نصب پارکت لمینت و پارکت چوبی چگونه است و چه نکاتی را باید پیش از نصب پارکت بدانیم؟

Sayeh Sanei

پارکت چوبی و پارکت لمینت از پر طرفدار ترین کفپوش ها، مخصوصا برای کاربری های خانگی است. آیا می خواهید بدانید نصب پارکت لمینت و پارکت چوبی چگونه است؟ با داشتن اطلاعات کافی در مورد نصب پارکت، می توانید بهترین تصمیم را در جهت خرید این محصولات بگیرید. علاوه بر آن نصب برخی از انواع پارکت چوبی با لمینت متفاوت است. بنابراین دانستن این تفاوتها پیش از خرید پارکت نیز الزامی است. چه نکاتی را باید پیش از نصب بدانیم؟ فوت و فن های بسیاری برای نصب پارکت لمینت چوبی وجود دارد. در این مقاله به تفصیل به این نکات و راه حل  های جلوگیری از انواع مشکلات آن، پرداخته ایم.

فهرست مطالب

    زیرسازی جهت نصب پارکت

    آشنایی با انواع و نکات نصب پارکت چوبی

    چگونه پارکت چوبی نصب کنیم؟ قبل از نصب پارکت چوبی باید بدانیم که این محصولات دو نوع تولید و عرضه می گردند.

    Solid wood: نوع اول پارکت های solid wood (سالید وود ) هستند. این پارکت ها در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گیرفتند. نصب قطعات این پارکت ها توسط چسب چوب صورت می گیرد. اما نصب این نوع پارکت سختی های بسیاری دارد. با وجود مشکلات نصب پارکت چوبی  solid با چسب چوب، این محصول هنوز نیز طرفداران خود را دارد. دلیل آن نیز بافت بسیار زیبای الوارهای چوب طبیعی است.

    چگونه پارکت نصب کنیم که بدون عیب باشد؟ نصب پارکت  solid به طوریکه هیچ درزی بین تایل های پارکت ایجاد نشود، کار بسیار دشواری است. برای این منظور نیاز است فشار بسیار زیادی به پارکت چوبی وارد شود که ممکن است باعث ایجاد ترک یا شکستگی در آن قطعه پارکت چوبی گردد. بنابراین نصب پارکت چوبی کاری بسیار حساس و زمان بر است.

    چگونه پارکت چوبی نصب کنیم که صدا ندهد؟ اجرای این نوع پارکت نیاز به فوم سایلنت ندارد. چراکه قطعات روی زمین فیکس میشوند و هنگام راه رفتن روی پارکت، ایجاد سر و صدا نمی کنند.

    چگونه پارکت چوبی نصب کنیم که قابل استفاده در محل دیگری باشند؟ این نوع پارکت چوبی بر خلاف نوع دیگر و سایر لمینت ها قابلیت جدا سازی و اجرا در محل دیگری را ندارند. دلیل آن نیز به علت چسب چوبی است که هنگام نصب آن استفاده می گردد.

     

    Engineer wood: نوع دوم پارکت های engineer wood هستند. این مدل پارکت لمینت چوبی چگونه نصب می شود؟ به مرور زمان برای رفع مشکلات و معایب نصب پارکت چوبی مدل solid، این مدل تولید شده و در بازار عرضه گردید. این محصولات کیفیت بیشتر و نصب آسانتری نسبت به مدل اول دارند. این محصولات به شکل تایل های یک اندازه تولید می گردند. برای نصب آسان همانند پارکت لمینت، در 4 طرف خود کلیک هایی دارند. بنابراین عملیات نصب پارکت چوبی engineer wood  کاملا مشابه نصب پارکت لمینت است. به این معنی که بدون چسب و به شکل پازلی اجرا می گردند. به تبع استفاده از فوم سایلنت نیز برای نصب پارکت چوبی مدل engineer الزامی است. از مزایای نصب پارکت چوبی engineer wood، ضایعات بسیار کم آن هنگام نصب است. علاوه بر آن می توانید این محصول را بعدا جمع آوری کرده و در محل دیگری نصب نمایید.

    چگونه لمینت چوبی را نصب کنیم ؟

     همه ی پارکت لمینت ها به شکل تایل هایی که در چهار طرف خود کلیک دارند تولید می گردند. از این رو نصب پارکت لمینت چوبی بسیار آسان است و ضایعات کمی نیز دارد. جهت نصب پارکت لمینت نیز، نیاز به فوم سایلنت داریم.

    چگونه لمینت را نصب کنیم که از صدای جیر جیر آن هنگام استفاده جلوگیری کنیم؟ همانطور که می دانیم فوم سایلنت از صدای حرکت کلیک ها روی یکدیگر، هنگام راه رفتن روی پارکت، جلوگیری می کند. پارکت لمینت ها را می توانید در صورت لزوم جمع آوری کرده و به محل دیگری منتقل نمایید.

    چگونه پارکت لمینت چوبی را نصب کنیم که طول عمر بالاتری داشته باشد؟ اگر همه ی مراحلی که در زیر برایتان توضیح دادیم را به طور کامل رعایت نمایید، آسیبی به پارکت شما وارد نشده و به تبع طول عمر پارکت شما نیز بالاتر خواهد رفت.

    چگونه لمینت را نصب کنیم که هزینه ی کمتری داشته باشد؟ آیا می توانیم خودمان اقدام به  نصب پارکت چوبی نماییم؟ در جواب باید گفت که خیر بهتر است اینکار را به نیرو متخصص بسپارید

     

    پهن کردن فوم برای نصب پارکت لمینت

    نصب پارکت چوبی چگونه است؟

     آیا مراحل نصب انواع پارکت با یکدیگر متفاوت است؟ این ها سوالات متداول و پر تکرار استفاده کنندگان در مورد این محصولات است. در جواب باید بگوییم که اگر تمامی مراحل زیر را به دقت انجام داده و از نصاب ماهر استفاده نمایید، میتوانید به خوبی پارکت را نصب نموده و سال های سال از آنها استفاده نمایید. به جز نکاتی که در زمینه ی انواع و روش نصب پارکت چوبی به آن اشاره نمودیم، سایر مراحل نصب یکسان و به شرح زیر است:

    1. همسان سازی دمای پارکت با دمای محیط قبل از نصب چگونه است؟ پس از خرید پارکت آنها را 24 تا 48 ساعت قبل از نصب به محل مورد نظر ببرید. سپس آنها را از کارتن خارج کنید. این کار به دلیل انطباق دمای پارکت ها با دمای محیط صورت میگیرد. بنابراین نصب آنها دقیق تر و راحت تر صورت می گیرد.

     

    1.  زیرسازی یکی از مهترین مراحل نصب است. برای پاسخ به این سوال باید جنس پوشش کف محل مورد نظر را مشخص نمایید. این پوشش باید کاملا صاف و یکدست و بدون شکستگی، فرو رفتگی و بیرون زدگی باشد. این مرحله را جدی بگیرید. زیرا در صورت یکدست نبودن سطح زیر پارکت، نصب آن با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. در صورت یکدست نبودن سطح، تایل ها به خوبی در یکدیگر کلیک نمی شوند و یا بعد از مدت کوتاهی ترک می خورند. در ادامه به تفصیل در مورد زیرسازی توضح داده ایم.( این مرحله نیز برای هر دو نوع محصول مشترک است.)

     

    1. سمپاشی قبل از نصب پارکت. اگر ساختمان شما نیاز به سمپاشی دارد، در این مرحله و پس از زیرسازی عملیات سمپاشی را انجام دهید. سمپاشی را می توانید به روش پودری انجام دهید و یا از سم های مایع استفاده نمایید. فقط دقت نمایید تا زمان خشک شدن سم مایع منتظر بمانید.

     

    1. اندازه گیری رطوبت جهت نصب پارکت چوبی. رطوبت محل را توسط یک رطوبت سنج اندازه بگیرید. رطوبت باید حداکثر 12 درصد باشد. رطوبت بالای این عدد برای کف، مناسب برای نصب نیست.
    1. جلوگیری از صدا جهت نصب پارکت. اگر در حال نصب پارکت چوبی مدل engineer wood و یا نصب لمینت هستنید، فوم سایلنت را در محل پهن نمایید. اگر در حال نصب پارکت چوب مدل solid wood هستید، در این مرحله شروع به چسب زدن تایل مورد نظر جهت نصب نمایید.

     

    1. چیدن تایلها جهت نصب پارکت. از یک گوشه شروع به نصب تایل های پارکت نمایید. اگر تایل های پارکت کلیک دارد، شروع به قفل کردن تایل ها در یکدیگر نمایید. اگر پارکت چوبی solid بود، باید آنها را کنار هم بچسبانید. هنگام نصب پارکت چوبی ، دقت کنید که بین نیم تا یک سانت بین پارکت و دیوار فاصله بیاندازید. این کار به علت جلوگیری از آسیب های احتمالی، به دلیل انبساط و انقباضات پارکت، انجام میگیرد. این فاصله را بعدا با استفاده از اجرای قرنیز می توانید بپوشانید. به این ترتیب کسی قادر به دیدن آن نخواهد بود. علاوه بر آن دقت نمایید می خواهید نصب پارکت لمینت و پارکت چوبی شما افقی باشد و یا عمودی؟ به این موضوع قبل از شروع نصب دقت نمایید.

     

    1. توجه به برش تایلها جهت نصب پارکت. در این مرحله اگر تایل ها هنگامی که دیوار می رسند کم و یا زیاد آمدند، شروع به علامت گذاری تایل ها و برش آنها نمایید. برش تایل های پارکت با دستگاه اره برقی انجام می گیرد.

     

    1. مراحل پس از نصب.پس از نصب پارکت چوبی سطح را از گرد و خاک تمیز نمایید. نصاب در این مرحله باید سطح پارکت را به طور کامل بررسی نماید و اگر درز و یا ایرادی در نصب آن دید، آن ها را با روشهای مخصوص بر طرف نماید.

     

    1. انجام عملیات پولیش پس از نصب پارکت. در نصب پارکت چوبی اگر نیاز به پولیش بود، عملیات پولیش زدن پارکت در این مرحله از نصب  انجام می گیرد.
    نصب پارکت چوبی مدل solid

    زیر سازی جهت نصب لمینت و پارکت چوبی

     در واقع اهمیت زیرسازی برای نصب لمینت و انواع پارکت چوبی یکسان است. مزایای زیر سازی به شرح زیر است:

    1. کاهش صدای جیر جیر پارکت هنگام راه رفتن روی آنها پس از نصب
    2. در برخی موارد از ورود جانوارن به پارکت جلوگیری می کند.( برای مثال اگر نصب پارکت روی سرامیک انجام گیرد و سرامیک شکسته باشد، باعث میشود جانوران از آن شکستگی عبور کرده و خود را به سطح پارکت برسانند و آن را خراب کنند.)
    3. در برخی از موارد از ورود رطوبت به سطح پارکت جلوگیری می نماید.
    4. زیر سازی قبل از نصب از شکستن و ترک خوردن و یا دل دادن پارکت در اثر مرور زمان و استفاده از آنها، جلوگیری می کند.
    5. زیر سازی جهت نصب باعث می شود بین درزهای تایل های پارکت فاصله نیفتد. این امر بسیار مهم است. زیرا گرد و غبار و رطوبت (هنگام تمیز کردن پارکت) به داخل درزها نفوذ نمی کند. بنابراین به پارکت آسیب وارد نمی شود.

    نصب پارکت لمینت بر روی پله و دیوار

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید نصب پارکت علاوه بر کف بر روی پله، دیوار و همه ی سطوح مورد نظر در فضا نیز امکان پذیر است. برای نصب پارکت لمینت بر روی دیوارنمی توانیم از روش نصب لمینت بر روی کف استفاده نماییم. برای این منظور باید پارکت لمینت را با چسب و میخ به پله و یا زمین محکم کنیم. این روش برای ایمنی استفاده کنندگان بسیار ضروری است.

     

    آیا نصب پارکت لمینت و نصب پارکت چوبی روی سیمان امکان پذیر است؟

     یکی از سوال های بسیار متداول در این مبحث در مورد امکان پذیری نصب پارکت لمینت و نصب پارکت چوبی بر روی سیمان است. در جواب باید گفت که بله امکان پذیر است. منتها نکته ی حایز اهمیت در مورد زیرسازی درست و اصولی سیمان جهت نصب است. نکته ی بعدی در مورد رطوبت سیمان است. باید دقت داشه باشید هنگام نصب پارکت چوبی بر روی سیمان رطوبت آن از حداکثر مجاز بیشتر نباشد. وگرنه آسیب های جدی به پارکت چوبی و پارکت لمینت وارد خواهد کرد. اگر کف محل مورد نظر شما سیمانی است حتما وارد این لینک شده و مقاله نصب پارکت لمینت روی سیمان چگونه است همراه با مزایای و معایب نصب پارکت روی سیمان” را به طور کامل مطالعه نمایید. شاید فکر کنید دانستن این مطالب وظیفه ی متخصص آن است. اما داشتن اطلاعات کافی به شما کمک می کند تا نظارت بر کار نیروی متخصص خود داشته باشید. بنابراین بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

    مقاله پیشنهادی: نصب پارکت روی سرامیک

     آیا نصب پارکت روی سرامیک و مصالح مشابه امکان پذیر است؟

    در جواب باید گفت که بله. شما می توانید با خیال راحت مطمین باشید که نصب پارکت روی سرامیک و مصالح مشابه آن امکان پذیر است. فقط باید این کار به روش اصولی انجام گیرد. علاوه بر آن نکات و فوت و فن های لازم جهت نصب پارکت روی سرامیک را یاد گرفته و رعایت نمایید. اکثرا در یازسازی ساختمان ها به این نکته بر میخوریم. آیا سرامیک  و یا موزاییک را جدا کنیم یا اقدام به نصب پارکت روی سرامیک و یا موزاییک نماییم؟ کدامیک بهتر و معقول تر است؟ برای یافتن پاسخ این سوال حتما وارد لینک مقاله ی “مزایا و معایب نصب پارکت روی سرامیک چیست؟” شوید و آن را مطالعه نمایید.

     آیا نصب پارکت روی موکت امکان پذیر است؟

    اگر بخواهیم بگوییم که نصب پارکت روی موکت امکان پذیر است یا خیر؟ باید بگوییم که بله نصب پارکت روی موکت امکان پذیر است. اما آیا اینکه این کار به صلاح است یا خیر مبحث گسترده تری است. این سوال دغدغه ی فکری بسیاری از کسانی که در فضای خود کفپوش موکت دارند و می خواند اقدام به نصب نمایند. از آنجایی که برای نصب موکت از چسب استفاده می شود، افراد تمایل دارند که آنها را از کف فضای خود جدا نکنند. اما جواب این موضوع را باید با در نظر گرفتن فاکتورهایی به دست آوریم. برای این منظور به مقاله ی “نصب پارکت روی موکت چگونه است؟ آیا نصب پارکت روی موکت توصیه می شود؟” مراجعه نمایید.

    همچنین شما می توانید موارد بیشتری در مورد نصب پارکت را اینجا مطالعه کنید.

     دکوراسیون داخلی فرتاک

    انواع پارکت لمینت و پارکت چوبی را در شوروم و سایت دکوراسیون داخلی فرتاک ببینید. همه ی محصولات با رنگ بندی و مشخصات کامل در سایت فرتاک موجود است. علاوه بر آن فوم سایلنت مورد نظر خود را نیز از شرکت دکوراسیون داخلی فرتاک تهیه نمایید. مشاوران ما شما را در جهت اجرا و نصب خریداری شده، راهنمایی خواهند کرد. منتظر حضورگرم شما در شوروم دکوراسیون داخلی فرتاک هستیم. برای خرید غیر حضوری اگر نیاز به عکس های بیشتر و یا فیلم از محصول مورد نظر داشتید، کافی است از تیم فروش فرتاک درخواست نمایید. آن ها شما را در خرید آنلاین همراهی خواهند کرد. ارسال به سراسر ایران نیز در کمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم