آشنایی با انواع مدل پرده

دسته ها :

Majid Nourozi

همه ما دوست داریم تا در خانه‌ای با دیزاین و دکوراسیون زیبا زندگی کنیم. خرید پرده یکی از عناصر کاربردی در چیدمان و زیبایی منازل، سالن‌ها، نمایشگاه‌ها، دفاتر اداری و … است. این کالای ساده می‌تواند جلوه‌ای خاص به اتاق‌ها و خانه شما دهد.

پرده به عنوان یک المان دکوراتیو، علاوه بر آنکه مانع از ورود نور به محیط داخلی می‌شود، بلکه زیبایی دل‌فریبی را در خانه شما به نمایش می‌گذارد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. متحصصین و طراحان دکوراسیون داخلی توصیه می‌کنند که در هنگام خرید پرده باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به نکات و مواردی که باید در انتخاب مدل پرده، نوع پارچه و… به آن توجه کنید، بپردازیم. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

    بهترین انتخاب برای پرده

    اکثر افراد مدل پرده را براساس سلیقه و دکوراسیون محل مورد نظر انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید که سلیقه افراد با یکدیگر متفاوت است. با این وجود، برای آنکه پرده‌ها تصویری مناسب و بی‌نظیر به محیط مورد نظر شما بدهند، باید مدل و نوع پرده‌ها را به گونه‌ای انتخاب کرد که یک هامورنی میان پرده و دیگر المان‌ها ایجاد شود.

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتحاب مدل پرده باید به آن توجه کنید، جنس پارچه مورد استفاده است که در این بخش قصد داریم تا انواع آن را خدمت شما ارائه کنیم.

    انواع جنس پرده به شرح زیر است :

    •  پارچه دانتل

    امروزه بسیاری از افراد طرفدار طرح‌ها و سبک‌های دکوراسیون مدرن در حین سادگی هستند. از این رو، در میان انواع مدل پرده به سراغ پرده‌های ساده، مدرن، شیک و زیبا می‌روند. پیشنهاد ما به شما انتخاب پرده‌ای از جنس دانتل است. دانتل نوعی پارچه ظریف از ابریشم یا الیاف مصنوعی است که به صورت مشبک بر روی پارچه حریر دوخته می‌شود.

    امروزه انواع مدل پرده دستخوش تغییرات متخصصین و طراحان شده است. پارچه‌های دانتل نیز از این تغییرات در امان نمانده و در طرح‌ها و نقش‌های متنوع تنیده می‌شوند. طرح‌های خاص این دسته از پرده‌ها در عین سادگی، زیبایی بی‌نظیری را به فضای داخلی هدیه می‌دهد.

    استفاده از نخ کتان، ابریشم، طلا و نقره در طرح‌های ساده و برجسته پرده دانتل باعث شده تا این سبک از پارچه‌ها تبدیل به انتخابی مناسب برای مدل پرده‌های اتاق خواب و سالن‌های پذیرایی شود.

    •   پارچه حریر

    پارچه حریر از دیگر پارچه‌های پرتقاضا در صنعت مد می‎باشد که از گذشته تا به امروز طرفداران زیادی داشته است. انواع مدل پرده حریر که با الیاف ابریشم طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود، با توجه به جنس خنک، لطیف و نازکی که دارد بهترین انتخاب برای فصول گرم سال مانند بهار و تابستان به حساب می‌آید.

    از این پارچه می‌توان برای دوخت انواع مدل پردهای ساده حریر آشپزخانه و اتاق خواب‌ها استفاده کرد. این دسته از پرده‌ها دارای لطافت و ظرافت خاصی است و مقاومت زیادی در برابر تابش نور خورشید از خود نشان نمی‌دهد. به همین خاطر، بهتر است که از آستری در زیر پرده حریر استفاده شود.

    پارچه حریر

    • پارچه های کتان

    از دیگر انواع مدل پرده می‌توان به پرده با پارچه کتان اشاره کرد که از قدیمی‌ترین پارچه‌های در حال حاضر به حساب می‌آید. پرده کتان با الیاف گیاهی فلکس تولید می‌شود و ساختاری شبیه به پنبه دارد.

    امروزه شما می‌توانید مدل پرده کتان را در طرح، رنگ و ضخامت متنوع برای 4 فصل تهیه نمایید. از جمله مزایای این دسته از پرده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

    • نرم و خنک
    • شستشوی آسان
    • جذب بالای رطوبت
    • ضخامت متنوع و انعطاف‌پذیری بالا
    • طول عمر و دوام بالا
    • مقاوم در برابر پوسیدگی و حمله حشرات

     

    •  پارچه های ابریشم و مخمل

    زمانی که صحبت از مدل پرده‌های کوتاه پذیرایی می‌شود، بسیاری از طراحان داخلی پرده‌های ابریشم و مخمل را پیشنهاد می‌دهند. این دسته از پرده‌ها با ایجاد یک فضای رسمی در اتاق‌ها و سالن‌های پذیرایی، زیبایی را در محیط داخلی به ارمغان می‌آورند.

    مدل پرده مخمل کمی سنگین‌تر از دیگر پارچه‌ها است و همین موضوع باعث شده تا این دسته از پرده‌ها خوش حالت‌تر بایستند و انتخاب مناسب‌تری برای محیط‌های رسمی به حساب بیایند.

    پیشنهاد ما برای مدل پرده‌های اتاق خواب و سالن پذیرایی ترکیب پرده ساتن، مخمل و ابریشم برای والان، گوشواره و پرده میانی است. این ترکیب یک جلوه منحصر به فرد به دکوراسیون داخلی می‌دهد. البته توجه داشته باشید که این ترکیب باید با دقت و خلاقیت بالا انجام شود تا یک فضای دلنشین برای شما و عزیزان‌تان ایجاد شود.

     

    •  پارچه ساتن

    مدل پرده ساتن یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین انواع مدل‌های پرده با قیمت مناسب و جنسی شیک در سراسر جهان است. این دسته از پرده‌ها دارای یک روی براق و یک روی مات هستند و در آن‌ها از الیاف ابریشمی، نایلونی و یا پلی استر استفاده می‌شود.

    شما می‌توانید از انواع پارچه ساتن برای انواع مدل پرده مورد علاقه‌تان استفاده نمایید. درخشش و جذابیت این دسته از پرده‌ها می‌تواند تغییرات مثبتی در دکوراسیون و دیزاین داخلی ایجاد کند.

    پرده ساتن

    انواع مدل پرده

    امروزه با پیشرفت در صنعت مد و تکنولوژِی، مدل‌های متنوعی برای طراحی و دوخت پرده ارائه می‌شود و شما می‌توانید با در نظر گرفتن سبک و دکوراسیون داخلی، بهترین مدل را برای دیزایین داخلی مکان‌های مختلف انتخاب نمایید.

    انواع مدل پرده به شرح زیر است :

    1-پرده آستری :

    آستری نوعی پرده ارزان قیمت با قابلیت بالای شستشو است و اغلب برای پیشگیری از تابش مستقیم نور خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    2- پرده رومن :

    مدل پرده رومن از دیگر مدل‌های محبوب در میان پرده‌های ساده و ظریف است که به صورت کرکره‌ای باز و بسته می‌شود و بیشتر برای مکان‌هایی با طراحی ساده مناسب است.

    3- پرده پیلی دار :

    انواع مدل پرده پیلی دار با استفاده از پارچه‌های حریر قابل اجرا است. این سبک ار پرده‌ها در عین سادگی با انواع دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد و جلوه‌ای جذاب به فضای مورد نظر شما می‌بخشد.

    4- پرده والان دار :

    به احتمال زیاد شما هم جذب مدل پرده‌های کوتاه پذیرایی در برخی از مکان‌ها شده‌‌اید و علت آن جلو خاصی است که توسط شال و یا والان پرده ایجاد شده است.

    پرده والان دار

    5-پرده شید رول :

    استفاده از مدل پرده شید رول انتخاب مناسبی است برای پنجره‌هایی که رو به داخل باز می‌شوند. این دسته از پرده‌ها حالت بالا رونده دارند و در هنگام جمع شدن درون یک محفظه قرار می‌گیرند.

    پرده رول شید را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد :

    • مکانیزم معمولی
    • مکانیزم فنری
    • مکانیسم فنری کنترل شده
    • مکانیزم الکترومکانیکی

    6-پرده شید بیرونی :

    پرده شید بیرونی جنبه زیبایی و تزیینی ندارد و بیشتر برای جلوگیری از تابش نور خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    7-پرده کرکره‌ای :

    مدل پرده کرکره‌ای از دیگر انواع پرده برای کنترل میزان روشنایی است که از چوب و یا آلومینیوم تولید می‌شود و استفاده خانگی، تجاری و اداری دارد.

    8- پرده زبرا :

    مدل پردهای ساده حریر آشپزخانه در گذشته و امروز محبوبیت زیادی داشته‌اند. با این وجود، پرده زبرا توانسته تا حد زیادی جایگزین مدل پرده‌های ساده توری و حریر آشپزخانه‌ها و اتاق‌خواب‌ها شود. پرده زبرا در دسته پرده‌های بالارونده قرار دارد و اغلب در دو لایه موازی تور و پارچه تولید می‌شود.

    مقاله پیشنهادی : نصب پرده زبرا

    پرده زبرا

    خلاصه آنکه….

    انتخاب مدل پرده یک چالش ذهنی است که گاها مشتریان در هنگام خرید با آن روبرو می‌شوند. برخی از مردم در هنگام خرید بیشتر به پرده با رنگ‌های شلوغ علاقه نشان می‌دهند، برخی دیگر نیز معتقد هستند که مدل‌های ساده هیچ وقت از مد نمی‌رود و به سراغ انواع مدل پرده ساده و شیک برای افزایش جذابیت دکوراسیون داخلی منزل‌شان می‌روند. به طور کلی، ما تلاش کردیم تا در مطالب فوق، انواع جنس و مدل پرده را به طور جامع خدمت شما، همراهان همیشگی، ارائه نماییم. امیدواریم که مطالب و نکات عنوان شده در این مقاله مور توجه و رضایت‌تان قرار گرفته باشد.

    سوالات متداول در رابطه با انواع مدل پرده

    1- عرض مطلوب برای پرده‌های مدل‌دار و چین‌دار چقدر است ؟

    بهتر است که در هنگام خرید پارچه کمی سخاوتمندانه عمل کنید؛ زیرا، برای ایجاد چین منظم و زیبا، عرض پارچه باید حدود 2.5 برابر عرض پنجره شما باشد.

    2-  انواع مدل پرده کتان و یا ساتن نیاز به آستر دارد ؟

    یکی از مزیت‌های استفاده از پارچه ساتن و یا کتان در طرح و رنگ‌ها متنوع این است که دیگر نیازی به آستر ندارد.

    3-  برای آنکه همیشه کمی نور در فضای اتاق باشد، از چه مدل پرده‌ای باید استفاده کنیم؟

    اگر تمایل دارید تا همیشه کمی نور خورشید در فضای اتاق باشد، بهتر است که به سراغ مدل پرده‌های ساده توری و حریر بروید. این سبک از پرده‌ها زیبایی و جذابیت منحصر به فردی دارند.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم