نصب پارکت روی سیمان چگونه است؟ مزایا و معایب آن

Sayeh Sanei

نصب پارکت روی سیمان از جمله مباحث مهمی است که مهندسین ساختمان و استفاده کنندگان پارکت باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند. اصولا کفپوش ساختمان های صفر و حتی گاها ساختمان هایی که در حال بازسازی است، از سیمان است. به همین علت نحوه آن دغدغه ی بسیاری از افراد است.

برخی از افراد تصور می کنند که باید در ابتدا کف ساختمان را موزاییک و یا سرامیک کنند و سپس اقدام به نصب پارکت نمایند. این تصور اشتباه است. با رعایت مراحل و نکاتی که به شما آموزش میدهیم، می توایند به راحتی نسبت به نصب پارکت روی سیمان اقدام نمایید و به راحتی هزینه های اضافی را حذف نمایید.

فهرست مطالب

     در چه صورت این کار امکان پذیر است؟ اصلا نصب پارکت روی سیمان چگونه است؟ آیا برای نصب به چسب یا مصالح خاصی نیاز داریم؟ نکات و فوت و فنهای مربوط به نصب آن چیست؟ در این مقاله جواب این سوال ها را همراه با مزایا و معایب نصب پارکت به طور کامل آموزش داده ایم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

    نصب پارکت روی سیمان چگونه است؟

    قبل از اینکه جواب این سوال را بیابیم باید ببینیم که پارکت ما از چه نوعی است. اگر پارکت ما از جنس “Solid wood” بود برای اینکار نیاز به چسب داریم.  برای این کار از چسب های مخصوص موجود در بازار، می توانید استفاده نمایید. برعکس اگر پارکت مورد نظر ما از جنس “Engineer wood” و یا “لمینت” بود، برای اتصال آن بر روی سیمان به چسب نیاز نداریم. بنابراین مراحل نصب برای این دو نوع کمی متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن می پردازیم.

    مقاله پیشنهادی: نصب پارکت روی سرامیک

     

    1 نصب پارکت روی سیمان چگونه است؟ مزایا و معایب آن

    مراحل نصب پارکت لمینت روی سیمان

    1. پس از اندازه گیری مساحت مورد نیاز و خرید پارکت لمینت، آن ها را 48 ساعت زودتر به محل مورد نظر برده و از کارتن بیرون بیاورید تا با دمای محیط منطبق شود.
    2. همانطور که میدانید زیرسازی مهمترین مرحله نصب پارکت لمینت روی سیمان و سایر مصالح به شمار می رود. نکته مهم در مورد سیمان، هموار بودن و هم تراز بودن کف سیمانی است. محل مورد نظر باید عاری از هرگونه پستی و بلندی و به اصطلاح عامیانه چاله و چوله باشد. برای نصب، باید با دستگاه ترازسنج، از هم تراز بودن کف سیمانی اطمینان پیدا نمایید. در صورت مشاهده ی عدم همواری و یا عدم هم ترازی باید از ملات لیسه برای هموار و هم تراز کردن کف محل مورد نظر استفاده نمایید. دوباره با دستگاه هم تراز بودن را چک نمایید و اگر مشکلی نبود، تا خشک شدن کامل سطح صبر نمایید.
    3. پس از اطمینان از زیرسازی باید رطوبت کف سیمانی را برای نصب مورد بررسی قرار دهید. میزان رطوبت را توسط دستگاه مخصوص بسنجید. این رطوبت نباید بیشتر از 12 درصد باشد. عدم توجه به این موضوع آسیب جدی به پارکت لمینت وارد خواهد کرد.
    4. پس از پهن کردن فوم سایلنت، از یک گوشه شروع به نصب پارکت لمینت روی سیمان نمایید. این کار را با کلیک هایی که در 4 طرف تایل هاست به آسانی انجام دهید.

    نکته 1: تمام مراحل فوق برای نصب پارکت چوبی مدل “Engineer wood” روی سیمان نیز صدق می کند. (این مدل نیاز به چسب ندارد. همچنین در 4 طرف تایل های آن کلیک هایی جهت نصب دارد.) اکثر پارکت های چوبی موجود در بازار نیز از همین مدل است و برای اینکار از همین روش استفاده می شود.

    نکته 2: برای انجام تمام مراحل فوق از نیروی متخصص  استفاده نمایید.

    لیسه کشی چیست؟

    لیسه کشی در واقع عملیاتی است که از سیمان برای ایجاد نما و یا یک سطح صاف استفاده می کنند. برای اینکار باید ملاتی مخصوص و طبق تناسب معینی آماده کرد. ملات لیسه کشی شامل پنج کیسه پودر سنگ و یک کیسه سیمان است. ترکیب این دو را باید با میزان کافی آب مخلوط کرد. پس از خوب مخلوط شدن، ملات ما آماده برای انجام کار است. برای شروع ملات را کف فضا ریخته و با ماله روی آن میکشند تا صاف شود.

    2 نصب پارکت روی سیمان چگونه است؟ مزایا و معایب آن

    مراحل نصب پارکت چوبی روی سیمان

    همانطور که گفته شد برای نصب پارکت چوبی مدل “Solid wood” نیاز به چسب داریم. مراحل نصب پارکت چوبی روی سیمان ( مدل Solid wood ) به شرح زیر خواهد بود.

    1. پس از خرید پارکت چوبی و چسب مخصوص (مدل Solid wood )، همه ی وسایل را 48 ساعت قبل ار نصب پارکت روی سیمان به محل مورد نظر بیاورید. پارکت های چوبی را به منظور انطباق آن با دمای محیط از کارتن بیرون بیاورید.

    نکته: دقت نمایید هنگام خرید چسب مخصوص ( مدل Solid wood ) از فروشنده مشاوره بگیرید. به این منظور که به سیمانی بودن کف ساختمان مورد نظر اشاره نمایید. آن ها به شما بهترین گزینه را معرفی خواهد کرد. ما به شما چسب چوب مدل اکریلیک و یا اورتان را پیشنهاد می کنیم.

    1. زیرسازی مدل Solid wood ، دقیقا مشابه زیرسازی نصب پارکت لمینت روی سیمان است. بنابراین طبق روشهای گفته شده اقدام به زیرسازی نمایید.
    2. رطوبت کف سیمانی را بسنجید که از حداکثر مجاز بیشتر نباشد.
    3. نصب را از یک گوشه شروع نمایید. قسمت به قسمت چسب بزنید و خیلی سریع و قبل از اینکه چسب خشک شود، تایل ها را بچینید. باید با فشار دست تایل های پارکت چوبی مدل Solid wood را به زمین محکم بچسبانید.
    4. پس از اتصال باید روی همه ی قسمت های پارکت با غلطک بکشید. این کار سبب می شود که اگر قسمتی از پارکت خوب نچسبیده بود، به طور کامل فیکس شود.
    5. در مرحله ی آخر نصب پارکت چوبی روی سیمان، اگر لازم بود پارکت چوبی را با مواد مخصوص پلیش نمایید.

     نکته: برای انجام تمام مراحل فوق از نیروی متخصص استفاده نمایید.

    مقاله پیشنهادی: آشنایی با پارکت رولی 

    3 نصب پارکت روی سیمان چگونه است؟ مزایا و معایب آن

    مزایا و معایب نصب پارکت روی سیمان چیست؟

    به طور کلی نصب پارکت روی سیمان اگر به شکل اصولی انجام شود و تمامی نکات ذکر شده رعایت گردد، اقدامی درست است. علاوه بر آن به جهت عدم استفاده از یک متریال واسطه (مانند سرامیک یا موزاییک) بسیار اقتصادی خواهد بود.

    مساله ی دیگر اینکه اگر نصب پارکت روی سیمان به طور مستقیم صورت گیرد، احتمال اینکه درب های خانه به آن گیر کند و نیاز به کوتاه کردن داشته باشد، تقریبا به صفر می رسد. به این علت که ضخامت متریال واسطه در این بین حذف خواهد شد.در نتیجه اینکار به شکل درست و اصولی هیچ عیب و ایراد و مانعی ندارد.

    مقاله پیشنهادی : پارکت یا سرامیک

    نصب کفپوش طرح پارکت روی سیمان

    گاهی اوقات منظور افراد از روش نصب پارکت روی سیمان، در واقع روش اجرای کفپوش طرح پارکت بر روی سیمان است. بنابراین مراحل نصب کفپوش طرح پارکت روی سیمان را نیز بیان میکنیم.

    1.برای نصب باید مساحت را اندازه گیری نمایید. سپس بر اساس مساحت مورد نیاز، کفپوش رولی و یا تایلی مد نظر را خریداری نمایید. کفپوش ها با چسب به کف متصل میشوند. بنابراین چسب مخصوص کفپوش را نیز خریداری نمایید.

    2.عملیات زیرسازی را نیز طبق زیرسازی مناسب انجام دهید.

    نکته: زیرسازی نصب کفپوش طرح پارکت روی سیمان نسبت به زیرسازی به مراتب مهم تر و حساس تر است. علت این امر نیز ضخامت کم کفپوش ها است. هر چقدر ضخامت یک محصول کمتر باشد، پستی ها و بلندی های بیشتر خود را نشان خواهند داد. به همین علت به مرور زمان آسیب بیشتری به کفپوش خواهند رساند.

    3.با چسب مخصوص کفپوش اقدام به نصب نمایید.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم