتخاب مناسبی به نظر نمی‌رسد.

    صندلی های غذاخوری در اتاق ناهارخوری باید چگونه باشد؟

    قبل از چیدمان اتاق غذاخوری و خرید ست میز و صندلی باید در نظر بگیرید که  ست غذاخوری شما باید از استحکام بالایی برای استفاده طولانی مدت، برخوردار باشد. از طرف دیگر، صندلی و مبلمان اتاق ناهارخوری باید کاربردی بوده و از نظر راحتی و زیبایی، نیاز شما را برطرف کنند.

    بنابراین هنگام خرید ست میز و صندلی لازم است که نکات زیر را در نظر بگیرید :

    1. شکل میز و صندلی را باید به گونه‌ای انتخاب کنید که با هر فضایی سازگار باشد. برای مثال، بهترین انتخاب برای فضاهای کوچک، میز و صندلی دایره‌ای شکل است.
    2. اگر قصد دارید تا از فضای اتاق و مبلمان اتاق ناهارخوری برای جشن و مهمانی‌ها استفاده کنید، بهتر است که به سراغ میز و صندلی‌های محکم بروید.
    3. میز و صندلی‌های شیشه‌ای همیشه محبوبیت زیادی در میان افراد داشته‌اند؛ زیرا با انواع سبک‌های چیدمان اتاق ناهارخوری سازگاری دارد و فضا را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهد. اما این دسته از وسایل مقامت کمی در برابر ضربه و خراش دارند. به همین دلیل انتخاب مناسبی برای خانواده‌های شلوغ و یا دارای فرزندان کوچک به نظر نمی‌رسد.
    4. صندلی و مبلمان سفید انتخابی ایده‌آل برای دکوراسیون مناسب اتاق غذاخوری با سبک کلاسیک است. رنگ سفید همیشه جذاب بوده و باعث درخشش مبلمان در فضای خانه می‌شود. توجه داشته باشید که جنس صندلی و مبلمان باید مرغوب بوده و به راحتی قابل شستشو باشد تا شما از تصمیم خود پشیمان نشوید.
    5. نکته دیگری که هنگام طراحی دکوراسیون اتاق غذاخوری باید در نظر بگیرید این است که صندلی‌های اتاق غذاخوری باید کاملا راحت و نرم باشد تا شما هنگام میل غذا از راحتی کافی برخوردار باشید.

    دکوراسیون اتاق غذاخوری

    نحوه انتخاب میز و رومیزی برای اتاق ناهارخوری

    برای داشتن فضایی زیبا باید به جزئیات توجه کنید؛ جزئیاتی مانند رومیزی و فرم میز اتاق ناهارخوبی از جمله مواردی است که می‌تواند رنگ و جلای خاصی به جو خانه دهند. از طرف دیگر، میز و صندلی‌های اتاق غذاخوری عناصری کاربردی و دکوراتیو هستند و می‌توانید با استفاده از رومیزی و تزئینات زیبا، جلوه دیگری به فضای اطراف بدهید. در این بخش قصد داریم تا بهترین رومیزی و میز را برای چیدمان اتاق ناهارخوری بررسی نماییم.

    ناگفته نماند که فرم میز ناهارخوری نیز تاثیر زیادی در زیبایی فضای اطراف خانه شما دارد. به همین خاطر، قبل از هرگونه اقدام باید اندازه و ابعاد میز ناهارخوری را دقیق در نظر بگیرید. همانطور که می‌دانید، میزهای غذاخوری در قالب‌های مختلف مانند بیضی، دایره، مستطیل و مربع طراحی و تولید می‌شود. فرم و جنس میز غذاخوری تاثیر زیادی در انتخاب رومیزی مناسب دارد.

    یکی دیگر از مواردی که در انتخاب رومیزی و زیبایی فضای اتاق غذاخوری تاثیر دارد، جنس و متریال میز غذاخوری است. امروزه میزهای متنوعی با متریال گوناگون از جمله چوب، شیشه، فلز و… تولید می‌شود. هنگام انتخاب میز ناهارخوری باید فاکتورهای مختلف مانند فضای اتاق، سهولت در استفاده، قیمت، سهولت در نگهداری و همخوانی با دیگر وسایل خانه را در نظر بگیرید. برای مثال، میزهای چوبی همانند میزهای فلزی از استحکام بالایی برخوردار است اما قیمت میزهای فلزی کمتر از میزهای چوبی و یا میز با روکش چوب است. میزهای سنگی همانند میز مرمر با ظاهری زیبا و رگه‌های خاکستری منحصر به فرد یک احساس خوشایند به فضای خانه می‌دهند اما باید مدام یک دستمال خشک کنار میز داشته باشید تا میز ناهارخوری‌تان را برای پذیرایی از مهمانان آماده کنید.

    بنابراین، در مرحله اول باید جنس و ابعاد میز ناهارخوری خود را در مشخص کنید. سپس رومیزی را به گونه‌ای انتخاب نمایید که از هر طرف میز حدود 20 الی 25 سانتی‌متر آویزان باشد. علاوه بر این، نکات زیر کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را هنگام خرید رومیزی داشته باشید:

    1. از آن جهت که رومیزی در معرض لکه‌های بسیار زیاد قرار دارد، انتخاب جنس رومیزی تاثیر زیادی در میزان ماندگاری رومیزی و یا بعضی از لکه‌ها خواهد داشت.
    2. رومیزی‌های نخی به دلیل تنوع رنگی بالا انتخاب مناسبی برای چیدمان اتاق غذاخوری و تزئیین میز ناهارخوری به نظر می‌رسند.
    3. نکته دیگری که هنگام دکوراسیون مناسب اتاق غذاخوری و انتخاب رومیزی مناسب باید در نظر بگیرید، میزان دوام و مقاومت بالای رومیزی اتاق ناهارخوری است. پارچه‌های ترکیبی پلی‌استر و نخ دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید.
    4. رومیزی مناسب باید بر الگو، رنگ غالب و بافت میز غذاخوری تاکید کند و با عناصر مختلف فضای خانه هماهنگی داشته باشد.

     

     

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم