اصول نورپردازی داخلی ساختمان

Sayeh Sanei

اصول نورپردازی داخلی ساختمان از مسایلی است که اهمیت بالایی دارد‌. امروزه طراحی نورپردازی رشته ای جداگانه با عنوان مهندسی نورپردازی را در دنیا به خود اختصاص داده است. علاوه بر آن با توجه به افزایش مصرف برق در صده ی اخیر، توجه به اصول نورپردازی در طراحی داخلی از نکاتی است که باید در دستور کار خود قرار دهیم. بایدها و نبایدهای نورپردازی در دکوراسیون داخلی ساختمان این مقاله را تا انتها ببینید.

مقاله پیشنهادی :  میکروسمنت چیست؟

فهرست مطالب

    اصول نورپردازی داخلی ساختمان چیست؟

    نورپردازی داخلی ساختمان در زیبایی فضای داخلی بسیار حایز اهمیت است. به این منظور باید اصولی را در نظر گرفته و سپس اقدام به نورپردازی نمایید:

    نورپردازی منزل مسکونی

    ۱. در درجه ی اول باید ببینید این ساختمان چه کاربری دارد. ساعاتی که از آن استفاده می شود چیست‌.

    ۲.باید ببینیم نورگیری ساختمان چگونه است. چراکه اصول نورپردازی داخلی ساختمان و منازل مسکونی در روز با نورپردازی در شب متفاوت است. علاوه بر آن باید بینیم که تا چه حد از نور طبیعی برخوردار هستیم. زیرا در مقوله ی نورپردازی باید نورپردازی نور روز را نیز در نظر بگیریم.

    ۳. باید ببینیم در چه آب و هوایی مشغول نورپردازی هستیم. مثلاً برای نورپردازی داخلی خانه در مناطق آب و هوایی گرم استفاده از نورهای سرد بهتر است. در مناطق آب و هوایی سردسیر استفاده از نور های با رنگ گرم. حس بهتری را انتقال می دهد.

    ۴. باید ببینیم منبع قرار گیری نورها به چه شکل است و چه سایه هایی ایجاد میکند.

    ۵. باید ببینیم که نورها بر روی چه متریال هایی بازتاب ایجاد می کنند. برای مثال باید از ایجاد نور نقظه ای بر روی سطوح خیلی برق و یا آینه ای بپرهیزیم.

    انواع نورها و کاربرد آنها در اصول نورپردازی داخلی ساختمان و منازل مسکونی

    به طور کلی ما باید به سه شکل نورپردازی را انجام دهیم.

    ۱.نور محیطی

    نور محیطی برای روشن کردن کلی فضاست . این نور به طور کلی بستگی دارد که در روز و در شب آن فضا به چه مقدار نور نیاز دارد همچنین باید ببینم که کاربری فضا چیست‌؟ مثلاً اتاق ناهارخوری و یا اتاق کار نیاز به نور زیادی دارد. در حالیکه اتاق خواب و یا نشیمن نیاز به نورهای ملایم تر و کمتری دارند.

    ۲. نور کاربردی

    این نوع نورپردازی همانطور که از نامش پیداست کاربردی است. برای مثال برای نورپردازی کانتر آشپزخانه و یا نورپردازی میز مطالعه از نور کاربردی استفاده می نماییم. در واقع باید تشخیص دهیم که در کدام نقاط نور برای انجام چه کاری نیاز است.

    3. نور تاکیدی

    این نوع نورپردازی بیشتر جنبه ی دکوراتیو دارد. این نورپردازی برای تاکید به یک گلدان، مجسمه، قاب عکس و مواردی از این قبیل استفاده می گردد . طراحی حرفه ای نورپردازی تاکیدی اگر با طراحی داخلی ترکیب شود و به شکل حرفه ای انجام شود، تاثیر بسیاری بر زیبایی فضا دارد.

    نورپردازی اتاق خواب

    مزایای نورپردازی درست

    ۱.سلامت روان افراد

    یک نورپردازی درست می تواند آرامش را برای افراد تامین کند. برای مثال فضایی که نور کمی دارد باعث کلافگی و افسردگی افراد می گردد. برای مکان های اداری نور کم باعث کاهش کارایی خواهد شد. برای دکوراسیون فضای تجاری نیز نورپردازی تاثیر بسیار مهمی در دعوت کردن مشتریان به فضا و معرفی محصولات دارد. یک نورپردازی مناسب می توانید جلوه و در نتیجه فرو محصولات را دو چندان نماید. همچنین اصول نورپردازی اتاق خواب نیز قوانین مخصوص به خود را دارد.

    ۲. سلامت جسمی افراد

    شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه نورپردازی درست بر روی سلامت جسمی افراد تاثیر میگذارد؟ پاسخ این سوال با یک مثال قابل درک خواهد بود. برای مثال در اتاق کودک اگر برای میز مطالعه نورپردازی درستی صورت نگیرد، به مرور چشم کودک شما ضعیف خواهد شد.

    ۳. تبدیل یک فضای معمولی به یک فضای خاص

    با رعایت اصول نورپردازی داخلی ساختمان درست و خلاقانه می توانید جلوه ی خاصی به خانه ببخشید این موضوع در شب بیشتر خودش را نشان می دهد. نورپردازی سقف و نورپردازی دیوار بسیار اهمیت بالایی دارد.

    نورپردازی اتاق کودک

    تاثیر ابعاد فضا در نورپردازی

    برای مثال برای نورپردازی خانه های کوچک بهتر است از نورهای مخفی، خطی و هالوژن ها استفاده نمایید. زیرا استفاده از لامپ ها و لوسترهای بزرگ باعث شلوغتر و کوچکتر به نظر رسیدن خانه می شوند.

    و در مقابل برای نورپردازی فضاهای بزرگتر از لوستر های زیبایی که با طراحی داخلی خانه تناسب دارند اسفچتفتده نمایید استفاده از آباژورها و روشنایی های تزیینی از این قبیل نیز برای فضاهای بزرگ مجاز خواهد بود.

    نورپردازی منزل مسکونی

    قسمت های مختلف در دکوراسیون منزل مسکونی نورپردازی خاص خود را دارند با مطالعه در مورد نیازهای هر کدام از قسمت های خانه می توانید نیازهای هر فضا را شناسایی نمایید پس از آن می‌توانید این نیازها را با خلاقیت ترکیب نموده و یک نورپردازی خارق العاده بیافرینید. برای مثال نورپردازی ناهار خوری، نورپردازی منزل مدرن، نورپردازی راه پله ها و … هر کدام اصول و نیاز های خاص خود را دارند که باید به آنها توجه شود.

    نورپردازی و توجه به میزان مصرف برق

    در نورپردازی داخلی ساختمان ها به میزان استفاده برق توجه نمایید. استفاده از لامپ های کم مصرف را جدی بگیرید. با توجه به حجم ترافیک برق در شهرهای بزرگ توجه به این نکته علاوه بر جنبه ی اقتصادی، از دیدگاه رعایت اصول زندگی شهری نیز حایز اهمیت خواهد بود.

    نورپردازی هوشمند

    نورپردازی هوشمند در واقع زیر مجموعه ای از فضاهای های هوشمند هستند که شیوه ای نوین از زندگی را با زیبایی، رفاه و قابلیت مدیریت جامع امکانات ترکیب میکند. از همه مهم تر بهینه سازی مصرف انرژی را نیز در نظر میگیرد.

    مزایای نورپردازی درست 

    ۱. توانایی مدیریت برق با یک کنترل

    ۲. توانایی مدیریت برق از را دور و توسط سیستم اینترنت

    ۳. مدیریت بحران برق در شهرهای بزرگ

    ۴. صرفه جویی در مصرف برق و در نتیجه پایین آوردن هزینه قبض برق

    نتیجه گیری

    اصولا به نورپردازی به اندازه ی طراحی داخلی توجه نمی شود. با خواندن مقاله متوجه اهمیت رعایت اصول نورپردازی داخلی ساختمان شدید. بنابراین برای این کار از طراح و مهندس برق به طور همزمان کمک بگیرید. به این ترتیبت نتیجه ای مطلوب و اصولی با رعایت قوانین زیبایی شناسی خواهید داشت.

    نورپردازی مغازه

    دکوراسیون داخلی فرتاک

    تیم طراحی فرتاک مسلط به طراحی نورپردازی همزمان با طراحی داخلی هستند. بنابراین می توانید با خیال راحت طراحی داخلی فضای مورد نظرتان را به تیم طراحی فرتاک بسپارید. هدف ما خلق بهترینژ زیباترینژ کاربردی ترنی و اقتصادی ترین فضا برای شما است. به رویاهایتان خوش آمدید.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم