رنگ بهتره یا کاغذ دیواری؟

[addtoany]

یکی از چالش برانگیزترین بحث‌ها در طراحی و دیزاین دکوراسیون داخلی، انتخاب بهترین گزینه از میان کاغد دیواری و رنگ است. از دوران قاجار تا به امروز همیشه این سوال وجود داشته است که ” کاغذ دیواری بهتره یا رنگ” در حقیقت از زمانی که ناصرالدین شاه برای اولین بار کاغذ دیواری را وارد ایران کرد، این موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ شد.

مسلما رنگ‌ها به عنوان یک پوشش زیبا در دکوراسیون داخلی، یک قدمت طولانی داشته است. اما نمی‌توان به طور قطعی به این سوال جواب داد که کاغذ دیواری بهتره یا رنگ! در هنگام انتخاب بهترین گزینه باید موارد مختلفی از جمله سلیقه افراد، طراحی داخلی خانه و… مورد توجه قرار بگیرد. البته گاهی اوقات هم در نظر گرفتن سلیقه به تنهایی کفایت نمیکند و نیاز به آگاهی از مزایا و معایب هریک از آن‌ها خواهد بود.

فهرست مطالب

    امروز قصد داریم تا در این مقاله از فرتاک با بررسی مزایا و معایب رنگ و کاغذ دیواری به این سوال پاسخ دهیم که کدامیک بهتر است؟ رنگ یا خرید کاغذ دیواری ! اگر شما هم به دنبال جواب و راهی برای بهترین انتخاب میان این دو گزینه هستید، تا آخر مطالب ما را همراهی کنید.

    مقاله پیشنهادی: جداسازی کاغذ دیواری

     

    مقایسه کاغذ دیواری و رنگ

    کاغذ دیواری بهتره یا رنگ؟ مساله این است!

    بسیاری از افراد زمانی که می‌خواهند یک تغییر در خانه خود ایجاد کنند، دچار تردید می‌شوند که کاغذ دیواری مناسب‎‌تر است یا رنگ؟

    توجه داشته باشید که کاغذ دیواری و رنگ، هر دو دارای معایب و مزایای بسیاری هستند و ما قصد داریم تا در این مقاله یک راهنما کامل برای انتخاب شما ارائه نماییم تا بتوانید براساس متراژ، دکوراسیون داخلی، هزینه اجرا و… بهترین تصمیم را برای دیزاین داخلی خانه بگیرید. اگر شما هم نمی‌دانید کاغذ دیواری بهتره یا رنگ، تا آخر مطالب همراه ما باشید.

    عواملی که در انتخاب رنگ و کاغذ دیواری تاثیر گذار است، به شرح زیر می‌باشد :

    • متراژ خانه:

    قبل از تصمیم گیری در رابطه با اینکه کاغذ دیواری بهتره یا رنگ، باید متراژ خانه را در نظر بگیرید. به طور کلی، برای خانه‌های کوچک و متراژ پایین، کاغذ دیواری باعث می‌شود که فضا کمی دلگیرتر به نظر برسد. به همین خاطر، بهتر است که برای محیط‌های کوچک از رنگ‌‌های روشن و یا کاغذ دیواری‌های ساده و بدون طرح استفاده نمایید.

    • میزان نور فضا :

    یکی از پرتکرارترین سوالات این است که از میان رنگ یا کاغذ دیواری، کدامیک برای نورگیری فضا مناسب‌تر است ؟ پیشنهاد ما این است که رنگ‌ها گزینه مناسب‌تری برای خانه‌هایی با نورگیر کم هستند؛ به خصوص رنگ‌های روغنی. رنگ‌هایی که سطح براق دارند با بازتاب و انعکاس نور باعث روشنایی بیشتر خانه می‌شوند.

    همانطور که می‌دانید کاغذ دیواری‌ها دارای یک سطح کدر و مات هستند. به همین خاطر باعث می‌شوند تا فضای داخلی کم نورتر به نظر برسد. البته در سال‌های اخیر انواع کاغذ دیواری‌ها از جمله کاغذ دیواری با سطح براق تولید و به بازار عرضه شده است که می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای فضاهای کوچک و یا کم نور به نظر برسد.

    • زیبایی :

    زیبایی یک معیار نسبی است که تا حد زیادی به سلیقه افراد وابستگی دارد. به همین خاطر، نمی‌توانیم با جرات بگوییم که کدام آیتم برای دکوراسیون داخلی مناسب‌تر است؛ رنگ یا کاغذ دیواری!

    برخی از افراد تصور می‌کنند که کاغذ دیواری‌های طرح‌دار بهترین انتخاب برای ایجاد یک محیط گرم و متفاوت برای جمع‌های خانوادگی و طرح‌های کلاسیک یک انتخاب هوشمندانه برای محیط‌های رسمی است. اما بعضی دیگر نظر متفاوت‌تری دارند و تصور می‌کنند که رنگ‌ها می‌توانند یک محیط گرم برای رهایی از استرس کار و فضایی دوستانه برای جمع‌های خانوادگی به ارمغان بیاورند.

    • سرعت اجرا:

    گاهی اوقات افراد عجله دارند که هرچه سریع‌تر کارهای دکوراسیون داخلی انجام شود. اگر شما هم در این دسته از افراد قرار دارید، باید کاغذ دیواری را به شما پیشنهاد دهیم.

    • قابلیت شستشوی :

    متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کاغذ دیواری‌ها قابلیت شستشو ندارند. به همین خاطر هنگام  انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری، رنگ را انتخاب می‌کنند. خبر خوب این است که امروزه کاغذ دیواری‌های قابل شستشو در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار موجود است و قابلیت شستشو آن‌ها تفاوت چندانی با رنگ روغنی ندارد.

    • تنوع و سازگاری با دکوراسیون :

    همانطور که می‌دانید، تنوع کاغذ دیواری‌ها بسیار بیشتر از رنگ است. در صورتی که تنوع و سازگاری با دکوراسیون را ملاکی برای پاسخ به ” کاغذ دیواری بهتره یا رنگ ” قرار دهیم، کاغذ دیواری برنده این نبرد خواهد شد؛ زیرا، کاغذ دیواری‌ها طرح‌ها و رنگ‌های متنوع‌تری نسبت به دیگر دیوارپوش‌ها دارند. به همین خاطر، هنگام انتخاب دیوارپوش‌های متناسب با دکوراسیون داخلی و مبلمان‌ها دست شما بازتر خواهد بود.

    • پوشانندگی و دوام :

    در طول زمان احتمال ترک خوردگی، کنده شدن رنگ و… برای دیوار ها وجود دارد؛ لذا در رابطه با میزان پوشانندگی عیوب و دوام رنگ یا کاغذ دیواری باید بگوییم که پوشانندگی و دوام کاغذ دیواری‌ها بیشتر از رنگ‌ها است. البته در صورتی می‌توان گفت که دوام کاغذ دیواری‌ها بیشتر است که از کاغذ دیواری‌های باکیفیت استفاده کرده باشید. کاغذ دیواری‌های قابل شستشو و باکیفیت را می‌توانید سال‌های سال تمیز کنید، بدون آنکه نگران تغییر رنگ یا تغییر شکل آن باشید. از طرف دیگر،  کاغذ دیواری‎‌ها قدرت و کارایی بالایی برای پوشش عیب‌های سطحی دیوارها از جمله ترک خوردگی و … دارند.

    مقاله پیشنهادی: نحوه نصب کاغذ دیواری

    مقایسه کاغذ دیواری و رنگ

    1.عملیات رنگ آمیزی دیوارها در مقایسه با نصب کاغذ دیواری نیاز به مدت زمان بیشتری دارد.

    1. آثار آلودگی و لکه‌ها را می‌توان از روی سطح دیوار‌ها و کاغذ دیواری تمیز کرد. اما بدون شک، آثار کثیفی تا ابد بر روی دیوارهای رنگ‌ شده باقی خواهد ماند.
    2. در رابطه با تعویض رنگ یا کاغذ دیواری لازم به ذکر است که تعویض کاغذ دیواری‌ها بسیار آسان است و می‌توان در عرض یک روز مدل‌ها و طرح‌های جدید را با طرح‌های قدیمی جایگزین کرد.
    3. به مرور زمان، دیوارهای رنگ شده، گرد و غبار را جذب می‌کنند و در نهایت رنگ آن‌ها تیره‌تر به نظر می‌‌رسد.
    4. شاید شما هم تجربه این را داشته باشید که بعد از رنگ‌ کردن یک اتاق تا چند هفته بوی رنگ را در منزل استنشاق کنید. در صورتی که دوست‌دار محیط زیست هستید و به بوهای تند آلرژی و حساسیت دارید، کاغذ دیواری‌ها می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای شما باشند.

    کاغذدیواری بهتره یا رنگ

    سوالات پرتکرار در رابطه با مقاله ” کاغذ دیواری بهتره یا رنگ

    1-برای تغییر دیزاین سقف‌ها از رنگ یا کاغذ دیواری استفاده کنیم ؟

    به طور کلی بهتر است که برای سقف‌ها از رنگ استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید حتما برای سقف‌ها از کاغذ دیواری استفاده نمایید، نباید رنگ زیر آن‌ها کهنه و یا قدیمی باشد.

    2- قیمت کدامیک مقرون به صرفه‌تر است ؟ رنگ یا کاغذ دیواری !

    به طور دقیق نمی‌توان به این سوال پاسخ داد. هزینه تغییر دکوراسیون با رنگ و یا کاغذ دیواری تا حد زیادی به جنس کاغذ، تعداد رول‌های مورد استفاده، نوع رنگ، متراژ دیوار‌ها و … بستگی دارد.

    3- برای اتلاف انرژی گرمایی، کاغذ دیواری بهتره یا رنگ؟

    کاغذ دیواری‌ها عایق صدا و حرارت بهتری در مقایسه با رنگ‌ها هستند.

    سخن پایانی

    ما در این مقاله تلاش کردیم تا تمام نکات مهم پیرامون رنگ و کاغذ دیواری را با بررسی کنیم تا شما راحت‌تر براساس سلایق و شرایط تان به این سوال که  ” کاغذ دیواری بهتره یا رنگ ؟” پاسخ دهید. در آخر توجه داشته باشید که فرقی نمی‌کند که چه چیزی مد است و یا نظر بقیه چیست، مهم این است که شما چه چیزی را دوست دارید. برخی از آیتم‌های دیزاین و تغییرات دکوراسیون کاملا سلیقه‌ای هستند و موارد فوق تنها می‌تواند به شما کمک کند تا انتخابی واقع‌بینانه‌تر داشته باشید. امیدواریم که مطالب فوق مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد.

    3 دیدگاه

    1. مهدی 1402/06/01 در 08:12

      سلام خسته نباشید
      قیمت کاغذ دیواریهاتون چند هست؟

      • Behnam Zahraie 1402/06/02 در 09:32

        سلام. وقت بخیر. کاغذ دیواری ها در سایت دارای قیمت هستند.

        • مهدی 1402/07/20 در 14:14

          سلام ممنون از راهنماییتون.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم