طراحی کف تراس

Sayeh Sanei

طراحی کف تراس در واقع مهمترین بخش طراحی تراس به شمار میرود. زیرا دیوارها آنچنان نقش مهمی در این فضا ندارند. مبلمان را نیز بر طبق اندازه ی تراس خود می توانید انتخاب نمایید. اما طراحی کف بالکن بسیار حایز اهمیت است. در این مقاله با ما همراه باشید تا متریال های مختلف برای طراحی این فضا را به شما بیاموزیم. علاوه بر آن ایده های جذاب برای طراحی کف تراس را بیان خواهیم کرد. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت طراحی تراس

 با توجه به آپارتمان نشین شدن انسان ها در شهرهای بزرگ و عدم دسترسی آسان به حیاط و فضای سبز، طراحی تراس خانه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طراحی این فضا اگرچه بسیار کوچک باشد، نقش به سزایی در روحیه افراد و زیبایی خانه ایفا خواهد کرد. برعکس اگر این فضا تبدیل به انباری برای قرار دادن جارو و وسایل اضافی شود، حس منفی را به شما انتقال خواهد داد. بنابراین شما می‌توانید بخشی از طبیعت را از طریق تراس به خانه ی خود بیاورید. یا به عبارتی دیگر خانه و طبیعت را از طریق تراس به هم پیوند بزنید. البته طراحی تراس و بالکن کوچک و بزرگ محدود به فضاهای مسکونی نمی شود. بلکه طراحی تراس برای فضاهای اداری و تجاری نیز بسیار رایج است.

فهرست مطالب

    مقاله پیشنهادی: کاربرد آجر در طراحی داخلی

    طراحی کف تراس با سنگ

    نقش کفپوش‌ها در طراحی بالکن و تراس

    یکی مهم‌ترین فاکتورها که هنگام طراحی بالکن و تراس باید در نظر بگیرید، کفپوش‌ها و متریال مورد استفاده برای کف تراس با توجه به موقعیت و متراژ است. برای مثال، کفپوش‌های چوبی باعث می‌شود تا زیبایی فضای بالکن دوچندان شود. از طرف دیگر، استفاده از چمن مصنوعی حس طراوت و نشاط را به خانه شما می‌آورد. همچنین استفاده از سنگ و سرامیک انتخابی هوشمندانه برای تراس‌های سرباز به نظر می‌رسد.

    متاسفانه کف بالکن و تراس اکثرا نادیده گرفته می‌شود. در صورتی که می‎توانید با کمی هزینه کردن یک فضای خصوصی و زیبا برای پذیرایی از مهمان‌های خود فراهم کنید. اگر شما هم به دنبال ایده برای طراحی مجدد تراس و بالکن خود هستید، تا آخر مطالب همراه ما باشید. در این وبلاگ از فرتاک قصد داریم تا انواع متریال مناسب برای طراحی تراس را با یکدیگر بررسی کنیم و در آخر، چند ایده کاربردی برای طراحی تراس‌های کوچک و بزرگ ارائه خواهیم کرد.

    راهکارهای طراحی تراس و بالکن

    همانطور که می‌دانید تراس و بالکن از مهم‌ترین قسمت‌های منازل و دفاتر کار برای رفع خستگی و رهایی از استرس زندگی روزمره است. به همین دلیل است که اجرای ایده‌های خلاقانه و راهکارهای صحیح طراحی دکوراسیون داخلی در بالکن و تراس می‌تواند به زیباسازی فضا کمک کند. در این بخش قصد داریم تا راهکارهای طراحی انواع تراس و بالکن را با یکدیگر بررسی کنیم.

    راهکارهای طراحی تراس و بالکن

    راهکارها و ایده‌های طراحی تراس‌های کوچک و بزرگ به شرح زیر است :

    • کفپوش مناسب تراس کوچک

    با توجه به متراژ تراس می‌توانید طراح‌های متفاوتی برای زیبایی فضای آن پیاده سازی کنید. همانطور که می‌دانید طراحی و دکوراسیون این دسته از تراس‌ها با محدودیت مواجه است و باید تا حد امکان ساده و خلوت باشد تا نظم و زیبایی را به محیط خانه شما بازگرداند.

    استفاده از کفپوش‌های ساده، بدون طرح و رنگ روشن گزینه ایده‌آلی برای محیط‌های کوچک به حساب می‌آید. از دیگر راهکارهای مناسب برای تراس‌های کوچک استفاده از وسایل چند منظوره و نورپردازی مناسب است. برای مثال، کفپوش چمن مصنوعی و یا کاشی‌هایی با رنگ روشن مانند رنگ آبی یک فضای دلنشین برای دورهمی شما فراهم می‌کند. این ترکیب می‌توان حال و هوای سبک مدرن و طراوت را به محیط خانه شما هدیه دهد. ترکیب این فضا با مبلمان چند منظوره و ظریف، یک فضای کاملا لوکس و آرامش بخش برای نوشیدن چای و عصرانه فراهم می‌کند.

    اگر به دنبال ایجاد یک سرزمین عجایب و زیبا برای فرزندان کوچک خود هستید، کفپوش‌هایی با تم رنگی بنفش و یا کفپوش‌های فانتزی نعنایی رنگ می‌تواند یک بخش افسانه‌ای به فضای محدود شما هدیه کند. این دو رنگ، انرژی و پویایی را در فضای خانه به ارمغان می‌آورد.

    اگر طرفدار سبک صنعتی هستید، به سراغ ترکیب کفپوش‌های ملایم با وسایل رنگی شاد بروید. استفاده از کفپوش‌های صورتی با ایجاد یک جو مهربان و ظریف، دکوری افسانه‌ای فراهم خواهد کرد.

    از دیگر ایده‌های خلاقانه طراحی کف تراس‌های کوچک، استفاده از کفپوش‌های چوبی و ترکیب آن‌ها با شن‌هاس سفید رنگ است. همچنین می‌توانید از متریال چوب ترموود برای طراحی کف و دیوار تراس‌های کوچک استفاده کنید. در این طراحی‌ها بهتر است که از نورپردازی مخفی برای ایجاد یک فضای رمانتیک، گرم و آرامش بخش استفاده شود.

    • کفپوش مناسب تراس بزرگ

    در ساختمان‌ها و آپارتمان‌هایی که محدودیت زیادی وجود ندارد، متراژ تراس و بالکن تا حد قابل توجهی بزرگ در نظر گرفته می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان تراس‌ را به یک محیط منحصر به فرد برای خلوت کردن با عزیزان و یا برگزاری دورهمی‌های دوستانه تبدیل کرد.

    طراحی و دکوراسیون تراس‌های بزرگ بر خلاف تراس‌های کوچک محدودیتی ندارد. برای طراحی این دسته از تراس‌ها می‌توان از چمن مصنوعی برای تزیین کف و دیوار تراس استفاده کرد. همچنین استقاده از کفپوش‌های بتنی یک انتخاب خشن و در عین حال جسورانه به نظر می‌رسد. ترکیب چمن مصنوعی و کفپوش بتنی جذابیت را به محیط می‌آورد و استفاده از مبلمان با رنگ‌های شاد و تند مانند قرمز روح  زندگی را در تراس و بخشی از خانه شما خواهد دمید.

    از طرف دیگر، پوشش‌های چوبی از قبیل چوب پلاست، ترموود و انواع چوب‌های مصنوعی یک سبک مدرن و رویایی به تراس شما می‌دهد. اما این دسته از کفپوش‌ها چندان مناسب برای محیط‎های مرطوب و پرباران نخواهد بود. در چنین شرایطی بهتر است که به سراغ کفپوش‌های ضدآب رزین پلی اورتان بروید. اگر شما رویای اجرای یک سبک صنعتی را در تراس بزرگ و بخشی از خانه دارید، این دسته از کفپوش‌ها برای شما عالی خواهد بود.

    از جمله مزیت‌های کفپوش ضدآب رزین پلی اورتان می‌توان به این مورد اشاره کرد که بر روی سطح چوبی قدیمی، کاشی و سرامیک قابل نصب است و مقاومت بالایی در برابر آب، سرما و گرما دارد.

    کفپوش مناسب تراس بزرگ

    چه متریال های برای طراحی تراس و بالکن مورد استفاده قرار میگیرند؟

    امروزه متریال های بسیار متنوعی برای این موضوع در بازار موجود است که باید انتخاب را بر حسب نوع طراحی وسبک خانه، سلیقه، مبلمان تراس و بودجه ی خود انجام دهید. البته ترکیب متریال‌ها با یکدیگر از دیگر ایده هایی است که در ادامه به آن می پردازیم ‌.

    ۱. انواع سنگ معمولی و سنگ سیاه

    سنگها در رنگها و طرح های متنوعی برای استفاده در این فضا وجود دارند. البته این کار نیاز به زیرسازی دارد و اجرای آن نیاز به عملیات بنایی دارد‌. در نظر داشته باشید اگر مستاجر هستید این گزینه برای شما مناسب نخواهد بود و باید از گزینه هایی که قابلیت جابه جا شدن داشته باشد برای طراحی کف تراس استفاده نمایید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

    ۲. سنگ ریزه ها و یا شنها

    سنگ ریزه ها از مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای طراحی کف تراس است. مخصوصا برای طراحی تراس بزرگ بهتر است همه و یا بخشی از آن را با این متریال بپوشانید. البته ترکیب این متریال با سایر متریال ها نیز طرحی فانتزی و شیک خواهد بود. اگر مستاجر هستید نیز این متریال را به شما پیشنهاد میدهیم. زیرا می‌توانید به راحتی آن را به ترتیب دیگر منتقل نمایید.

    ۳. چوب ترموود

    اغلب افراد تصور می‌کنند که چوب متریالی ممنوع برای استفاده در مکانهایی است که در معرض آب قرار دارد. این در حالی است که برخی از خانه ها در مناطق آب و هوایی مرطوب به طور کامل از چوب است. همچنین پایه ی بسیاری از پل های روی آبها را در گذشته از چوب می ساختند. بنابراین چوب می تواند در برابر آب مقاومت بالایی داشته باشد. تنها نکته ایمن سازی این متریال در برابر آب است. ترموود به سبب حرارت بالایی که دیده و خواصی که دارد در برابر آب مقاومت سازی شده است. بنابراین طراحی تراس با چوب یکی از سرزنده ترین و شیک ترین انتخاب ها برای طراحی کف تراس محسوب می گردد.

    طراحی کف تراس با کاشی

    اگر بودجه ی کافی دارید حتما به طور کامل و یا در ترکیب با سایر متریال ها از چوب ترموود استفاده نمایید. اگر برای اجرای چوب ترموود و جداسازی آن از کف تراس از نیروی ماهر کمک بگیرید، این متریال می تواند قابلیت جا به جا شدن به مکانی دیگر را نیز داشته باشد .

    ۴. کاشی

    استفاده از کاشی های زیبا و طرحدار برای طراحی تراس با رویکرد برخی از سبک های معماری توصیه میشود. برای ایجاد تراسی سنتی، برای ایجاد تراسی نیو کلاسیک و یا به سبک آرت دکو و … می توانید از کاشی استفاده نمایید. طراحی با کاشی حس صمیمیت و فضایی دوستانه را به افراد انتقال می دهد.

    ۵. بتن و یا میکروسمنت

    این متریال بهترین و شیک درین انتخاب برای یک تراس مینیمال، مدرن و ساده است . فضایی آرام و ساده ایجاد می کند که بسیار چشم نواز است و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. این متریال در زمان کوتاهی اجرا خواهد شد اما نیاز به عملیات بنایی دارد. قیمت این متریال نیز مناسب است.

    ۶. کفپوش گرانول

    کفپوش پلاستیکی گرانول نیز کفپوشی مدرن برای کف تراس محصول می شود. خوبی این کفپوش ایمن بودن آن برای کودکان و یا حیوان خانگی شماست. علاوه بر آن قابلیت جا به جایی دارد و اجرای آن نیاز به چسب‌ ندارد. در برابر نور و رطوبت نیز مقاوم است‌.

    اجرای گرانول برای کف بالکن

    ۷.  چمن مصنوعی

    طراحی تراس سبز با چمن مصنوعی نیز حس طبیعت را به خانه شما منتقل می کند‌. طراحی تراس با چمن مصنوعی با رنگ سبز و‌ بافت طبیعی که دارد حس سرزندگی را به شما انتقال خواهد داد. برای اجرای این متریال دو نکته را در نظر بگیرید. اگر مستاجر هستید حتما از چمن مصنوعی تایل استفاده نمایید ‌ زیرا این متریال را می توانید جا به جا کنید. علاوه بر آن می توانید از چمن مصنوعی تایل به شکل زیبایی در ترکیب با سایر متریال ها استفاده نمایید. .به طور کلی استفاده از چمن مصنوعی برای طراحی تراس کوچک که جای طراحی متنوع ندارد، تغییر بسیار چشمگیر به همراه خواهد داشت.

    ایده هایی جهت استفاده از متریال ها برای طراحی کف تراس

    ۱. استفاده از متریال بتنی به تنهایی و ترکیب با تک گلدان های ساده و مینی‌مال و در صورت داشتن فضا استفاده از مبلمان ساده و شیک.

    ۲. استفاده از چمن مصنوعی به تنهایی و یا ترکیب چمن تایل با سنگ ریزه و یا با چوب ترموود کچو یا هر دو که بسیار زیبا خواهد بود .

    ۳. استفاده از کاشی طرحدار در وسط و اطراف آن را به شکل حاشیه کاشی ساده اجرا نمایید‌ البته این طرح در صورتی که تراس و با بهارخوابی بزرگ دارید کاربردی خواهد بود. در غیر اینصورت یکدست کاشی طرح دار و یا ساده ی مورد نظر را اجرا نمایید‌

    4. استفاده از سنگ به تنهایی و یا در ترکیب با چمن مصنوعی و در برخی موارد ترکیب با سنگ ریزه جالب خواهد بود .

    5. و …

    نکته

    اگر حداقل عرض ۱ متر دارید تراس خود را مبلمان نیز بکنید. می‌توانید با در نظر گرفتن تعبیه نایب از ورود آب باران به تراس خود جلوگیری نمایید و از مبلهای راحتی پارچه ای برای این فضا نیز استفاده نمایید. این فضا بهترین مکان برای صرف صبحانه و عصرانه خواهد بود.

    مقاله پیشنهادی: پارکت روشن بخرم یا تیره

    نتیجه گیری

    برای دستبچیابی به طرحی زیبا و جذاب برای کف تراس می توانید نمونه های بسیاری را در اینترنت مشاهده نمایید‌. همچنین می‌توانید از معماران و یا طراحان دکوراسیون داخلی و یا طراحان فضای سبز بهره بگیرید.

    ترکیب مترالها برای طراحی کف تراس

    دکوراسیون داخلی فرتاک

    قیمت انواع متریال های نامبرده را بر تیم طراحی دکوراسیون داخلی فرتاک  استعلام نمایید‌. طراحی تراس شیک و خاص خود را به ما بسپارید. قبل از انجام پروژه زمان و بودجه ی لازم را به شما اعلام خواهیم کرد. همچنین می تواند رندر و در واقع عکس طراحی تراس خود را قبل از اجرا ببینید. به فرتاک رویاهابتان‌را محقق سازید .

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم