مزایا و معایب نصب پارکت روی سرامیک چیست؟ آیا نصب لمینت روی سرامیک مناسب است؟

Sayeh Sanei

همانطور که می دانید امروزه کفپوش درصد بالایی از خانه ها و ساختمان های اداری و تجاری، سرامیک است. چه ساختمان هایی که نوساز باشند و چه ساختمان هایی که بازسازی شده اند، اکثرا با سرامیک پوشیده شده اند. از طرف دیگر پارکت لمینت و پارکت چوبی طرفداران بسیاری دارند. بنابراین آموزش نصب پارکت روی سرامیک از جمله مباحث مهم قبل از خرید پارکت لمینت به شمار می رود.پس از خواندن این مقاله می توانید بهترین تصمیم را در جهت نصب پارکت روی سرامیک و متریال های مشابه بگیرید.

فهرست مطالب

    مقاله پیشنهادی :  آشنایی با پارکت رولی

    نصب پارکت چوبی روی سرامیک

    آیا نصب لمینت روی سرامیک کار درستی است؟

    در جواب این سوال باید گفت که به طور کلی نصب لمینت روی سرامیک ممنوعیتی ندارد. به شرط آنکه مراحل و نکاتی را که در ادامه توضیح میدهیم، رعایت نمایید. اما اینکه آیا اینکار مناسب است یا خیر، به این معنی که آیا عملیاتی عاقلانه، هوشمندانه و اقتصادی است، سوال دیگری است که به آن میپردازیم.

    آیا نصب پارکت چوبی یا لمینت روی سرامیک به آن آسیب می رساند؟

    در درجه اول باید نوع پارکت را تشخیص دهید. اگر پارکت مورد نظر شما پارکت لمینت بود، خیالتان راحت است که  به سرامیک موجود آسیبی نمی رساند. زیرا برای نصب آن از هیچ چسبی استفاده نمی کنید. بنابراین در این حالت نصب پارکت روی سرامیک و متریال های مشابه مانند موزاییک، مانعی ندارد. علاوه بر آن اگر مستاجر باشید، می توانید پارکت را موقع جا به جایی جمع کرده و با خود ببرید.

     اگر پارکت شما چوبی بود، برای نصب باید در ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. اگر پارکت چوبی مدل Engineer wood باشد، باز هم بدون چسب نصب شده و آسیبی به سرامیک موجود وارد نمی کند. می توانید فوم سایلنت را پهن کرده و نسبت به نصب توسط کلیک کردن تایلها در یکدیگر اقدام نمایید. اما اگر پارکت مورد نظرتان مدل Solid wood باشد، برای این مدل به چسب نیاز دارید.

    در این حالت باید نکات زیر را در نظر گرفته و تصمیم بگیرید:

    1. نکته اول برای نصب  لمینت روی سرامیک، ظاهر سرامیک هاست. اول باید ببینید آیا سرامیک ها قابل استفاده هستند یا خیر. اگر سرامیک ها زیبا و قابل استفاده باشند، قطعا ضرر اقتصادی برای شما به همراه خواهد داشت. زیرا چسب پارکت به سرامیک های شما آسیب خواهد زد. اما اگر سرامیک ها قابل استفاده نیست، از نظر زمانی و مالی نصب پارکت عاقلانه تر است.
    2. نکته ی بعدی اینجاست که ملک شما اجاره ای است یا صاحب ملک هستید؟ اگر ملک شما اجاره ای است باید با صاحب ملک مشورت نمایید. زیرا امکان آسیب به سرامیک ئجئد دارد و جدا کردن پارکت Solid wood از کف زمین دشوار است. از طرفی دیگر شما نیز نمی توانید جایی دیگر از آن پارکت استفاده نمایید. به همین دلیل نصب پارکت Solid wood روی سرامیک  در ملک اجاره ای اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. سعی کنید در اینگونه موارد از سایر مدل های پارکت چوبی و پارکت لمینت استفاده نمایید.
    نصب پارکت لمینت روی سرامیک

    مزایای نصب پارکت روی سرامیک

    1. با نصب پارکت روی سرامیک در زمان انجام کار صرفه جویی می شود. زیرا جدا سازی سرامیک ها از کف عملیاتی زمان بر است. از طرف دیگر باید از اول نسبت به زیرسازی فضا برای نصب پارکت روی سیمان اقدام نمایید. زیرسازی نیز بسته به متراژ کار نیازمند چند روز زمان خواهد بود.
    2. با این عمل در هزینه ها صرفه جویی می شود. هزینه های لازم برای کندن سرامیک ها از کف و زیرسازی دوباره ی کف حذف می شود.
    3. پارکت جلوه ی زیبایی به فضا می دهد پس اگر قصد فروش ملک را داشته باشید، تاثیر بسیاری در دید و حس مشتری خواهد داشت.

    معایب نصب پارکت روی سرامیک چیست؟

    نصب پارکت  اگر از مدل های بدون چسب باشد هیچ عیبی ندارد. تنها نکته ای که می‌توان به آن اشاره کرد در مورد هزینه ی برش پایین درب های موجود در فضا است. درب های ساختمان جوری ساخته می شوند که تقریبا مماس با کف موجود باشند. گاهی اوقات اضافه کردن ضخامت به کف با نصب پارکت، باعث می شود که درب ها به کف فضا گیر کنند. در نظر بگیرید که ضخامت فوم سایلنت و پارکت لمینت به ضخامت سرامیک اضافه خواهد شد. به همین دلیل احتمال گیر کردن درب به کف فضا زیاد خواهد شد. 

    مراحل نصب پارکت روی سرامیک

    مراحل نصب پارکت روی سرامیک

    مراحل نصب پارکت روی سرامیک همانند نصب پارکت روی هر متریال دیگری است. بنابراین به طور کلی به آنها اشاره میکنیم. تنها مسئله مهم زیرسازی است که در این زمینه نکات لازم را بیان کرده ایم:

    1. پارکت ها را خریداری کرده و 48 ساعت قبل از نصب به محل مورد نظر آورده و از کارتن بیرون بیاورید. این کار برای نصب پارکت الزامی است. چراکه پارکت ها باید با دمای محیط منطبق گردند.
    2. برای نصب پارکت روی سرامیک در این مرحله همه ی وسایل موجود در محل را جمع آوری نمایید. سپس سرامیک ها را به طور کامل تمیز نمایید.
    3. مرحله مهم زیر سازی است.  در زیرسازی مهم ترین نکته، سالم بودن سرامیک هاست. سرامیک ها نباید شکستگی داشته باشند. حتی اگر قسمت کوچکی از آن ها شکسته باشد، باید سوراخی که ایجاد شده است را پر نمایید.
      اگر سوراخ و یا شکستگی موجود کوچک بود، می توانید آن ها را با اپوکسی پر نمایید. اما اگر سوراخ بزرگ بود باید با یک کارشناس خبره مشورت نمایید. ممکن است لازم باشد یک یا چند سرامیک را جدا کرده و با سرامیک سالم از همان مدل جایگزین نمایید. اما از آن جایی که پیدا کردن همان سرامیک کار دشواری است، ممکن است کارشناسان حرفه ای راه حل های بهتری برای رفه این مشکل ارایه دهند. معمولا این مشکل با درست کردن ملات های مخصوص و پر کردن قسمت های مورد نظر با ملات، رفع خواهد شد.
      مهم بودن رفع مشکل در این مرحله از
      نصب پارکت روی سرامیک به سه دلیل علمی است:

    الف) اگر زیر سازی برای نصب لمینت روی سرامیک درست انجام نشود و سوراخ و یا ترکی وجود داشته باشد رطوبت و کثیفی به آنجا نفوذ خواهد کرد. در نتیجه باعث آسیب به پارکت خواهد شد.

    ب) اگر زیرسازی درست انجام نشود، کلیک های پارکت ها روی یکدگیر لغزیده  ایجاد سر و صدا می کنند.

    ج) اگر زیرسازی به خوبی صورت نگیرد، به پارکت ها فشار آمده، در نتیجه عمر مفید آن ها کاهش می یابد.

    1. پس از انجام زیرسازی نوع پارکت را مشخص نمایید. اگر نیاز به چسب داشت که از یک گوشه چسب زده و شروع به نصب پارکت نمایید. اگر هم از مدل های دیگر پارکت چوبی و یا پارکت لمینت بود و نیاز به چسب نداشت، برای نصب در این مرحله فوم سایلنت را پهن نمایید.
    2. در مرحله آخر، نسبت به کلیک کردن تایل های پارکت لمینت و یا پارکت چوبی در یکدگیر اقدام نمایید.

    مقاله پیشنهادی: نصب پارکت روی سیمان

     

    Installingparquetonceramics4 مزایا و معایب نصب پارکت روی سرامیک چیست؟ آیا نصب لمینت روی سرامیک مناسب است؟

    Installing parquet on ceramics

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم