کاربرد چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ

مدیر سایت

چمن مصنوعی دارای کاربرد های فراوانی است. می توان از آن به عنوان کفپوش فضاهای خارجی و داخلی و یا حتی می توان به صورت ترکیبی با موزاییک و سنگ استفاده نمود. ترکیب چمن مصنوعی در کنار سنگ و موزاییک به ویژه برای راهرو ها، حیاط و فضا هایی که برای ورودی ساختمان ها می تواند ترکیب زیبایی به شمار بیاید. برای آن که بتوان ترکیب مناسبی از این دو داشته باشیم لازم است با برخی از اصول مربوط به آن ها  آشنا شویم.

چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ

برای کاربرد چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

اولین موضوعی که در کاربرد چمن مصنوعی بین موزاییک و چمن مصنوعی لای سنگ باید به آن توجه نمود نحوه چیدمان سنگ و موزاییک است.  در واقع منظور تعیین فاصله عرضی است که شیار های بین سنگ ها را مشخص می نماید. بهترین فاصله ای که می توانید برای این نوع از کف سازی در نظر بگیرید فاصله ای ده سانتی متری است. این فاصله هر چه بیشتر باشد نمای چمن مصنوعی بیشتر خواهد بود و جلوه زیباتری به فضا می بخشد. علاوه بر فاصله عرضی که در خصوص آن صحبت کردیم عمق شیار ها نیز دارای اهمیت فراوانی هستند. بهتر است فضای خالی که این بین در نظر گرفته می شود عمقی حداکثر ۴ سانتی متری داشته باشد. هنگامی که چمن مصنوعی را بین شیار ها قرار می دهید باید در حدود یک سانتی متر بالاتر از سطح سنگ و موزاییک باشد تا زیبایی خود را حفظ نماید. این موضوع علاوه بر عمق شیار به نوع چمن مصنوعی و ارتفاع نخ های آن نیز وابسته است. حداکثر ارتفاعی که در حالت استاندارد برای چمن مصنوعی در نظر گرفته می شود در حدود ۵ سانتی متر است و به همین دلیل اشاره شد که نباید بیش از ۴ سانتی متر عمق برای شیار ها در نظر بگیرید.

فهرست مطالب
    چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ

    نحوه نصب و چسباندن چمن مصنوعی بین سنگ و موزاییک

    برای آن که چمن مصنوعی بین سنگ یا ترکیب موزاییک و چمن مصنوعی را به خوبی بچسبانیم باید در ابتدا شیارها را مورد بررسی قرار داده و آن ها را برای چسباندن چمن مصنوعی آماده نماییم. گام اول در این بخش صاف کردن شیار ها است. برای این کار معمولا از سیمان لیسه ای استفاده می شود. اگر این مرحله را به درستی انجام ندهید مصرف چسبی که برای چسباندن چمن مصنوعی بین موزاییک و یا ترکیب سنگ و چمن مورد استفاده قرار می دهید به شدت افزایش خواهد یافت. انواع چسب های مخصوص برای این کار وجود دارد که می توانید با اندکی تحقیق چسب با کیفیت و مورد قبول خود را خریداری نمایید. در زمان چسباندن چمن و موزاییک و چمن و سنگ باید دقت لازم را به عمل آورید تا از عدم شل بودن چمن اطمینان حاصل کنید.  هر چه این مراحل را با دقت و توجه بیشتری انجام دهید در نهایت از نتیجه کار بیشتر راضی خواهید بود.

    یکی از موضوعاتی که در خصوص زیر سازی های اولیه برای چسباندن چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ باید مورد توجه قرار بگیرد. این است که نوع پوشش کف در نحوه زیر سازی تاثیر فراوانی دارد. در صورتی که سطح مورد نظر حالت نفوذ پذیر داشته باشد مانند انواع زمین های خاکی، باید در ابتدا نسبت به حذف پوشش گیاهی اقدام نمایید. پس از این مرحله نوبت به کوبیدن خاک در محل شیار ها می رسد. با این کار سطح شیار هموار می شود. سپس توصیه می شود که بر روی سطح شیار ها ماسه ریز ریخته و مجدد عملیات کوبیدن را انجام دهید. این کار باید همراه با آب پاشی صورت بگیرد که در نهایت سطحی محکم و پایدار ایجاد می کند. مرحله پایانی استفاده از صفحات ژئو تکستایل است که سطحی کاملا هموار را برای چسباندن چمن مصنوعی بین موزاییک و سنگ فراهم می آورد.

    به طور کلی در زمان نصب واش بتن با چمن مصنوعی یا سنگ پس از آماده سازی سطح زیرین سه بخش اصلی وجود دارد:

    • بخش تعیین الگو های برش:

    در این مرحله رول چمن مصنوعی را باز کرده و آن را در محل های مورد نظر قرار داده و میزانی که باید برش داده شود را معین می کنند. باید دقت شود لبه های کار به درستی و در اندازه های مناسب بریده شود.

    • بخش برش چمن:

    در این بخش نوبت به برش از روش الگو هایی تعیین شده می رسد. برای برش در مرحله اول بخش های اضافی و مشکی رنگ دور چمن بریده شده و سپس برش های مناسب بر اساس محل شیار ها بر روی آن داده می شود. پس از انجام برش لازم است مجدد تکه های جدا شده با بخش های مختلف شیار ها چک شده و از صحت عملیات برش اطمینان حاصل نمایید.

