تمیز کردن چمن مصنوعی

عاطفه رضاخواه

مهم‌ترین دلیلی که باعث شده افراد به نصب چمن مصنوعی در محیط‌های مختلف علاقه نشان دهند، مزیت‌های زیاد این محصول است، مثلاً چمن مصنوعی نیازی به گرفتن علف‌های هرز ندارد، لازم نیست آن را کوتاه کنید، رشد نمی‌کند و نیاز به آبیاری و کوددهی ندارد.

اما این مسئله باعث نمی‌شود که شما از چمن مصنوعی مراقبت و نگهداری نکنید و برای تمیز کردن و نظافت آن وقت نگذارید؛ چراکه چمن مصنوعی هم مانند کفپوش‌های دیگر در معرض با مواد خوراکی، ذرات غذا، آلودگی‌های محیطی، مو یا فضولات حیوات خانگی قرار دارد.

فهرست مطالب

    فرقی نمی‌کند چمن مصنوعی شما از نوع تزئینی باشد یا ورزشی، اگر به دنبال روش‌های تمیز کردن چمن مصنوعی هستید، تا پایان این پست با ما همراه باشید، تا به شما بگوییم چه روش‌هایی برای نظافت و از بین بردن لکه‌های ایجاد شده بر روی سطح چمن مصنوعی وجود دارد؟

    تمیز کردن چمن مصنوعی

    روش‌های تمیز کردن چمن مصنوعی

    برای نظافت چمن مصنوعی اولین مرحله این است که با استفاده از یک جاروی دسته بلند یا یک چنگک، زباله‌ها و برگ‌های درشت را از روی سطح آن بردارید. سعی کنید جارویی را انتخاب کنید که راحت و مناسب باشد. اما اگر می‌خواهید از چنگک استفاده کنید، دقت داشته باشید که نباید دندانه‌های آن تیز و برنده باشد؛ چراکه ممکن است به سطح چمن مصنوعی آسیب وارد کند.

    بعد از اینکه برگ‌ها و زباله‌ها را در یک نقطه جمع‌آوری کردید، اکنون می‌توانید همه آشغال‌ها را توسط خاک‌انداز به سطل زباله منتقل کنید. پس از پایان این مرحله، لازم است زباله‌های ریز و گرد و خاک را هم به وسیله جاروبرقی از بین ببرید.

    اما جمع کردن زباله‌های بزرگ به تنهایی کافی نبوده و ممکن است هنوز مقداری گردوخاک منافذ لایه زیرین چمن مصنوعی را مسدود کرده باشد، بنابراین برای حذف کامل گرد و خاک از روی سطح چمن بهتر است کل محوطه را به صورت کامل بشویید تا تمیز شود.

    چمن مصنوعی در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد و هرگز آسیب نمی‌بیند. درصورتی‌که زیرسازی اصولی برای نصب چمن صورت گرفته باشد، آب حاصل از شستشو به فاضلاب سرازیر خواهد شد. برای شستشوی چمن مصنوعی بهتر است از آب با فشار متوسط و شوینده‌های ملایم استفاده نمایید.

    تمیز کردن سطح چمن مصنوعی کاری بسیار راحت است که شما می‌توانید باتوجه‌به میزان استفاده از چمن و همچنین رفت‌وآمد بر روی آن، زمان تمیزکاری و نظافت را مشخص کنید. اما بهتر است طوری برنامه ریزی خود در نظر بگیرید که حداقل ماهی یکبار نظافت چمن را انجام دهید.

    در نظر داشته باشید که شستشوی هفتگی یا حتی روزانه چمن مصنوعی، هرگز آسیبی به این محصول وارد نمی‌کند، پس به آسانی این کار را از یک سمت چمن شروع کرده، با حوصله و دقت و به آرامی محوطه را با آب بشویید تا تمیز شود.

    درباره نحوه شستن چمن مصنوعی که در فضاهای عمومی نصب شده است، دقت کنید که فاصله بین دفعات تمیزکاری و شستشوی چمن بهتر است که کمتر باشد. باتوجه‌به اینکه الیاف چمن‌های مصنوعی از جنس پلی‌اتیلن، پروپیلن یا دیگر پلیمرهای پلاستیکی ساخته شده‌اند، آب را در خود نگه نمی‌دارند؛ بنابراین سطح چمن بعد از شستشو نیازی به خشک کردن ندارد و بعد از مدت زمان کوتاهی کاملاً خشک می‌شود.

    از بین بردن لکه از روی چمن مصنوعی

    از بین بردن لکه از روی چمن مصنوعی

    برای تمیز کردن چمن مصنوعی که به دلیل وجود لکه‌های مختلف کثیف شده، لازم است به نکاتی توجه کنید، از جمله اینکه:

    • برای پاک کردن لکه‌ها از حوله کاغذی استفاده کنید.
    • پاک کننده و آب را باهم ترکیب کرده و برای شستشو به کار ببرید.
    • برای از بین بردن لکه‌های باقی مانده روی چمن نیز از برس، فرچه پلاستیکی یا مسواک استفاده کنید.

    برای اینکه لکه‌های ایجاد شده بر روی سطح چمن مصنوعی را تمیز کنید و آنها را از بین ببرید، به وسایل مثل سطل، اسفنج یا پارچه‌ای نرم و یک حوله کاغذی نیاز دارید و بهتر است از ترکیب پاک کننده و آب برای این کار استفاده کنید. بهترین روش، گذاشتن و برداشتن حوله کاغذی نم‌دار بر روی لکه بوده و این روش، کارایی بیشتری نسبت به مالیدن محکم حوله بر روی چمن دارد.

    • اگر بر روی چمن لکه قهوه یا بستی ایجاد شده؛ برای از بین بردن آن در یک پیمانه آب، یک قاشق چای خوری مایع پاک کننده بریزید و توسط اسفنج یا پارچه نم‌دار بر روی آن بکشید تا تمیز شود، سپس شلنگ آب را روی چمن بگیرید و آنقدر آبپاشی کنید تا مایع پاک کننده کاملاً از روی سطح چمن شسته شود.
    • اگر بر روی چمن لکه‌هایی ناشی از ادار یا فضولات حیوانات خانگی ایجاد شده؛ برای از بین بردن آن، می‌توانید از آب ولرم استفاده کنید و با ترکیب مایع پاک کننده با آب، قسمت لکه شده را بشویید و سپس ناحیه مورد نظر را آبکشی کنید.
    • اگر بر روی چمن لکه آدامس ایجاد شده؛ برای از بین بردن آن می‌توانید کمی یخ را روی آن قرار دهید، چند ثانیه صبر کنید و سپس آدامس را از سطح چمن جدا نمایید. البته استفاده از اسپری سرکه سفید خالص هم می‌تواند در جدا کردن آدامس از الیاف چمن مؤثر باشد. هرگز آدامس را با دست از سطح چمن جدا نکنید؛ چراکه با کشیدن آن، الیاف چمن کشیده شده و امکان کنده شدن تیغه‌های چمن وجود دارد. اما بهترین و ساده‌ترین روش این است که یک تکه یخ را مستقیم بر روی لکه آدامس قرار دهیم تا جدا شود.

    جارو کردن برگ از روی چمن مصنوعی

    جارو کردن برگ از روی چمن مصنوعی

    برای جارو کردن برگ‌هایی که بر روی چمن مصنوعی ریخته شده است، شما می‌توانید از دستگاه دمنده باد استفاده نمایید. این دستگاه که برای زدودن گرد و غبار و آشغال از روی سطوح مختلف از جمله سطح چمن استفاده می‌شود، لوله بسیار بلندی دارد و می‌توانید توسط آن برگ‌ها را جمع‌آوری کنید. دمنده باد به راحتی در دست قرار می‌گیرد و حمل آن آسان است.

    دستگاه دمنده باد یکی از بهترین گزینه‌ها برای جاروکردن برگ‌ها از روی سطح چمن مصنوعی بوده که در آن هوا با فشار زیاد به سمت سطح مورد نظر هدایت شده و گرد و غبار و برگ‌های ریخته شده را از روی سطح تمیز می‌کند.

    علاوه بر دستگاه دمنده باد، برای جمع‌آوری برگ‌های ریخته شده از روی سطح چمن مصنوعی، می‌توانید از دستگاه واترجت هم استفاده نماید. واترجت دستگاهی است به اندازه جارو برقی که آب را با هوا ترکیب کرده و به صورت پودری بر روی سطح چمن مصنوعی می‌پاشد. این دستگاه در کاهش مصرف آب نقش بسیار مهمی داشته و به راحتی برگ‌ها را از روی چمن تمیز می‌کند.

    یادتان باشد که برای جارو کردن و جمع‌آوری برگ‌ها به خصوص در فصل پاییز از روی سطح چمن مصنوعی، دو دستگاه واترجت و دمنده باد، برای محیط‌هایی مثل باغ ویلاها و حیاط‌هایی با متراژ زیاد، بسیار ضروری است.

    تمیز کردن چمن مصنوعی از یخ و برف

    تمیز کردن چمن مصنوعی از یخ و برف

    هنگام نظافت چمن مصنوعی از یخ و برف، اولین نکته این است که در چنین شرایطی هرگز نباید بر روی سطح آن راه بروید. توجه داشته باشید که قدم زدن بر روی چمن می‌تواند باعث نفوذ برف به داخل الیاف و در نتیجه یخ زدگی این محصول شود و مطمئناً در چنین شرایط چمن به شدت آسیب دیده و زیبایی اولیه خود را از دست خواهد داد.

    طبق اصولی کلی، بهترین روش برای از بین بردن یخ و برف موجود از روی سطح چمن مصنوعی این است که اجازه دهید به مرور یخ و برف به صورت کامل آب شده و از چمن تخلیه شود. معمولاً لایه پشت چمن مصنوعی دارای زهکشی بوده و سوراخ‌هایی دارد که اجازه می‌دهند مانند چمن طبیعی آب به راحتی تخلیه شود.

    اما با این وجود، ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که شما بخواهید برف و یخ را از روی سطح چمن مصنوعی خود بردارید. در این مواقع اگر برف و یخ به صورت جزئی و سطحی روی چمن نشسته بود، شما به راحتی می‌توانید آنها را با برس جارو کنید. ولی اگر چندین سانتیمتر یا چند متر برف بر روی سطح چمن بود، ابتدا باید به وسیله یک بیل پلاستیکی یا برف‌ روب، آنها را بردارید و سپس یکی دو سانت باقی مانده را با برس یا جارو کردن از روی سطح چمن حذف کنید.

    این کار کمک می‌کند تا در زمان برف روبی، سطح چمن مصنوعی آسیب نبیند، به این دلیل که تیغه‌های فلزی بیل یا برف روب‌ها می‌توانند چمن را خراب کنند. برای ذوب کردن برف و یخ از روی چمن هرگز از نمک استفاده نکنید؛ چراکه ذرات نمک می‌توانند حفره‌های محل تخلیه چمن مصنوعی را پرکنند و مشکلاتی را به وجود بیاورند.

    همچنین می‌توانید درباره چمن مصنوعی و برف و باران بخوانید.

    تمیز کردن چمن مصنوعی

    آیا تمیز نگه داشتن چمن مصنوعی طول عمر آن را افزایش می‌دهد؟

    هنگامی که افراد برای خرید چمن مصنوعی به مراکز عرضه کننده این محصول مراجعه می‌کنند، اولین سؤالی که از کارشناس فروش می‌پرسند این است که آیا چمن مصنوعی قابل شستشو است و این امر باعث آسیب به آن نمی‌شود؟

    در پاسخ به این سؤال بهتر است بدانید؛ اگرچه چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی نیاز به کوتاه کردن و مراقبت چندانی ندارد، اما تمیز نگه‌داشتن و شستشوی منظم و دوره‌ای آن باعث می‌شود تا این محصول دوام بیشتری داشته باشد و طول عمر آن افزایش پیدا کند.

    بنابراین شما می‌توانید باتوجه‌به میزان استفاده از چمن و در معرض آلودگی قرار گرفتن این محصول، نسبت به نظافت و شستشوی آن اقدام نمایید. تمیز کردن و شستن چمن مصنوعی راحت بوده و فقط کافیست در خصوص نحوه نگهداری چمن مصنوعی به برخی از نکات دقت داشته باشید، از جمله اینکه:

    • حتماً قبل از نظافت و تمیزکاری چمن مصنوعی، دستورالعمل‌های استاندارد و مخصوص هر نوع از این محصول را مطالعه نمایید تا از هرگونه آسیب احتمالی در زمان تمیزکاری و شستشو جلوگیری شود.
    • اگر لکه‌ای بر روی سطح چمن مصنوعی ایجاد شد، بلافاصله نسبت به تمیز کردن و شستشوی آن اقدام کنید.
    • هرگز از شوینده‌های اسیدی و بازی قوی برای نظافت چمن مصنوعی استفاده نکنید؛ چراکه این مواد به بافت چمن آسیب می‌رسانند. پس برای تمیز کردن و شستن این محصول شوینده‌های ملایم را به کار ببرید.
    • از آنجایی که نمی‌توان از ورود گرد و خاک به داخل چمن مصنوعی جلوگیری نمود، بهتر است به صورت منظم و دوره‌ای نسبت به نظافت آن اقدام کنید تا آلودگی و گردوخاک که به صورت گل‌ و لای درآمده‌اند، در منافذ چمن مصنوعی رسوخ نکنند و جلوی تخلیه درست آب را نگیرند.
    • اگر متراز چمن مصنوعی زیاد است، برای جمع‌آوری زباله‌ها بهتر است از دستگاه‌هایی مثل واترجت یا دمنده باد استفاده کنید و قبل از هرکاری، از روش درست استفاده از آنها مطلع شوید؛ چراکه در صورت استفاده غیراصولی از این دستگاه‌ها ممکن است چمن مصنوعی آسیب ببیند.

    نگهداری از چمن مصنوعی در روزهای بارانی

    نگهداری از چمن مصنوعی در روزهای بارانی اهمیت زیادی دارد. دلیل این امر را می توان در دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد اولین موضوع کاهش هزینه های نگهداری در صورت رعایت اصول و قواعد تعیین شده است و دیدگاه دیگر حفظ زیبایی و کیفیت چمن مصنوعی که موضوع بسیار مهمی به ویژه برای مناطق مسکونی به شمار می آید. نگهداری از چمن مصنوعی در روز های بارانی باید به گونه ای انجام شود که کمترین آسیب متوجه چمن شده و نیازی به صرف هزینه و زمان برای تعمیر آن پس از فصولی که بارندگی در  آن ها روی می دهد نباشد. اگرچه چمن های مصنوعی به گونه ای تولید می شود که در برابر همه شرایط جوی مقاومت کافی داشته باشند اما با این حال باز هم نمی تواند بدون توجه از کنار آن گذشت. در واقع باید گفت رعایت اصول اولیه به ویژه در زمان انتخاب چمن مصنوعی و انجام صحیح فرایند می تواند موجب شود که در زمان بارندگی مشکل چندانی برای چمن مصنوعی ایجاد نشود.

    رعایت اصول اولیه برای مقاومت چمن مصنوعی در برابر بارندگی

    نگهداری از چمن مصنوعی در روزهای بارانی مستلزم رعایت مواردی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود. اولین موضوع رعایت اصول اولیه در نصب چمن مصنوعی است. به عنوان مثال نحوه انجام زیر سازی برای نصب چمن مصنوعی می تواند نقش مهمی در زمان بارندگی ایفا نماید. فراموش نکنید که چمن ها مصنوعی آب را از خود عبور می دهند و اگر زیر سازی سطح به خوبی انجام نشده باشد می تواند سبب جمع شدن آن در محل های مختلف شده و در نهایت استفاده از چمن مصنوعی را در روز های بارانی غیر ممکن نماید. سعی کنید در زمان نصب چمن مصنوعی به گونه زیر سازی را انجام دهید تا شیب مناسب برای خروج آب از زیر چمن فراهم شود.

    حتی هنگامی که از چمن مصنوعی برای زمین ها و فضا های بزرگ استفاده می شود در اطراف زمین چاه های عمیقی برای خروج آب تعبیه می شود. فرو رفتگی در زیر چمن های مصنوعی می تواند منجر به ایجاد فضایی مناسب برای تجمع آب شود و همین امر می تواند زمینه ساز مشکلات فراوانی شود. یکی از مشکلاتی که در این حالت ایجاد می شود تجمع جلبک ها در این مکان است. علت این امر عدم تابش نور خورشید و تبخیر کند آب در چاله های ایجاد شده است.

    علاوه بر شیب بندی مناسب زمین در زمان نصب چمن مصنوعی، قرار گرفتن مناسب خواب نخ های چمن در جهت شیب نیز می تواند به عملکرد بهتر سیستم خروج آب از زمین کمک شایانی نماید. ممکن است در زمان بارش های شدید چمن های مصنوعی با الیاف بلند شکل ظاهری خود را از دست داده و حالت خمیده پیدا کنند. باید بدانید که این مشکل اهمیت چندانی نداشته و بلافاصله پس از قطع باران چمن به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت. به همین سبب گفته می شود در زمان بارندگی پوشاندن چمن مصنوعی کار چندان مناسبی نیست. حتی می توانید پس از آن که باران بند آمد با استفاده از جارو نخ ها و الیاف چمن مصنوعی را به حالت اولیه برگردانده و مجدد نظم ابتدایی را در آن ها ایجاد نمایید.

    نگهداری از چمن مصنوعی در روزهای بارونی

    وجود سیستم زه کشی در چمن مصنوعی

    یکی از موارد مهمی که در نحوه ی نصب چمن مصنوعی استاندارد وجود دارد سیستم زه کشی مناسب در آن ها است. به این معنا که در زمان خرید چمن مصنوعی در صورتی که به پشت آن توجه کرده باشید متوجه وجود سوراخ های ریزی در لایه سیاه رنگ پشت چمن می شوید. این سوراخ در واقع به جهت ایجاد سیستم خروج آب تعبیه شده اند. چمن مصنوعی استاندارد چمنی است که این سیستم در تولید آن لحاظ شده باشد پس اگر در زمان خرید متوجه شدید چنین طراحی برای چمن انجام نشده است از خرید آن محصول خود داری نمایید. هنگامی که باران می بارد و حتی زمانی که شما به جهت شستشو چمن را آبیاری می کنید باید این سیستم به درستی عمل کرده و آب را از داخل چمن خارج کند. حالا در نظر بگیرید وجود این سوراخ ها و سیستم زه کشی مناسب اگر با زیر سازی استاندارد همراه شود و در زمان نصب نیز چیدمان صحیحی برای چمن در نظر گرفته شود دیگر نباید نگران تجمع آب در این بخش ها بود. حتی می توان از چمن مصنوعی در مناطقی که دارای بارندگی های شدید و مداوم هستند نیز استفاده نمود. حتی می توان از این موهبت برای پاکسازی چمن مصنوعی نیز استفاده نمود. در این مناطق دیگر نیازی نیست به طور مدوام به فکر تمیز کردن و شستشوی چمن مصنوعی باشید. همان طور که می دانید نظافت چمن مصنوعی یکی از مهم ترین مواردی است که در اصول نگهداری از آن مورد توجه قرار می گیرد.  وجود گرد و خاک و عوامل آلوده کننده می توانند کیفیت و زیبایی چمن مصنوعی را تحت تاثیر قرار دهند.

     

    منبع مقاله:

    artificial grass cleaning

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم