روشوفاژی و باکس شوفاژ

سری چوب، ممبران، های گلاس و  ام دی اف - Wood, Membrane, High Gloss, MDF Series

امروزه شوفاژها به منبع گرمایشی اکثر خانه ها و اماکن اداری تبدیل شده اند. نیازی به عنوان این مطلب نیست که گرمایش یک محیط خصوصا در فصل سرما از نکات ضروری و غیر قابل انکار یک محیط مناسب برای زندگی و کار افراد است.

تلفیق رعایت نکات دکوراتیو در کنار حضور لوازم ضروری زندگی در یک محیط نیز امروزه به یکی از مباحث مهم طراحان داخلی تبدیل شده است. شاید مثال یکی از این موارد را بتوان در طراحی باکسهای دکوراتیو یا به اصطلاح روشوفاژی جهت پوشش و هماهنگ کردن شوفاژها با سایر دکور خانگی یا اداری دانست.

شرکت فرتاک با توجه به تجارب فراوان در زمینه طراحی دکوراسیون خانگی و اداری، توانسته است در این زمینه نیز با طراحی و ساخت الگو های مدرن یا کلاسیک با رعایت سفارشی بودن آنها از لحاظ سایز، طرح و رنگ، اقدام به ساخت انواع باکس شوفاژ یا روشوفاژی نماید. در ادامه به مطالبی کوتاه در مورد انواع متریال به کار رفته در ساخت انواع روشوفاژی یا باکس شوفاژ و ارائه طرحهایی ساخته شده از آنها خواهیم پرداخت.

ام‌ دی ‌اف (MDF) / های گلاس (High Gloss)

این نوع از روشوفاژی یا باکس شوفاژ، در بین انواع دیگر، طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است. شاید دلیل آن، قیمت مناسبش باشد. همان‌طور که از نام آن پیداست، متریال به کار رفته در آن MDF است. تمام قسمت‌های روشوفاژی که در معرض دید هستند، از جنس ام‌دی‌اف است. مغزی ورق‌های به کار رفته در این نوع یونیت ها ام‌دی‌اف خام و روکش آن‌ها معمولاً ملامینه است.

در کل MDF از خرده چوب‌های دورریختنی تولید می‌شود که کاربریهای فراوانی دارد. مقاومت نسبتا خوبی در برابر رطوبت دارد که البته بسته به جنس ام‌دی‌اف، این مقاومت، متفاوت است.

روشوفاژی یا باکس شوفاژ را میتوان از جنس ورق هایگلاس نیز ساخت. ورق‌های هایگلاس، مقاومت بیشتری نسبت به ام‌دی‌اف دارند و یک‌طرف ورق، پوشش هایگلاس و طرف دیگر آن پی‌وی‌سی سفید قرار دارد. هایگلاسها اگرچه خودشان نوعی از ام‌دی‌اف هستند، ولی بسیار براق‌اند و ظاهر شیکی دارند. در ضمن تنوع رنگ آن‌ها از تنوع رنگ ام‌دی‌اف خصوصا در رنگهای ساده بیشتر است و دارای قیمت بالاتری هستند.

استفاده از این نوع پوشش جهت ساخت روشوفاژی یا باکس شوفاژ به صورت تکی یا ترکیب با ام دی اف ملامینه می تواند زیبایی دکوری خاصی در فضای خانه شما ایجاد نماید.

روشوفاژی و باکس شوفاژ
روشوفاژی و باکس شوفاژ
باکس شوفاژ ام دی اف
روشوفاژی ام دی اف
روشوفاژی های گلاس
روشوفاژی و باکس شوفاژ

ممبران (وکیوم)

این نوع روشوفاژی یا باکس شوفاژ نیز از MDF خام ساخته شده است و دارای نقش و نگارهای برجسته و فرورفته و یا به عبارتی کنده‌کاری است. ام‌دی‌اف خام در طرحهای ممبران یا وکیوم، با یک لایه پی‌وی‌سی به ‌وسیله دستگاه وکیوم و با حرارت دادن و چسب زدن، پوشانده شده است. مرحله وکیوم و طراحی با دستگاه‌های CNC در این قطعات بسیار مهم است. چنانچه وکیوم این ورق‌ها با کیفیت انجام نشود، مشکلات زیادی متحمل می‌شوید. در حقیقت روکش ممبران بسیار مهم است. در مجموع نگهداری ممبران ساده نیست ولی زیبایی وصف‌ناپذیری دارد و خصوصا در خلق دکوراسیون کلاسیک می تواند بسیار راهگشا باشد.

روشوفاژی ممبران
روشوفاژی روکش چوب

روکش چوب و رنگ

به دلیل گران بودن ساخت لوازم چوبی از جنس چوب، دکورهای روکش چوب میتواند پیشنهاد مناسبی باشد. در این روشوفاژی یا باکسهای شوفاژ نیز ورق ام‌دی‌اف استفاده می‌شود که بر روی آن‌ها روکشی از جنس چوب به‌وسیله پرس و چسب کاری کشیده می‌شود. تمام قسمت‌های قابل روئیت این لوازم از همین روکشها پوشیده می‌شود؛ اما اسکلت و قسمت‌های غیر قابل روئیت، از ام‌دی‌اف است. پس از اتمام کار، رنگ پلی‌استر بر روی آن می‌زنند تا رنگ دلخواه بوجود آید و نمای کار مشابه یک کار تمام چوب گردد.

روشوفاژی روکش چوب و رنگ