    • بخش چسباندن

    مرحله پایانی مرحله ای است که لایه پشت چمن مصنوعی چسب زده شده و در محل مربوطه قرار می گیرد. البته پس از زدن چسب باید اندکی صبر کنید تا چسب کمی خشک شود و سپس اقدام به چسباندن آن نمایید.

    (جهت اطلاع از قیمت چمن مصنوعی بین موزاییک و نحوه نصب چمن مصنوعی بین سنگ به لینکهای مرتبط مراجعه فرمایید.)

    معایب چمن مصنوعی بین موزاییک

    چمن مصنوعی بین موزاییک مزایای بسیاری دارد اما در کنار این مزایا دارای یکسری معایب نیز است که قصد داریم تا در این بخش به بررسی آن‌ها بپردازیم.

    معایب چمن مصنوعی بین موزاییک به شرح زیر است :

    1.در صورت آسیب دیدن، هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار زیاد است.

    1. هزینه اجرایی آن در مقایسه چمن طبییعی بیشتر است.
    2. چمن مصنوعی برخلاف چمن طبیعی امکان کاهش دما را ندارد و در صورت بالا رفتن دما باعث گرمای بیشتر محیط می‌شود.
    3. برای زیبایی چمن مصنوعی و فضا باید هرچند سال یکبار زیرسازی و مواد پرکننده را تعویض کنید.
    4. در زمان بارش باران، چمن مصنوعی قابلیت جذب باران را ندارد و باعث جمع شدن آب در سطح خود می‌شود.
    5. چمن طبیعی دارای قابلیت تولید اکسیژن است. در صورتی که چمن مصنوعی بین موزاییک این قابلیت را ندارد.
    6. چمن مصنوعی می‌تواند محلی برای تجمع آلودگی و انواع باکتری باشد. به همین خاطر باید هرچند وقت یکبار تمیز و بر روی سطح آن برس کشیده شود.
    7. موادی که برای ساخت چمن مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلی اتیلن است که برای طبیعت ضرر دارد و جذب آن حدود 25 سال زمان می‌برد.
    8. برای نصب چمن مصنوعی بین موزاییک باید از مواد شیمیایی بر روی سطح خاک استفاده شود. همین امر باعث آسیب دیدن خاک و غیر استفاده شدن آن می‎‌شود.

    مقاله پیشنهادی: نحوه نصب چمن مصنوعی

    معایب چمن مصنوعی بین موزاییک

    ترکیب موزاییک و چمن مصنوعی

    امروزه استفاده از چمن مصنوعی و ترکیب آن با موزاییک برای محوطه سازی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این ترکیب پرطرفدار باعث افزایش زیبایی حیاط ویلا، آپارتمان، پشت بام ساختمان و … می‌شود و یک محیط دلپذیر و دلنشین برای شما و عزیزانتان فراهم می‌کند.

    نکته‌ای که در رابطه با ترکیب موزاییک و چمن مصنوعی وجود دارد این است که باید نوع چمن و موزاییک را براساس میزان تردد در آن مکان انتخاب شود. برای مثال، نصب چمن در میان موزاییک‌های پارکینگ باعث افزایش هزینه‌های اضافی برای حفظ ماندگاری و زیبایی چمن می‌شود؛ لذا قبل از انتخاب چمن مصنوعی ایده آل باید شرایط استفاده و کاربرد آن را مشخص نمایید. برای مثال، چمن‌های مصنوعی با زهکشی مناسب و تراکم بالا بهترین انتخاب است برای فضاهای باز و مکان‌هایی که بارندگی زیاد دارند.

    مقاله پیشنهادی: تمیز کردن چمن مصنوعی

    ترکیب موزاییک و چمن مصنوعی

    واش بتن با چمن

    در دنیای مدرن امروزی، زیبایی دفاتر کاری و منازل اهمیت زیادی پیدا کرده است. به گونه‌ای که حتی بسیاری از شهرها برای افزایش زیبایی محیط و فضای بیرونی از متریال منحصر به فرد با طرح و نقش‌ها متنوع استفاده می‌کنند. یکی از پرکاربردترین متریال‌ها در ایران، واش بتن است.

    واش بتن نوعی بتن شکسته است و یک انتخاب هوشمندانه برای کف‌پوش به حساب می‌آید. این دسته از متریال‌ها مقاومت زیادی در برابر سرما و گرما دارند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر، بسیاری از طراحان از این متریال برای طراحی فضای بیرون منازل استفاده می‌کنند.

    گاهی اوقات برای افزایش زیبایی محیط می‌توان به سراغ کفپوش واش بتن با چمن رفت و یک فضای لوکس و منحصر به فرد برای باغ، ویلا و فضای بیرونی منزل فراهم کرد. از طرف دیگر، چمن‌های مصنوعی مانع رشد علف‌های هرز در میان واش بتن‌ها شده و از تجمع گل و لای جلوگیری می‌کند.

    توجه داشته باشید که اجرای واش بتن با چمن نیازمند رعایت یکسری نکات است. برای مثال، برای افزایش زیبایی کفپوش محیط مورد نظر، باید از محکم بودن زیرسازی کفپوش مطمن شوید. همچنین، برای پیشگری از ایجاد اختلال در نصب چمن مصنوعی باید دقت داشته باشید که سیمان از لبه‌های اطراف بتن و چمن بیرون نزند. تخلیه و زهکشی صحیح  هنگام نصب موزاییک واش بتن از دیگر نکات قابل توجه در اجرای کفپوش واش بتن یا چمن است.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم