بهترین روش تمیز کردن کاغذ دیواری؟ همراه با 5 روش پاک کردن انواع لکه ها از روی کاغذ دیواری

Sayeh Sanei

کاغذ دیواری را چگونه تمیز کنیم؟ تمیز کردن کاغذ دیواری یکی از سوالاتی است که در بحث خانه تکانی و تمیز کردن فضا، همیشه مطرح است. میزان رفت و آمد و گرد و خاک محیط، در تعداد دفعات نظافت کاغذ دیواری، موثر است. علاوه بر آن کاغذ دیواری میزان زیادی از مساحت فضا را به خود اختصاص میدهد. بنابراین بیشتر در معرض کثیف شدن و لکه شدن قرار می گیرد. پس، یادگیری چگونگی تمیز کردن آن همراه با راهنمای پاک کردن انواع لکه از روی کاغذ دیواری، برای استفاده کنندگان این محصول امری ضروری به حساب می آید.

فهرست مطالب

    علاوه بر تمیز کننده های اصلی که در بازار برای شستشوی کاغذ دیواری موجود است، روش های خانگی با وسایل در دسترس را به شما جهت پاک کردن انواع لک از کاغذ دیواری  را نیز می آموزیم. جالب است بدانید که برخی از این روش ها تجربیات موفق استفاده کنندگان برای انجام اینکار است. همانطور که می دانیم در سالهای اخیر استفاده از کاغذ دیواری بسیار رایج شده است. بنابراین افراد با سعی و خطا راهکارهایی مناسب را برای تمیز کردن آن کشف کرده اند.  در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است را در این مورد بیشتر بیاموزید. همچنین میتوانید به این مقاله خارجی نیز رجوع کنید.

    جهت پاک کردن کاغذ دیواری

    نکاتی که باید قبل از تمیز کردن کاغذ دیواری به آن توجه نمایید.

    همانطور که می دانیم کاغذ دیواری ها در انواع مختلف و با ویژگی های متنوعی در بازار به فروش می رسند. در نتیجه قبل از هر چیز باید ویژگی های آن را  بررسی نماییم.

    1. قابل شستشو بودن یا نبودن : اولین نکته ای که برای تمیز کردن کاغذ دیواری باید مد نظر قرار دهید، قابل شستشو بودن و یا نبودن کاغذ دیواری است. برخی از کاغذ دیواری ها قابل شستشو نیستند. برخی دیگر از جنس وینیل و یا پی وی سی هستند که قابل شستشو هستند. روش نظافت کاغذ دیواری برای این دو جنس متفاوت است که در ادامه به آن می پردازیم.
    2. ضخامت کاغذ دیواری : ضخامت کاغذ دیواری نیز نقش مهمی در شستشوی آن دارد. اگر کاغذ دیواری شما خیلی نازک باشد، باید با دقت بیشتری نسبت به شستشوی کاغذ دیواری و پاک کردن لکه چربی از روی آن اقدام نمایید. در عوض برایکاغذ دیواری های ضخیم تر دست شما باز تر است. زیرا احتمال آسیب به کاغذ دیواری بسیار کاهش می یابد.
    3. میزان مرغوبیت جنس کاغذ دیواری : واضح است که هر چه جنس این محصول بهترو مرغوب تر باشد، شستشوی آن آسان تر خواهد بود. همچنین آسیب کمتری در طی زمان خواهد دید.
    4. شناسایی نوع لکه : شناخت نوع لکه های احتمالی بر روی کاغذ دیواری نیز یکی از عوامل مهمی است که در انتخاب مواد مورد نیاز جهت شستشو موثر است.

    نکته: پس از تشخیص موارد فوق می توانید بهترین و ایمن ترین راه  را برای شستشوی کاغذ دیواری انتخاب نمایید. به این ترتیب به کاغذ دیواری خود آسیب نخواهید رساند.

    فقط به این نکته توجه داشته باشید که هر روشی را که برای پاک کردن انتخاب کردید در ابتدا روی قسمت کوچکی از کاغذ دیواری که در معرض دید نیست، تست نمایید. بنابراین خیالتان راحت خواهد بود که روش مورد نظر شما به کاغذ دیواری آسیب نمی رساند.

    شستشوی کاغذ دیواری

    روش های نظافت کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

    اگر هدف شما نظافت کاغذ دیواری از گرد و غبار است می توانید از روش زیر استفاده نمایید. فقط دقت داشته باشید حتی الامکان تعداد دفعات کمتری نسبت به نظافت کاغذ دیواری غیر قابل شستشو اقدام نمایید:

    1. برای نظافت کاغذ دیواری غیر قابل شستشو ابتدا یک دستمال از جنس کتان و یا اسفنج نرم را بردارید و گردگیری نمایید. اینکار را می توانید با جارو برقی نیز انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که جارو برقی را مستقیم بر روی کاغذ دیواری نگذارید و یک پارچه کاغذی نازک بر سر لوله ی جاروبرقی قرار دهید. اگر با روش گردگیری با دستمال خشک جواب نگرفتید مراحل بعدی را  انجام دهید.
    2. در مرحله ی بعدی شستشوی کاغذ دیواری، اسنفنج یا دستمال را به میزان بسیار کمی با آب نمدار کنید و روی کاغذ دیواری با حرکات از بالا به پایین و یا دورانی بکشید. در قسمتهایی که محل برش رولهای کاغذ دیواری است احتیاط بیشتری لازم است. زیرا احتمال انتقال رطوبت بیشتر است.
    3. در مرحله آخر خیلی سریع اقدام به خشک کردن آن با یک دستمال خشک و نرم نمایید. اصلا نباید حتی میزان خیلی کمی از رطوبت بر روی کاغذ دیواری غیر قابل شستشوی شما بماند.

    نکته: برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو از مواد شوینده استفاده نکنید. فقط در صورت لزوم اگر لکه ای بر روی آن ایجاد شد، اول لکه را شناسایی کرده و سپس اقدام به پاک کردن با حلال لکه مورد نظر نمایید.

    بهترین روش پاک کردن کاغذ دیواری قابل شستشو چیست؟

    پاک کردن کاغذ دیواری قابل شستشو محدودیت کمتری دارد. تمام روش هایی که برای پاک کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو توضیح دادیم را می توانید برای قابل شستشو نیز به کار ببرید. با این تفاوت که برای کاغذ دیواری قابل شستشو می توانید از رطوبت بیشتری بر روی دستمال یا اسفنج مورد نظر استفاده نمایید. علاوه بر آن می توانید تعداد دفعات بیشتری اقدام به پاک کردن نمایید. نکته ی دیگر آنکه علاوه بر آب می توانید از تمیز کننده های دیگری نیز در ترکیب با آب استفاده نمایید. فقط دقت داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع ماده ای جهت شستشو، ابتدا آن را بر روی گوشه ی کوچکی از کاغذ دیواری تست نمایید.

    موادی که در ترکیب با آب برای نظافت می توانید استفاده نمایید، صابون، مایع ظرفشویی غیر رنگی، شیشه شور و موادی غیر اسیدی و بدون آمونیاک و از این قبیل می باشد.

    آیا شستشوی کاغذ دیواری قابل شستشو با آب به طور مستقیم امکان پذیر است؟

    برخی از افراد به اشتباه تصور میکنند که وقتی کاغذ دیواری قابل شستشو است، میتوانند سطل آب را روی دیوار خالی کنند یا شستشو را با آبپاش انجام دهند. این تصورات در مورد شستشوی کاغذ دیواری غلط است. شما نباید به هیچ عنوان آب را بر روی کاغذ دیواری بپاشید.

    پاک کردن کاغذ دیواری از لکه ی چربی

    لکه چربی را چطور از روی کاغذ دیواری پاک کنیم؟

    برای شستشوی کاغذ دیواری و تمیز کردن آن از لکه ی چربی دو راه وجود دارد:

    1. برای تمیز کردن کاغذ دیواری یک حوله نازک بردارید و بر روی لکه بگذارید. سپس اتو را روی آن قرار داده و مقداری صبر کنید. به این شکل لکه ی چربی در اثر حرارات گرم شده و به حوله کاغذی می چسبد.
    2. روش بعدی  با استفاده از پودر بچه است. پودر بچه را بر روی لکه بپاشید. سپس چند دقیقه صبر نمایید و با اسفنج خشک و نرم شروع به پاک کردن لکه نمایید.

    مقاله پیشنهادی: جداسازی کاغذ دیواری 

    لکه ماژیک، خودکار یا جوهر را چگونه از روی کاغذ دیواری تمیز کنیم؟

    1.برای پاک کردن کاغذ دیواری از لکه ی خودکار در ابتدا تست کنید که آیا با آب و یک ماده شوینده ی معمولی مثل ریکا قابل تمیز شدن است.

    2.اگر روش اول جواب نداد و لکه غیر قابل شستشو بود باید از روش دیگری استفاده نمایید. ابتدا پارچه ی خود را به الکل سفید آغشته نمایید و روی لکه بکشید.

    3.اگر با روش دوم نیز پاک نشد باید راه بعدی را  اجرا نمایید. مقداری آب و جوش شیرین را مخلوط نمایید. سپس با استفاده از حوله اقدام به پاک کردن کاغذ دیواری از لکه نمایید.

    4.روش آخر برای پاک کردن  لکه ی جوهر با استفاده از گچ خیاطی است. این ماده جوهر خودکار را جذب می کند. می توانید آن را بر روی لکه مالیده و با استفاده از یک مسواک شروع به نظافت لکه نمایید.

    اثر انگشت را چگونه از روی کاغذ دیواری تمیز کنیم؟

    پاک کردن کاغذ دیواری از اثر انگشت به روش های زیر صورت میگیرد:

    1. کافی است یک پاک کن نرم روی آن بکشید.
    2. با استفاده از دستمال آغشته با آب و مایع ظرفشویی می توانید نسبت به تمیز کردن اثر انگشت اقدام نمایید.
    3. با استفاده از خمیر نان می توانید اقدام به ازبین بردن اثر انگشت، نمایید. گلوتین موجود در نان اثر انگشت را از بین می برد.

    مقاله پیشنهادی: نصب کاغذ دیواری

    پاک کردن لکه چسب از روی کاغذ دیواری چگونه است؟

    در این مورد کار شما بسیار سخت است. در واقع لکه ای که بیشترین آسیب را به کاغذ دیواری می زند چسب است. برای تمیز کردن چسب با یک سمباده ی نرم شروع به تراشیدن چسب نمایید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به کاغذ دیواری نرسیده باشد. معمولا حلال چسب روغن است. ابتدا یک روغن بیرنگ را بر روی گوشه ای از کاغذ دیواری تست نمایید. اگر به آن آسیبی نزد می توانید برای تمیز کردن لکه از آن استفاده نمایید. روغن را بر روی لکه بمالید و ده دقیقه صبر کنید و سپس چسب را با یک مسواک و یا کاردک به آرامی از روی کاغذ دیواری بتراشید. در هر صورت بسته به میزان چسبندگی چسب و ضخامت کاغذ دیواری ممکن است پاک کردن کاغذ دیواری از چسب به آن آسیب بزند..

    پاک کردن کاغذ دیواری از لکه ی غذا به چه شکل است؟

    برای نظافت کاغذ دیواری از لکه ی غذا کافی است که یک محلول از آب و مایع ظرفشویی درست کنید. سپس با یک مسواک لکه ی غذا را از کاغذ دیواری پاک نمایید. اگر جای روغن نیز بر روی کاغذ دیواری مانده بود، از روش پاک کردن لکه ی چربی برای تمیز کردن استفاده نمایید.

     پاک کردن کاغذ دیواری از مداد و مداد رنگی به چه صورت است؟

    این مشکل برای کسانی که بچه کوچک دارند پیش می آید. کودکان علاقه ی زیادی به نقاشی کردن روی دیوار دارند. تمیز کردن  لکه ی مداد با یک پاک کن نرم به راحتی امکان پذیر است. برای پاک کردن مداد رنگی می توانید از مسواک و خمیر دندان استفاده نمایید.

    پاک کردن کاغذ دیواری از لکه ی آدامس به چه شکل است؟

    برای نظافت کاغذ دیواری از لکه ی آدامس روش آسانی وجود دارد. یک تکه یخ را داخل یک پلاستیک فریزر قرار دهید. سپس آن را بر روی آدامس قرار دهید تا سفت شود. بعد از آن با یک کاردک به آرامی شروع به تراشدین و تمیز کردن لکه ی آدامس نمایید.

    مقاله پیشنهادی: نصب پوستر دیواری

    تمیز کردن کاغذ دیواری از لکه خودکار و مداد

    نکاتی برای پاک کردن کاغذ دیواری از انواع لکه ها

    1. به هیچ عنوان از اسکاچ یا سیم فلزی برای نظافت استفاده نکنید زیرا باعث خراشیده شدن کاغذ دیواری می شود.
    2. لکه را در اسرع وقت پاک نمایید. زیرا هرچه از روی آن بگذرد پاک کردن آن سخت تر می شود. علاوه بر آن لکه به عمق بیشتری از کاغذ نفوذ خواهد کرد.

    دکوراسیون داخلی فرتاک

    شرکت فرتاک نمایندگی انواع کاغذ دیواری قابل شستشو و غیر قابل شستشو در غرب تهران است. اگر می خواهید کاغذ دیواری تان عمر بیشتری داشته باشد، سعی کنید کاغذ دیواری قابل شستشو و ضخیم تری تهیه نمایید. برای انتخاب کاغذ دیواری مناسب با مشاوران فرتاک مشورت نمایید. همکاران ما شما را در مورد روش تمیز کردن کاغذ دیواری خریداری شده نیز راهنمایی خواهند کرد.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم