فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

در این مقاله سعی شده به کاربرد اصول فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منازل مسکونی پرداخته شود. با استفاده از علم فنگ شویی در دکوراسیون می توان انرژی های مثبت و منفی و راه جذب و دفع آن ها را بیابیم. سپس در طراحی فضاهای خود به کار ببریم. در این صورت اهداف مورد نظر جهت زندگی شاد و آرام برای افراد در محیط زندگی آن ها تحقق می یابد.

فنگ شویی چیست؟

فنگ کشویی بستری است که انسان می تواند با استفاده از آن از انرژی های موجود در اطرافش خیلی بهتر و وآگاهانه تر استفاده کند. اینگونه می تواند از آرامش بیشتر و عمیق تری بهره ببرد.

فهرست مطالب

    فنگ شویی دردکوراسیون داخلی

    فنگ شویی(که به معنای باد و آب است)هنر باستانی شرق برای ترویج سلامتی، شادی، انرژی و اشتیاق از طریق چیدمان صحیح اشیاء و دکور مناسب است. فنگ شویی اگر به شکل مناسب به کار گرفته شود به برقراری تعادل در سیلان انرژی در محیط کمک می کند. بنابراین امکان خلق خانه هایی دارای حداکثر انرژی، سلامتی و هماهنگی در اختیارمان قرار می دهد. این اصل ما را به سمت استفاده دقیق از نور، رنگ، مواد و قرار گیری مبلمان سوق می دهد. فنگ شویی در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل بسیار مهم است. لذا یک دکوراسیون شیک و اصولی آرامش را به خانه و یا محل کار ما می آورد.

    اساس کار فنگ شویی

    اساس کار در فنگ شویی بررسی کیفیت و چگونگی انرژی محیطی در جهت های مغناطیسی مختلف و نیز ارتباط عناصر پنج گانه ی آب، چوب، آتش، خاک و فلز با هم است. همچنین بررسی وضعیت ستارگان و تاثیراتشان بر زندگی انسان از اصول دیگر کار فنگ شویی می باشد. اصل مهم فنگ شویی رفع انباشتگی و پاکسازی در زندگی روزمره که با همه ی سبک های دکوراسیون سازگاری دارد، است. فنگ شویی هنری ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل است.

    همانطور که در شکل می بینید خطوط سبز نشانه روابط درست و خطوط قرمز نشنه روابط غلط از نظر کنار هم قرار گرفتن این عناصر در دکوراسیون داخلی است.

    دیاگرام روابط فنگ شویی

    سه اصل اساسی فنگ شویی

    ۱٫همه چیز زنده است. (نه تنها در سطح ملکولی بلکه مربوط به تمام اجسام نیز میشود)
    ۲٫همه چیز در حال تغییر و دگرگونی است. (زندگی یک سیکل پیوسته است)
    ۳٫همه چیز به هم متصل است. (مانند موج های روی برکه)

    این سه اصل حکایت از جهانی منظم می کند که هیچ چیز در آن تصادفی نیست.

    فنگ شویی و عملکرد آن در زندگی

    فنگ شویی دانشی برای قرار دادن هر چیزی در جای صحیح خود است. این جای صحیح بر پایه و اصول جهات جغرافیایی و انرژی های ناشی از وجود عناصر مختلف در کنار هم به دست می آید. عملکرد فنگ شویی به این صورت است که محیط زندگی(خانه،محل کار و …)انسان را بر اساس مولفه های شخصی وی، چیدمان و یا تغییر می دهد.

    استفاده از فنگ شویی در دکوراسیون منزل برای ایجاد هماهنگی

    کشور های شرقی، طراحان برای به وجود آوردن هماهنگی در فضا، علاقمند به بهره برداری از نیروهای زمین و کیهان هستند. متخصصان فنگ شویی باور دارند که زمین و هر آنچه که روی آن است، مرکب از یک یا چند عنصر از پنج عنصر اصلی آب،چوب،آتش،خاک و فلز هستند. آن ها با رنگ های سفید، سبز، قرمز، زرد و سیاه نشان داده می شوند. این عناصر اگر در یک دنباله ی مثبت و خلاق گروه بندی شوند، هماهنگی به وجود خواهند آورد.

    بنابراین آب، چوب را سیراب میکند، چوب آتش را تغذیه می کند. آتش می سوزد تا زمین ساخته شود و از زمین، فلز می آید.هنگامی که عناصر ترکیبی ویرانگر داشته باشند، فنگ شویی نتیجه ی نا مناسب می دهد.

    برای مثال آب، آتش را نابود میکن بنابراین اگر این دو عنصر در کنار یکدیگر باشند فنگ شویی نا مناسب صورت گرفته است. هم چنین “فلز و آتش” و یا “خاک و چوب” هم ترکیبات نامطلوب هستند.

    انرژی” چی” درفنگ شویی

    نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی، (دم کیهانی) یا (انرژی حیاطی) نامیده می شود. و موقعیت ها را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می کند. لذا جریان چی با جهت درست در خانه بسیار حائز اهمیت است.

    بنابراین، هر یک از ما نه تنها با محیط پیرامون خود بلکه در نهایت با تمام هستی و کائنات در ارتباط هستیم. ایده آل آن است که این انرژی همچون رودخانه ی کوچکی از خانه ما عبور کند. به هیچ وجه نباید آن را مسدود کنیم.  یا جریان آن را تسریع سازیم.

    انرژی ” شار” در فنگ شویی

    برای مثال درمعماری و دکوراسیون داخلی منزل باید از راهروهای باریک و بلند اجتناب شود.  اتاق ها در خط مستقیم قرار نگیرند. در آپارتمان ها و خانه هایی که دارای گوشه ها و زوایای تیز هستند، جریان چی مخدوش می شود.این جریان به انرژی مخرب(شار) تبدیل می شود. پس ممکن است روی سلامتی ذهن تاثیر منفی داشته باشد.

    نکته مهم اینکه از ریخت و پاش در اطراف و بی نظمی در محیط آپارتمان پرهیز کنید. زیرا این مساله باعث انفعال و کندی “چی” می شود. شارهای (انرژِی های منفی) داخلی آپارتمان را باید شناسایی کرد. لبه های گرد، گوشه های مزاحم مبلمان، ستون هایی با مقطع مربع و تیرهای زیر سقف از نمونه های  “شار” داخلی هستند. جابه جایی و استقرار مناسب مبلمان شار آن ها را خنثی می کنند. استفاده از گلدان های گل و گیاهان سبز یا نصب آیینه راه حل های مناسبی برای دفع “شار” هستند.

    عناصر فنگ شویی در دکوراسیون خانه

    پنج عنصر اصلی وجود دارد که به واسطه ی هر کدام در فنگ شویی می توان به تعادل و هارمونی دست پیدا کرد.

    آب در فنگ شویی

    انرژی در تمام جنبه های زندگی وجود دارد و در بدن انسان همانند جریانی است که در نقاط مخصوص بوسیله طب سوزنی به حرکت آن کمک می شود. بر روی زمین انرژی ها توسط جریان باد و آب به حرکت در می آیند. هنگامی که در طراحی داخلی یک فضا این انرژی ها فراوان و در تعادل باشند سلامتی و خوشبختی در آن فضا موج می زند. معنای تحت الفظی فنکشویی باد و آب است. بر اساس شواهد انرژی های حیاتی پراکنده شده توسط باد، بوسیله آب جمع آوری و همسو می شوند. می توان آب را مهم ترین اصل فلسفه فنگ شویی معرفی کرد.

    نور در فنگ شویی

    باید به روشنایی هم نظم بخشید. جریان های منفی دوست دارند در مکان های تاریک لانه کنند. بنابراین اتاق های شما باید حتما روشن، نورانی و دلباز باشند تا همه بتوانند احساس خوبی داشته باشند. البته فراموش نکنید که نور زیاد نیز مناسب نیست. برای ایجاد روشنایی همیشه تعادل و صرفه جویی را رعایت کنید.

    رنگ در فنگ شویی

    مهندسین علاقه مند به فنگ شویی در طراحی دکوراسیون داخلی نشیمن علاوه بر محدود کردن تصاویر، به رنگ ها هم می پردازند که در ادامه به بیان برخی راهکارها می پردازیم.

    • اگر فضایی آرامش بخش برای خود و اعضای خانواده در نظر دارید، بهتر است از رنگ های سفید و بژ استفاده کنید. استفاده از این رنگ ها برای پوشش دیوارها، کف و مبلمان بسیار مناسب هستند. آن ها فضایی آرام به وجود می آورد.
    دکوراسیون رنگ سفید بژ
    • دوست دارید فضای خانه تان گرم، صمیمی و همچنان آرام باشد؟ دکوراسیون داخلی قهوه ای بهترین گزینه است. بهتر است از رنگ هایی که در طیف رنگ های قهوه ای تیره، خاکستری و مشکی هستند استفاده کنید.
    دکوراسیون رنگ قهوه ای مشکی
    • مبلمان و وسایلی که در یک خانه استفاده می شوند تا زمانی که از الیاف و بافت های طبیعی استفاده شده باشند در زیر مجموعه رنگ های خنثی قرار می گیرند(برای مثال رنگ های چوبی و رنگ های فلزی از دسته رنگ های خنثی هستند). اگر فضای خانه را بر پایه ی بافت های طبیعی و رنگ های خنثی طراحی کرده اید، بهتر است از استفاده کردن رنگ های سرد و گرم در این فضا اجتناب کنید. چراکه این رنگ ها باعث ناهماهنگی و شلوغی در این فضا می شود.
    • استفاده از الیاف طبیعی در خانه هایی که سبک و رنگ خنثی دارند الزامی است. در این سبک از خانه ها الیاف طبیعی می توانند مکملی برای رنگ های خنثی باشند. استفاده از کفپوش هایی که بافت طبیعی دارند و رو مبلی ها و پرده هایی که دارای بافت طبیعی هستند، باعث می شوند که خانه فضایی گرم و صمیمی داشته باشد.
    دکوراسیون فنکشویی با الیاف طبیعی

    موارد دیگر استفاده درست از رنگ و وسایل تزیینی

    • اگر به وسایل تزیینی علاقمند هستید، بهتراست وسایلی را خریداری کنید که رنگ و بافتی هماهنگ با دکور خانه تان داشته باشد. فنگ شویی وسایل منزل بسیار مهم است.گاهی انتخاب وسایل تزیینی که رنگ بسیار متفاوت با مبلمان و سبک خانه دارند باعث ایجاد حس نامتعادل  می شود.
    دکوراسیون فنگ شویی با وسایل تزیینی مناسب
    • رنگ هایی مانند سفید عاجی، خاکستری و مشکی از دسته رنگ های مطرح خنثی هستند. آنها با ته رنگ هایی که هم طیف آن ها هستند به راحتی می توانند ترکیب شوند.
    دکوراسیون فنگ شویی رنگ سفید مشکی
    • برای از یکنواختی خارج ساختن خانه هایی که تنها با رنگ های خنثی طراحی شده اند، می توانید از دسته رنگ های مات، کدر و بسیار روشن استفاده کنید. این رنگ ها می توانند رنگ هایی مانند گلبهی بسیار روشن، کرم، زرد روشن و طلایی باشد.
    دکوراسیون فنگ شویی رنگ گلبهی روشن
    • اگر از آن دسته افرادی هستید که ترکیب چند رنگ با رنگ های خنثی را دوست ندارید بهتر است تنها رنگ قرمز را به فضای خانه اضافه کنید. چراکه استفاده از رنگ قرمز در کنار رنگ های خنثی باعث زیباتر شدن فضای خانه می شود. همچنان ساطع شدن میزان بالایی از انرژی به محیط می شود. اینگونه فضای خانه را از یکنواختی خارج می سازد.
    دکوراسیون فنگ شویی رنگ قرمز
    • رنگ های تیره باعث احساس آرامش و ریلکسیشن و همچنین ممکن است باعث پایین آوردن خلق شوند. در حالیکه رنگ های روشن باعث افزایش انرژی و شروع انجام کار می شوند. نارنجی و قهوه ای سمبلی از سلامتی و دانش هستند.

     

    دکوراسیون فنگ شویی رنگ نارنجی قهوه ای

    فنگ شویی در بسیاری از موارد با الهام از طبیعت و شهود، شیوه ها و راه کارهایی برای خلق هارمونی و تعادل در درون و بیرون ارائه می دهد. با هماهنگ کردن دنیای درون و بیرون است که انسان آرامش عمیقی را احساس خواهد کرد.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم