راهنمای کامل شستن پرده

[addtoany]

گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در هوا به دنبال مکانی برای نشستن هستند و چه جایی بهتر از پرده‌ها که از ورود آلودگی به درون خانه جلوگیری می‌کنند؟ تنها کافی است که همین لحظه از نزدیک و با دقت به پرده‌ها نگاه کنید تا متوجه حجم زیادی از خاک و آلودگی بر روی سطح آن‌ها شوید.

شستن پرده یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه تکانی است که نیازمند رعایت یکسری نکات و استانداردها می‌باشد. مطمئنا شما هم معتقد هستید که تمیز کردن پرده‌ها کاری دشوار است و برای آنکه آسیبی به الیاف آن‌ها وارد نشود باید راه و چاهش را بلد باشید. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مقاله راهنمای کامل شستن پرده را به صورت مرحله به مرحله ارائه نماییم تا کوچکترین آسیبی به بافت پرده و زیبایی دکوراسیون داخلی خانه وارد نشود. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید. ما به شما روش‌های تمیز کردن پرده را با توجه به جنس آن آموزش خواهیم داد.

فهرست مطالب

    مقاله پیشنهادی : انواع مدل پرده

    روش‌ شستن پرده‌های مختلف

    پرده‌ها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون داخلی هستند و نسبتا از قیمت بالایی برخوردار هستند. پس برای زیبایی و افزایش طول عمر آن‌ها باید تلاش کرد. نوع دوخت و طرح پارچه پرده گاهی باعث می‌شود تا آلودگی در یک قسمت خاص بیشتر تجمع داشته باشد. به همین خاطر باید هر چند وقت یکبار، پرده‌ها را براساس نوع دوخت و جنس‌ آن‌ها تمیز کرد تا آلودگی به درون بافت آن‌ها نفوذ نکند. در این بخش، یک راهنما کامل و جامع برای شستن پرده‌ها آورده شده است. پس تا آخر مطالب ما را همراهی کنید.

    1-نحوه شستن پرده توری

    پرده‌های توری هیچ وقت از مد نمی‌روند و سالیان سال است که طرفداران خود را داشته‌اند. این دسته از پرده‌ها مقاومت بالایی در برابر عبور نور ندارند و باعث روشنایی منزل با نور خورشید می‌شوند. پارچه توری و یا حریر پرده حساس است و برای تمیز کردن آن‌ها باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود؛ زیرا این پارچه‌ها دارای بافت ریزی هستند که در اثر تماس با مواد شوینده و یا در اثر کشیدگی، ممکن است که حالت اصلی خود را از دست بدهند و یا رنگ آن‌ها تغییر کند.

    شستن پرده های توری در لباسشویی

    نکته‌ای که در رابطه با شستن پرده‌های توری در لباسشویی وجود دارد این است که احتمال آسیب دیدن پرده‌هایی که چندین سال است شسته نشده و یا آفتاب خورده است، در حین شستشو، بسیار بالا خواهد بود. به همین دلیل، اگر از جنس و میزان حساس بودن پارچه پرده مطمئن نیستید، بهتر است آن را با دست بشویید.

    برای شستن پرده‌های توری در لباسشویی باید ابتدا گرد و غبار را از روی سطح پرده تمیز نمایید. سپس پرده‌ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید تا فرآیند شستشو آغاز شود. برای آنکه پرده‌ها زیاد چروک نشوند، می‌توانید از پودر صابونی مخصوص استفاده نمایید.

    توجه داشته باشید که برای شستن پرده توری و یا حریر باید دستگاه ماشین لباسشویی را بر روی درجه کم مقدماتی قرار دهید و بعد از آن به مدت دو دقیقه، تنظیمات را بر روی درجه کم تنظیم نمایید. همچنین، هنگام شستشوی پرده حریر باید از سیستم آب سرد و مواد شوینده معمولی استفاده شود؛ زیرا، آب گرم و شوینده‌های قوی می‌توانند به بافت و الیاف پارچه آسیب برسانند.

    نکته‌ دیگری که در رابطه با شستن پرده‌های توری در لباسشویی وجود دارد این است که استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی می‌تواند باعث پارگی و یا نخ کش شدن پارچه پرده توری و حریر شود.

    شستن پرده‌ های حریر و تور با دست

    پرده‌های حریر و توری که شفاف و حساس هستند باید به طور منظم شسته شوند تا آثاری از کثیفی و آلودگی بر روی آن‌ها دیده نشود. چرا که آلودگی و گرد و غبار می‌تواند به درون بافت‌ پارچه نفوذ کند و به مرور زمان باعث کدر شدن پارچه شود؛ لذا شستن پرده‌های توری با دست می‌تواند راهکار مناسبی برای حفظ زیبایی پرده‌ها به حساب بیاید.

    برای شستن پرده‌های توری باید ابتدا تمام اجزای جانبی از قبیل قلاب‌ها، گیره‌ها و… را از پرده جدا کنید. سپس یک سطل آب گرم آماده کرده و مقداری شوینده ملایم به آن اضافه نمایید. اکنون وقت آن است که پرده را در محلول قرار دارده و حدود 10 الی 15 دقیقه صبر کنید تا محلول به تمام بخش‌های آن برسد. بعد از آن، پرده را از سطل آب و محلول خارج کرده و با آب سرد بشویید تا کف‌‌ها به طور کامل از آن خارج شود.

    هنگام شستن پرده‌های توری با دست توجه داشته باشید که فشار بیش از حد به پارچه و یا کشیدگی آن حین شستشو می‌تواند به بافت پارچه آسیب بزند. جنس این دسته از پرده‌ها حساس است و باید از چنگ زدن و چلاندن آن‌ها بپرهیزید. بعد از شستشوی پرده با آب سرد و تمیز به کمک یک حوله آب پرده‌ها را بگیرید و قبل از آنکه رطوبت پارچه به طور کامل از بین برود، پرده‌ها را پشت و رو کرده و آن‌ها را با درجه حرارت پایین اتو بزنید.

    شستن پرده پارچه ای

     

    2- شستن پرده‌های پارچه‌ای

    احتمال آبرفت برخی از پرده‌ها مانند پرده‌های پارچه‌ای بعد از شستشو وجود دارد. به همین خاطر، بهتر است که از روش شستن پرده با دست برای لکه‌زدایی و از بین بردن گرد و غبار از روی سطح این دسته از پرده‌ها استفاده کنید. برای اینکار باید یک سطل پر از محلول آب و شوینده مناسب آماده نمایید. می‌توانید یک قاشق نمک نیز به محلول اضافه کنید. سپس پرده را به مدت 24 ساعت درون محلول قرار دهید. بعد از آن پرده را آبکشی کرده و سپس اتو بزنید.

    این روش شستن پرده با دست مناسب پرده‌های پارچه‌ای است که در اثر شستشو خراب می‌شوند و یا احتمال رنگ دادن آن‌ها وجود دارد. نکته‌ای که در رابطه با شستشوی پارچه‌های حساس وجود دارد این است که مرطوب آویزان کردن این دسته از پرده‌ها کمک می‌کند تا چروک آن‌‌ها از بین رفته و دیگر نیازی به اتو کردن نداشته باشند.

    بعضی از پرده‌ها مانند پرده‌های ساتن، مخمل و یا ابریشم ممکن است که در اثر شستشو بی‌حالت شوند؛ لذا بهتر است که این دسته از پرده‌ها خشکشویی شوند. شستشوی پرده‌های لوکس و رسمی با کمک بخارشوی، به صورت مکرر، باعث تمیزی و حفظ زیبایی و آهار پرده‌های منازل و محیط‌های اداری می‌شود. به شرطی که این عمل به طور منظم صورت بگیرد. برای اینکار تنها کافیست که براساس یک برنامه منظم، مخزن دستگاه را از آب ولرم پر کرده و با دقت پرده‌ها و لکه‌ها را تمیز نمایید تا تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها از بین بروند.

    شستن پرده پارچه ای

    3. شستن پرده‌های چوبی و کرکره‌ای

    پرده‌ها به دلیل محل نصب، به طور مستقیم در معرض آلودگی‌ها از جمله گرد و غبار قرار دارند. این آلودگی‌‎ها به مرور باعث کدر شدن پرده‌ها می‌شوند. تفاوتی‌ هم ندارد که پرده‌ها چوبی هستند و یا پارچه‌ای! آلودگی و گرد و خاک می‌تواند ظاهری ناخوشایند به فضای داخلی خانه و یا محیط کار بدهد. اما متاسفانه شستن پرده‌ها از جمله پرده‌های چوبی و یا کرکره‌ای همیشه آسان نیست.

    روش شستن پرده با دست در پرده‌های کرکره‌ای و چوبی کمی متفاوت‌تر از پرده‌های پارچه‌ای خواهد بود. این دسته از پرده‌ها را باید با احتیاط بیشتری تمیز کنید. در حقیقت باید هنگام شستشوی این دسته از پرده‌ها کاملا در مصرف آب خسیسانه عمل کنید تا آسیبی جدی به پرده‌ها وارد نشود.

    برای مثال، جهت شستن پرده‌های چوبی باید ابتدا به کمک یک برس نرم و کمی آب، سطح پرده‌ را از گرد و غبار تمیز نمایید. سپس اجازه دهید تا سطح پرده با کمک نور خورشید به طور کامل خشک شود. بهتر است که فرآیند شستشوی پرده‌ها را زیاد کش ندهید تا آسیبی به رنگ و یا ظاهر آن‌ها وارد نشود.

    سخن پایانی

    در این مقاله تلاش کردیم تا راهنمای کامل شستن پرده با دست و ماشین لباسشویی را ذکر کنیم. توجه داشته باشید که شستن پرده باید براساس نوع دوخت و جنس پارچه صورت بگیرد. بنابراین لازم است که روش‌های شستشوی پرده را بدانید تا پرده‌ منازل و دفاتر کاری شما آسیب نبینند. همچنین، هنگام خرید انواع پرده از فروشنده بخواهید تا دستورالعمل شستشو ونگهداری از آن را در اختیار شما قرار دهد. در پایان این نکته را در نظر بگیرید که اگر پرده‌ها سنگین باشد و یا آستر به آن‌ها دوخته شده باشد، بهتر است که شستشوی پرده‌ها را به خشکشویی بسپارید. امیدواریم که مطالب فوق مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد.

     پرتکرارترین سوالات مرتبط با راهنمای کامل شستن پرده

    1-بهتر است که شستن پرده‌های توری با دست انجام شود و یا ماشین لباسشویی ؟

    بهترین روش و نحوه شستن پرده توری، شستشو با دست و با استفاده از شوینده ملایم و نرم کننده است.

    2- برای شستن پرده‌های سفید می‌‌توان از سفید کننده استفاده کرد ؟

    استفاده از شوینده‌های قوی و یا سفید کننده می‌تواند طول عمر پارچه را کاهش دهد و یا منجر به پاره شدن پارچه پرده بشود.

    3- شستشوی پرده‌های پلیسه مانند پرده‌های حریر است ؟

    بهتر است که برای شستن پرده‌های پلیسه از یک اسفنج مرطوب و آغشته به مواد شوینده و یا بخارشوی استفاده کنید.

    4- شستن پرده های توری با لباس ممکن است ؟

    محدودیتی برای شستن پرده های توری با لباس‌ها وجود ندارد. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که رنگ پرده و لباس‌ها باید یکی باشد.

    5- شستن پرده‌های آسترداد چگونه است ؟

    پیشنهاد ما به شما این است که پرده‌های آستردار و یا مدل‌دار را با دست بشویید و یا شستشوی آن را به خشکشویی‌های معتبر بسپارید.

     

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم