استانداردهایی که در زمان خرید کفپوش آزمایشگاه و بیمارستان باید به آن توجه کنید!

دسته ها :

Majid Nourozi

کفپوش آزمایشگاه و بیمارستان

آزمایشگاه وبیمارستان یکی از مکان­های است که در آن باید به صورت تخصصی کار کرد به همین دلیل باید در  یک محیط کنترل شده باشد  تا هم موفقیت و هم ایمنی تأسیسات را تضمین نماید. بنابراین یکی از نکات مهم در طراحی آزمایشگاه و بیمارستان توجه به کفپوش­ هایی است که در آن استفاده می شود. کفپوش آزمایشگاهی دارای خواص زیادی هستند که باید در نظر گرفته شود. از لغزش، ساییدگی و مقاومت شیمیایی گرفته تا ویژگی‌های ضد میکروبی و باکتریواستاتیک، این عوامل جزئی نکاتی است که زمان خرید کفپوش آزمایشگاه باید به آن توجه کرد.  

بنابراین، چه در حال نوسازی باشید و چه از ابتدا شروع کنید، انتخاب مواد مناسب که برای ساخت آزمایشگاه و بیمارستان درست ترین کاری است که باید انجام دهید،  و خرید کفپوش آزمایشگاه و بیمارستان تصمیم بسیار مهمی است که از توجه به آن نباید غفلت کرد. در اینجا، ما نگاهی به کفپوش آزمایشگاهی خواهیم داشت، با نگاهی دقیق تر به انواع مختلف و خواص مربوط به آنها، به شما کمک می کنیم تا بتوانید بهترین کفپوش را برای آزمایشگاه  وبیمارستان خود خریداری کنید.

فهرست مطالب

    در ابتدا به بررسی کفپوش های مناسب برای آزمایشگاه می پردازیم و در ادامه مطلب به بررسی استاندارد های مهم در انتخاب کفپوش بیمارستان و آزمایشگاه می پردازیم.

    مقاله پیشنهادی: انواع کفپوش سرویس بهداشتی

    کفپوش آزمایشگاه و بیمارستان

    برخی از ویژگی­ های رایج کفپوش آزمایشگاهی چیست؟

    قبل از پرداختن به مشخصات انواع کفپوش‌های خاص، یکسری  ویژگی‌های مشترک وجود دارد که اکثر انواع کف‌پوش‌های آزمایشگاهی با وجود تفاوت‌های عملیاتی بین آزمایشگاه‌ها و امکانات تحقیقاتی، دارای این ویژگی‌های مشترک هستند که به شرح زیر است:

    • حفاظت بادوام و توانایی مقاومت در برابر ترافیک مکرر عابر پیاده و چرخ های انتقال که برای جابه جای مواد یا وسایل استفاده می شوند.
    • مقاومت در برابر لغزش که سطح کشش مناسب را برای یک منطقه معین فراهم می کند.
    • سطحی غیر قابل نفوذ و غیر جاذب با قابلیت مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در اتاق
    • تعمیر و نگهداری کم، با خواص تمیز کردن و ضدعفونی آسان و مقرون به صرفه
    • چنین ویژگی هایی معمولاً حداقل ویژگی­هایی است که برای کفپوش آزمایشگاهی استفاده می­شوند.

    کفپوش آزمایشگاهی و مقاومت شیمیایی

    اگر آزمایشگاه شما با مواد شیمیایی کار می کند ، دانستن غلظت مواد شیمیایی که ممکن است کف با آنها تماس پیدا کند ضروری است. اگرچه بیشتر این تماس‌ها نشت‌های تصادفی هستند که بلافاصله تمیز می‌شوند، سطوح مختلف کف در تحمل آنها نسبت به مواد شیمیایی خاص  متفاوت است.

    هر محصول در یک محدوده فقط در برابر غلظت‌های خاصی از یک ماده شیمیایی خاص مقاوم است، بنابراین بسیار مهم است که داده‌های آزمایشی برای هر محصول را برای نوع و غلظت ماده شیمیایی مورد استفاده بررسی کنید. اگر داده‌های آزمایشی برای غلظت‌های پایین‌تری از مواد شیمیایی در دسترس است که کف آزمایشگاه شما با آنها تماس پیدا می‌کند، نباید تصور کنید که در برابر غلظت‌های بالاتر مواد شیمیایی نیز مقاومت دارد.

    داده های آزمایش همچنین مدت زمانی را مشخص می کند که مواد کف در برابر تماس با یک ماده شیمیایی خاص مقاوم می شود.  برخی از پوشش های کف به عنوان یک لایه قربانی عمل می کنند و از کف زیرین در برابر آسیب محافظت می کنند، اما پس از تماس نیاز به تعویض یا تعمیر دارند.

    سایر کفپوش­ ها می­توانند در برابر مواد شیمیایی برای دوره های طولانی مقاومت کنند و در معرض آسیبی باشند اما آسیبی نبینند.

    کفپوش آزمایشگاهی

     

    انواع کفپوش آزمایشگاهی

    • کفپوش رزین:

     محبوب ترین نوع کفپوش آزمایشگاهی، اما همچنین گران قیمت ترین کفپوش های رزین است، ترکیبات سازنده ی کفپوش­های رزین موادی است که وقتی با هم مخلوط می شوند، سطحی شبیه پلاستیک را تشکیل می دهند که از نظر شیمیایی سخت شده است.

    هنگام نصب، کفپوش های رزینی سطح راه رفتن بادوام، ایمن و انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کنند و به آن اجازه می‌دهد تا وزن زیادی را بدون ترک خوردن بتن زیر آن نگه دارد. علاوه بر این، این کفپوش­ها یکی از بهداشتی ترین و مقاوم ترین راه حل های موجود در برابر مواد شیمیایی هستند. تمیز کردن میزهای آشپزخانه، ریزش ها را می توان به راحتی پاک کرد، بدون نشستن یا فرو رفتن در زیر سطح کف آزمایشگاه، کنترل کرد. این باعث می شود که در برابر مواد شیمیایی و سایر مواد خطرناک نیز مقاوم باشد.

    اما کفپوش های رزین در کنار داشتن مزایای مختلف یکسری معایب نیز دارند که در ادامه به بررسی معایب این کفپوش ها می پردازیم.

    معایب کفپوش های رزین: 

    با این حال، ساییدگی و پارگی روزمره عوارض خود را در کف‌های رزینی می‌گیرد و در نهایت باید آنها را تعویض کرد. به طور مشابه، آماده سازی و اعمال اپوکسی روی رزین می تواند زمان بر باشد. کف بتنی زیر آن باید قبل از اعمال اپوکسی عاری از ترک، گریس، روغن باشد و برای تمیز کردن بتن چندین بار تلاش شده است. چند لایه اپوکسی مورد نیاز است و از آنجایی که روزها طول می کشد تا یک پوشش خشک شود، فرآیندی زمان بر است.

    • کفپوش وینیل :

    یکی دیگر از کفپوش هایی که در اغلب ­آزمایشگاه ­ها استفاده می شود کفپوش ونیل است که در این بخش قصد داریم بررسی کنیم.

    مزایا:  کفپوش وینیل هم بادوام است و هم از نظر زیبایی شناسی، برای آزمایشگاه ها مناسب هستند. اگرچه ترافیک پیاده ممکن است بیش از حد نباشد، اما ممکن است سهم عادلانه خود را از چرخ دستی های پر از ماشین آلات سنگین، مواد شیمیایی و نمونه هایی که نیاز به حمل و نقل روان و کارآمد دارند، ببینند. خواص سایش سخت کفپوش وینیل چیزی بیش از ساییدگی ناشی از استفاده زیاد است. همچنین در مقایسه مواد با مواد کفپوش های دیگر سخت تر، جذب صدا و راحتی بیشتری در زیر پا دارد.

    همچنین تمیز کردن و نگهداری آن آسان است و با توجه به طرح، هر کاشی یا تخته آسیب دیده را می توان با حداقل اختلال در بهره وری آزمایشگاه جایگزین کرد.

    در کنار مزایای گفته شده، کفپوش های ونیل معایبی دارند که در ادامه ی این مطلب بررسی می کنیم.

    معایب کفپوش های ونیل:

     با وجود این که به راحتی تعویض می شود، کفپوش وینیل به دلیل پایین بودن قیمت از هر نوع جایگزینی، مقرون به صرفه تر هستند. همچنین غیرقابل تجزیه زیستی است که می تواند زباله های زیست محیطی ایجاد کند.  اگر به فکر کفپوش وینیل هستید، ممکن است مجبور شوید تأسیسات ساختمان خود را دوباره بررسی کنید.

    کفپوش بیمارستان

    • بتن آب بندی شده

    مزایا:  بتن مهر و موم شده، جایگزین ارزان‌تری برای کفپوش­های رزین هستند ، کفپوش‌های همه کاره، بادوام و با قابلیت نگهداری آسان را برای آزمایشگاه شما فراهم می‌کند که آن را به انتخابی روزافزون برای آزمایشگاه‌ها تبدیل کرده است. با آب‌بندی مناسب، بتن می‌تواند چندین دهه دوام بیاورد و جایی برای نشت یا آلودگی باقی نمی‌گذارد، بنابراین تمیز کردن موردی است که به راحتی سطح را جارو می‌کند یا پاک می‌کند.

    در کنار مزایای گفته شده معایبی را به همراه دارد که حتما باید توجه کرد.

    معایب: با این حال، این کفپوش ها نیز مانند کفپوش های مدل قبلی معایب خود را دارند. دوام آن نیز می تواند یک تعهد باشد. اگر اعضای آزمایشگاه سقوط کنند یا تجهیزات به زمین بیفتند، در این صورت خطر آسیب دیدگی وجود دارد. همچنین در صورت خیش شدن کفپوش ها احتمال زمین خوردن افراد بسیار زیاد است. همچنین بسیار کمی دارد. اگر کفپوش ها به درستی آب بندی نشده باشد، هر مایعی که به منافذ کف بتنی راه پیدا کند، می تواند منجر به کپک و کپک زدگی شود.

    • کفپوش یکپارچه

    مزایا:  ورق های کفپوش بزرگی که می توانند به صورت شیمیایی به هم متصل شوند یا به صورت حرارتی به یکدیگر جوش داده شوند، کفپوش­های یکپارچه معمولاً از وینیل، لاستیک یا مشمع کف اتاق ساخته می شوند، که آنها را به گزینه ای عالی برای آزمایشگاه ها تبدیل می کند که به دنبال رویکرد اقتصادی تر برای کفپوش هستند، و هزینه کمتری نسبت به کفپوش های دیگر دارند.

    پس از درزگیری مناسب، کف‌های یکپارچه فضایی بدون درز ایجاد می‌کنند که تا چند اینچ از دیوار ادامه می‌یابد و امکان رسیدن مایعات یا مواد شیمیایی به کف زیرین را از بین می‌برد.

    معایب کفپوش های یکپارچه: بسیار مهم است که کفپوش یکپارچه به درستی نصب و آب بندی شود. در غیر این صورت، نشت بیش از حد آب یا مواد شیمیایی می تواند به انواع خاصی از کف ها نفوذ کرده و به آن آسیب برساند.

    کفپوش های مناسب برای بیمارستان ها

    اما یکی دیگر از مکان های که کفپوش آن اهمیت بالایی دارد بیمارستان ها است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم و استاندارد های مهم در زمان خرید را بررسی کنیم.

    بیمارستان از بخش های مختلفی از جمله وروی، راه­رو، اتاق عمل، سالن انتظارو ریکاوری تشکیل شده که انتخاب کفپوش اهمیت بسیار زیادی دارد.

    در انتخاب کفپوش برای هریک از محل های نامرده شده بیمارستان باید به یکسری از ویژگی­های مهم توجه کرد که این ویژگی ها عبارتند از:

    • دوام و عمر کفپوش­ها
    • مقاومت در برابر لغزندگی ها
    • مقاومت در برابر رفت و آمد های بالا
    • مقاومت در برابرعبور صندلی­های چرخ دار و ویلچر
    • مقاومت در برابر آلودگی و لک­ها
    • مقاومت در برابر مواد شوینده
    • سادگی و سرعت تمیزی بالا
    • سهولت در تعویض کفپوش ها
    • جذب صدا و عدم تشدید صدا در محیط
    • تنوع رنگ و طرح

    این ها نکات و مواردی است که زمان خرید کفپوش برای بیمارستان باید به آن توجه کرد.

    در این مقاله در خصوص کفپوش­هایی که برای محیط درمانی مناسب هستند را بررسی کردیم و همچنین نکاتی که باید زمان خرید کفپوش برای بیمارستان و آزمایشگاه به آن توجه کنیم را نام بردیم.

    اما یکسری استانداردهای کفپوش بیمارستان و آزمایشگاه وجود دارد که در ادامه این استاندارد ها را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان نام می بریم.

    استانداردهای مهم که زمان خرید کفپوش بیمارستان و آزمایشگاه باید به آن توجه کنید.

    • گواهی استاندارد عدم استفاده از فتالات
    • گواهی استاندارد مقاومت در برابر حریق EN ISO 13501-1
    • گواهی استاندارد عدم لغزشDIN 51130-EN13893
    • گواهی استاندارد مقاومت در برابر چرخ و اجسام سنگین
    • گواهی استاندارد اتاق تمیز
    • گواهی استاندارد CE
    • سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو
    • گواهینامه استاندارد ایزو ۹۰۰۱
    • گواهی استاندارد Iso4918
    • گواهی استاندارد ایزو ۶۸۵
    • گواهی استاندارد EN649
    • گواهی استاندارد الکترو استاتیک EN ISO 1815
    • گواهی استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱

    خلاصه مطلب

    در این مقاله تمام موارد و نکات مرتبط با کفپوش های بیمارستان و آزمایشگاه را بیان کردیم، اگر مقاله را به طور کامل مطالعه کرده باشید با ویژگی های مهم کفپوش های آزمایشگاه و بیمارستان آشنا شده اید.

    به طور کلی اگر قصد خرید کفپوش مناسب برای بیمارستان و یا آزمایشگاه را دارید پیشنها من به شما خرید از فروشگاه آنلاین فرتاک دیزاین است. شما می توانید به صورت آنلاین از مشاوره کارشناسان استفاده کنید و نهایتا خرید خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

    فرتاک دیزاین به منظور ارائه خدمات بهتر خدمت هم میهنان عزیز این امکان را فراهم کرده تا تمامی محصولات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین و غیر حضوری با قیمت مناسب و با کیفیت عالی خریداری نمایند.

    در صورتی که تجربه خرید از فروش گاه آنلاین فرتاک دیزاین را دارید در بخش دیدگاه صفحه وارد کنید تا دیگر کاربران فروشگاه از تجربیات و نظرات شما عزیزان استفاده نمایند.

    پیشا پیش از همراهی شما عزیزان با فرتاک دیزاین سپاس گذاریم.

     

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم