مزایا و روشهای نگهداری پارکت لمینت

مدیر سایت

استفاده از پارکت لمینت، به عنوان یک کفپوش می تواند بسیار مفید باشد و تاثیر مثبتی بر روی محیط خانه و یا محل کار بگذارد. استفاده از چوب در پوشش های کف با توجه به برخی خواص چوب مانند در دسترس بودن، شکل پذیری آسان، ضریب انتقال گرمای پایین و … سابقه ای طولانی در مناسبات بشری دارد. استفاده از متریال های طبیعی در دکوراسیون داخلی، در سده حاضر با توجه به صنعتی شدن جوامع و فاصله گرفتن زندگی شهری از محیط بکر طبیعی از استقبال چشمگیری برخوردار شده است.

مقاله پیشنهادی: نحوه انتخاب رنگ پارکت

فهرست مطالب

    مزایای پارکت لمینت

    •  برای نصب پارکت لمینت، نیازی به استفاده از چسب نیست، چون این کار با کمک شیارهایی که در اطراف حاشیه های پارکت لمینت بصورت نر و ماده، قرار دارند، انجام می شود. به این شیارها “کلیک” گفته می شود و نقش مهمی در استحکام پارکت دارند. در واقع در متراژ بالای کف، پارکت لمینت های استفاده شده تعدادشان بیشتر بوده که باعث افزایش وزن سطح کفپوش می شود. در نهایت همین افزایش وزن کف، موجب می شود که براحتی تایل های پارکت لمینت (قطعات مستطیل شکل هر قطعه) سر جای خود قرار داشته باشند و نیازی به استفاده از چسب نیست.
    • خوشبختانه قطعات کفپوش پارکت لمینت را براحتی می توانید بارها از محل قبلی جمع کرده و در مکان های دیگر نصب و مورد استفاده قرار داد. در این زمینه محدودیتی وجود ندارد و در صورت رعایت مسائل ایمنی از طرف نصاب، همه چیز به خوبی پیش می رود.
    • پارکت لمینت تا حد زیادی عایق صدا و حرارت نیز هستند. زیرا فومی که در هنگام نصب این کفپوش ها، در لایه زیرین قرار داده می شود، تا حد زیادی مانع از انتقال صدا به طبقه پایین می شود. همچنین در برابر نفوذ حرارت و برودت هم، این فوم به خوبی نقش یک عایق را ایفا می کند.
    • نصب پارکت لمینت نسبت به کفپوش های دیگر، بسیار سریع انجام می شود. به طور میانگین نصب آنها در فضایی با مساحتی در حدود ۲۰۰ متر مربع، ظرف یک یا نهایتا دو روز صورت می گیرد. در صورتی که نصب کفپوش های دیگر معمولا چند روز به طول می انجامد.

    مقاله پیشنهادی: مزایای نصب پارکت

    روش های محافظت از پارکت لمینت

    با کشیدن جاروبرقی که داری برس نرم باشد، جارو زدن عادی و یا با استفاده از یک طی خشک  حداقل ۱ بار در روز، از جمع شدن کثیفی، خاک، مو و گرد و غبار احتمالی روی سطح پارکت لمینت که باعث می شود به مرور زمان به سطح لمینت آسیب برسد، جلوگیری نمایید.

    مقاله پیشنهادی: نحوه نصب پارکت روی سیمان

    • با کفش بیرون وارد منزل نشوید.

    مواظب تخت کفش و به ویژه کفش های پاشنه بلند باشید زیرا اگر مراقب کوچکترین شکاف و یا میخ های برآمده از این پاشنه ها نباشید پارکت را خش دار می کنند. پس حتما از دمپایی و یا کفش تمیز برای تردد به روی پارکت لمینیت ها استفاده نمائید. در نقاط پرتردد منزل از فرش استفاده کنید.

    جابجایی، کشیدن مبل، تخت خواب و اثاثیه سنگین بر روی پارکت، باعث خط افتادگی بر روی پارکت خواهد شد. برای محافظ‌ت از خط افتادن و آسیب دیدن پارکت، بهتر است از کاور پایه ها و یا با چسباندن تکه های نمد یا موکت های نرم بر روی پایه های لوازم سنگین کمک به بالا بردن عمر لمینت نمود.

    از قرار دادن مستقیم گلدان هایی که گل طبیعی داخل آنها وجود دارد، بروی لمینیت ها خودداری نمایید.

    روش تمیز کردن پارکت

    یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌ها برای کف اتاق‌ها، پارکت لمینت و یا همان کفپوش لمینت است که در بدو ورود تمام توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. مراقبت و تمیز نگه‌داشتن  پارکت‌ها اهمیت زیادی در برق افتادن خانه دارد. اما از آن جهت که لمینت کفپوش‌ها از جنس خاصی برخوردار هستند، آشنایی با نحوه تمیز کردن آن‌ تاثیر زیادی در افزایش طول عمر و زیبایی دارد.

    به همین خاطر قصد داریم تا در این بخش نحوه صحیح مراقبت از پارکت لمینت را ارئه نماییم. پس تا آخر این بخش همراه ما باشید.

    طریقه شست و شوی پارکت لمینت به شرح زیر است:

    1.     جارو کردن سطح پارکت لمینت

    اولین گام در مراحل تمیز کردن پارکت لمینت، تمیز کردن سطوح کفپوش لمینت است. در اولین مرحله باید سطح لمینت را با استفاده از جارو دستی تمیز و یا جاور برقی تمیز کرده و تمام گرد و غبار را از روی سطح پاک نمایید.

    توجه داشته باشید که برای پیشگیری از ایجاد خط و خش بر روی سطح لمینت باید برس جارو برقی ثابت و جارو دستی نرم باشد. تمیز کردن خط و خش از روی سطح لمینت زمینه را برای تمیز کردن پارکت لمینت آماده می‌کند.

    جارو کردن سطح پارکت لمینت

    2.     شستشوی پارکت

    در مرحله دوم باید با استفاده از آب گرم، لکه‌های سطوح پارکت را تمیز نمایید. برای اینکار باید ابتدا تمام سطوح پارکت را بررسی کرده و از نبود درز و شکاف مطمئن شوید. برای تمیز کردن لکه‌های مقاوم که با کمک آب از بین نمی‌روند می‌توانید از محلول سرکه و آب استفاده نمایید. برای اینکار تنها کافی است که چند قطره سرکه در چهار یا پنج لیتر آب حل نمایید و با با یم پارچه آغشته به محلول، لکه‌ها را از تمام سطوح پاک نمایید.

    در صورتی که لکه‌های موجود بر روی پارکت زیاد باشد، بهتر است که به سراغ شوینده‌های مخصوص پارکت رفته و با در نظر گرفتن دستورالعمل‌ آن، لمینت‌ها را برق بیندازید.

    3.     خشک کردن کف پارکت

    در گام آخر باید سطح لمینت را به خوبی و با دقت خشک و از نفوذ آب به سطوح زیرین پیشگیری نمایید. در ادامه مطالب به بررسی نحوه خشک کردن و طریقه نگهداری پارکت لمینت خواهیم پرداخت. پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

    خشک کردن کف پارکت

    نحوه خشک کردن پارکت لمینت

    کفپوش‌ها گرما، لطافت و زیبایی خاصی به محیط زندگی شما هدیه می‌کنند. اما همانطور که می‌دانید نیازمند یکسری مراقبت‌ها و نگهداری‌های اصولی و خاص هستند. یکی از روش‌های نگهداری از پارکت لمینت، خشک کردن آن بعد از شستشو است.

    لمینت‌های چوبی بسیار به آب و رطوبت حساس هستند. بنابراین، در صورت قرار گرفتن پارکت در مجاورت آب، باید در اسرع وقت اقدام به خشک کردن پارکت لمینت نمایید تا از آسیب‌های جدی آن جلوگیری به عمل آورید. نحوه خشک کردن پارکت لمینت به شرح زیر است :

    •  نحوه خشک کردن پارکت چوبی در هنگام ریختن آب

     اولین گام در مراقبت از پارکت لمینت، پیشگیری از ریختن مایعات، آب و چای بر روی سطح کفپوش است. به همین خاطر در صورت ریخته شدن مایعات بر روی آن، سریعا دست به کار شده و اقدامات درست را اخذ نمایید؛ زیرا فیبر سلولزی با سرعت آب و رطوبت را جذب کرده و به سطح لایه‌های زیرین انتقال می‌دهد. بنابراین، آشنایی با طریقه شست و شوی پارکت لمینت و خشک کردن صحیح آن حائز اهمیت است.

    اولین گام در خشک کردن پارکت چوبی، مهار حرکت آب به لایه‌های زیرین است. بنابراین، لازم است که در ابتدا با استفاده از یک دستمال خشک و لطیف و یا با کمک طی، آب سطح پارکت را خشک نمایید. از آن جهت که بین درزهای پارکت سیستم حرارتی قرار گرفته است، هرگونه بی‌احتیاطی و یا سهل انگاری در هنگام خشک کردن لمینت باعث رشد کپم و جلبک در میان درزها و شکاف‌ها می‌شود. در چنین شرایطی جاروبرخی خشک کن گزینه مناسبی برای خشک و تمیز کردن سطح پارکت به نظر می‌رسد.

    مقاله پیشنهادی : مزایا و معایب نصب پارکت روی سرامیک

     نحوه خشک کردن پارکت چوبی در هنگام ریختن آب

    •  خشک نمودن سطح پارکت از رطوبت

    همانطور که در بالا عنوان شده است، یکی از راه‌های مراقبت از پارکت لمینت تمیز کردن مواد ریخته شده بر روی سطح کفپوش است. برای اینکار می‌توانید از یک برس و یا فرچه تمیز و آغشته به مواد شوینده، تمام درز و کنار‌های سطح چوب را تمیز نمایید. توجه داشته باشید که مواد شوینده‌ای برای تمیز کردن پارکت لمینت مناسب است که کف زیادی تولید نمی‌کند.

    در صورتی که احساس کردید آب زیادی به درون و زیر کفپوش‌ها نفوذ کرده است، برای پیشگری از تورم ورقه‌های چوب، باید چند عدد از تایل‌ها را جدا کرده و از نفوذ بیشتر آب پیشگری نمایید. لازم است که تمام آب و رطوبت نفوذ کرده به سطوح درونی لمینت را با استفاده از ابزار مختلف مانند دستگاه رطوبت گیر، کولر، پنکه و یا حتی با باز گذاشتن پنجره خشک نمایید.

    نکته‌ای که در رابطه با مراقبت از پارکت لمینت و نحوه خشک کردن آن وجود دارد این است که باید مراحل خشک کردن سطح پارکت به آرامی صورت بگیرد؛ زیرا هرچه سریع‌تر پارکت را خشک کنید، احتمال ترک برداشتن سطح لمینت افزایش می‌یابد.

    راه های مراقبت از پارکت لمینت

    در چند سال اخیر شاهد افزایش محبوبیت پارکت لمینت به عنوان پوشش سطح منازل و دفاتر هستیم. گفتنی است که این دسته از سطوح نیاز به رسیدگی دارند و در صورت نادیده گرفتن راه‌های مراقبت از پارکت لمینت بازه عمر آن کاهش پیدا کرده و زیبایی خود را از دست می‌دهد. در این بخش برخی از مهم‌ترین فاکتورها و نحوه صحیح مراقبت از پارکت لمینت را ارائه کرده‌ایم.

    راه های مراقبت از پارکت لمینت

      مراقبت از پارکت لمینت در برابر اجسام سنگین

    نکته دیگری که در رابطه با طریقه محافظت از پارکت لمینت باید در نظر بگیرید، جلوگیری از خشک شدن سطح لمینت است. درست است که کفپوش‌ها مقاومت بالایی دارند اما بسیار مهم است که بعد از نصب پارکت‌ها مواظب استفاده از اجسام و مبلمان سنگین باشید.

    جا به جایی اجسام سنگین و لوازمی که لبه‌های تیز دارند باعث آسیب دیدن کفپوش‌ها و کاهش دوام و مقاومت آن‌ها می‌شود. این نکته در پارکت‌هایی که سطح براق دارند، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین، بهترین انتخاب برای اتاق‌هایی که دارای اجسام سنگین هستند، پارکت‌هایی است که ضخامت زیادی دارند.

    به طور کلی، پارکت‌ها دارای لایه مرکزی هستند که از اچ دی اف و یا همان فیبر با چگالی بالا ساخته شده است. به همین خاطر، کفپوش‌ها از مقاومت بالایی در برابر فشارهای دینامیک و استاتیک برخوردار هستند اما این موضوع به معنای آن نیست که هر جسمی را می‌توانید به راحتی بر روی کفپوش‌ها جا به جا کنید.

    مقاله پیشنهادیپارکت چه رنگی بخرم؟

      محافظت از پارکت در مقابل خاک و دوده

    در بخش طریقه شست و شوی پارکت لمینت بیان کردیم که اولین گام برای تمیز کردن پارکت لمینت، جارو کردن روزانه و پاک کردن گرد و غبار از سطح کفپوش است. برای اینکار می‌توانید از جاروبرقی و یا جارودستی استفاده نمایید. مزیت تمیز کردن روزانه پارکت‌ها این است که هنگام شستشوی پارکت‌ها دیگر نیاز نیست از مواد شوینده زیاد و یا پارچه‌های خیلی خیس استفاده کنید.

    برای مراقبت از پارکت لمینت و حفظ زیبایی آن بهتر است که از پارکت‌های مات برای راهرو‌های ورودی استفاده کنید و با استفاده از پادری از ورود خاک و دوده به درون منزل پیشگیری کنید. بدین ترتیب می‌توانید از پارکت‌ها در مقابل خاک و دوده مراقبت کرده و برای سالیان سال از تمیزی و برق آن‌ها لذت ببرید.

    مراقبت از پارکت لمینت در برابر نفوذ آب

    در ادامه مبحث طریقه محافظت از پارکت لمینت قصد داریم تا راه‌های مراقبت از نفوذ آب به پارکت لمینت را با یکدیگر بررسی کنیم. شاید برایتان سوال باشد که چرا انقدر بر روی پیشگیری نکردن آب به سطوح لمینت تاکید داریم. توجه داشته باشید که آب، بزرگترین دشمن لمینت است و باعث متورم شدن کفپوش‌ها می‌شود.

    قبل از تمیز کردن پارکت لمینت باید توضیحات و دستوالعمل‌های پشت مواد شوینده را به خوبی مطالعه کنید. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از مواد شوینده و مواد صابونی باعث کدر شدن و یا ورقه ورقه شدن کفپوش‌ها می‌شود. هنگام تمیز کردن و شستشو سطح پارکت نباید ذره‌ای آب بر روی سطح باقی بماند. توصیه ما در رابطه با نحوه شستشو و طریقه محافظت از پارکت لمینت استفاده از تی‌های بخارشور و جارو کردن روزانه پاکت‌ها است.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم