آیا نصب پارکت روی موکت توصیه می شود؟

Sayeh Sanei

آیا تابحال فکر کردید که نصب پارکت روی موکت چگونه انجام می‌شود و صرفه اقتصادی دارد؟ چرا اجرای کفپوش بر روی موکت بهتر است ؟ اگر این سوال به ذهنتان خطور کرده است، پس احتمالا کفپوش شما از موکت بوده و می‌خواهید تغییری اساسی به دکوراسیون داخلی خانه‌تان بدهید. همانطور که می‌دانیم زیرسازی پارکت بسیار مهم است و نقش بسزایی در زیبایی و عمر پارکت دارد. با این تفاسیر به نظر شما توصیه میشود تا از زیره موکت برای پارکت کردن کف استفاده کنی؟ با ما همراه باشید تا جواب این سوالات خود را پیدا کنید.  در ادامه، علاوه بر پاسخ به این سوال، به موضوعات مهمی همچون:

  • مزایای نصب پارکت روی موکت
  • معایب نصب پارکت روی موکت

خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

     

    آیا نصب پارکت روی موکت امکان پذیر است؟

    چرا اجرای کفپوش بر روی موکت بهتر است ؟  با جمله‌ قطعی پاسخ این سوال شما را خواهیم داد، اگر جنس پارکت لمینت باشد، نصب پارکت روی موکت امکان پذیر است. البته این موضوع به این معنا نیست که پارکت چوبی از دایره انتخاب‌های ما به دور است. نه اصلا اینطور نیست! اگر جنس پارکت، چوبی هم باشد نصب آن بستگی به نوع پارکت شما  دارد.

    همانطور که می‌دانید پارکت‌ها به دو بخش solid wood  و engineer wood  تقسیم می‌شوند. اگر پارکت چوبی از جنس solid wood  باشد برای نصب به چسب نیاز داریم؛ بنابراین در این صورت نصب آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. اما اگر پارکت چوبی مورد نظر از نوع engineer wood  بود، می توانید بدون چسب آن را نصب کنید.

    نصب پارکت روی موکت

    چرا اجرای کفپوش بر روی موکت بهتر است؟

    1. همانطور که می‌دانیم موکت با چسب به زمین چسبیده می‌شود، پس طبیعتا کندن موکت‌ها از روی زمین کمی دردسر دارد. همچنین ممکن است در قسمت هایی درگیری چسب و موکت بسیار بالا باشد و کندن آن به سطح موکت آسیب برساند. خب حالا با این تفاسیر آیا همین دردسرها برای انتخاب پارکت به جای موکت کافی نیست؟
    2. مورد بعدی استفاده موقتی ازفضایی با پوشش موکت است. برای مثال تصور کنید شما خانه‌ای را اجاره کرده‌اید و آن خانه کفپوش موکت دارد، صاحب خانه نیز رضایت به تغییر کفپوش نمی‌دهد. در این شرایط کندن موکت‌ها و اجرای پارکت و دوباره چسباندن موکت برای شما هزینه زیادی در پی خواهد داشت. علاوه بر آن ممکن است موکت هنگام جداسازی از زمین دچار آسیب شود؛ بنابراین بهترین گزینه نصب پارکت روی موکت است. درضمن لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که  به راحتی می‌توانید هنگام تحویل خانه، پارکت‌ها را جمع کرده و در محل جدید اجرا کنید.
    3. باور پرطرفداری تازه‌ای وجود دارد که افراد گمان می‌کنند، می‌توانند از موکت به عنوان زیرسازی برای پارکت، به جای فوم سایلنت استفاده نمایند. مخصوصا اگر موکت نمدی باشد افراد علاقه بیشتری به جایگزین کردن فوم سایلنت با موکت دارند و علاوه بر آن به صرفه ی اقصادی و کاهش هزینه ها نیز می اندیشند.

    مقاله پیشنهادی: پارکت و موکت عایق صدا 

    چرا اجرای کفپوش بر روی موکت بهتر است ؟ 

    معایب نصب پارکت روی موکت چیست؟

    معایب نصب پارکت روی موکت نسبت به مزایای آن بیشتر است. دلایل منطقی هم برای این معایب وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

    1. موکت‌ها از هر نوعی که باشند، در هر صورت تا حدود زیادی حالت ارتجاعی دارند. در واقع همین حالت ارتجاعی از خاصیت‌های اصلی موکت به شمار می‌رود. این حالت ارتجاعی موکت باعث می‌شود که در طول زمان به پارکت آسیب وارد شود. پس با قطعیت می‌توان گفت که این کار، عمر استفاده از پارکت را پایین می آورد.
    2. اگر رطوبت و یا گرد و غباری در اثر تمیز کردن پارکت و یا هر دلیل دیگری به درزهای پارکت نفوذ کند، موکت بیشتر این رطوبت را در خود نگه می‌دارد و ممکن است باعث ایجاد کثیفی، آلودگی و بوی نا مطبوع شود.
    3. ما انواع مختلفی موکت مانند موکت تافتینگ، موکت نمدی و … داریم. موکت‌ها ضخامت بیشتری نسبت به فوم سایلنت دارند. همین ضخامت به اضافه خاصیت ارتجاعی نیز باعث ایجاد عدم تعادل و حرکت کلیک‌ها روی هم شود. علاوه بر آن با نصب پارکت روی موکت، ممکن است تایل های پارکت در قسمتهایی فرو رود. این موضوع موجب می گردد پارکت به مرور زمان ترک بردار و یا حتی پس از مدتی بشکند.

    مقاله پیشنهادی: نحوه تمیز کردن موکت

    مزایای نصب پارکت روی موکت چیست؟

    البته مزایای نصب پارکت بر روی موکت به قدری انگشت شمار است که می‌توان آن را نادیه گرفت. اما سعی می‌کنیم عدالت را رعایت کنیم و همین مزایای انگششت شمار را هم برای شما لیست کنیم.

    1. کاهش هزینه‌های جداسازی و نصب موکت
    2. عدم لزوم به خرید فوم سایلنت (موکت می تواند همانند فوم سایلنت تا حدی مانع ایجاد صدای کلیک پاکتها شود).
    3. عدم آسیب به موکت در اثر جدسازی از کف ساختمان

    زیرسازی جهت نصب پارکت پس از جداسازی موکت‌ها

    احتمالا اولیین سوالی که بعد خرید پارکت می کنید این است

    آیا زیرسازی جهت نصب پارکت پس از جداسازی موکت ها الزامی است؟

    در جواب باید گفت بله اینکار امری واجب است. همگی الزام زیرسازی را به خوبی میدانیم.

    چطور باید زیرسازی کنیم؟

    • اول باید چسب‌ها را با سمباده و کاردک با دقت از کف محل مورد نظر جدا نمایید.
    • سپس با دستگاه چک کنید که کف زمین تراز باشد.
    • رطوبت آن را نیز در نظر بگیرید که بیشتر از 12 درصد نباشد.
    • سپس در صورت لزوم سمپاشی نموده، فوم سایلنت را پهن نمایید.
    • در نهایت نیز شروع به چیدن تایلهای پارکت نمایید.

    کندن موکت جهت زیرسازی نصب پارکت

    حرف آخر

    فکر کنم به سادگی به جواب آیا نصب پارکت روی موکت کار درستی است؟ رسیده باشید.  با توجه به مطالب فوق و یک محاسبه سر انگشتی می‌بینیم که جداسازی موکت از کف ساختمان و نصب مجدد پارکت هزینه بسیار کمی دارد؛ زیرا جداسازی موکت نیاز به نیروی متخصص ندارد و می توانید خودتان به دقت آن را انجام دهید. حتی نصب مجدد موکت را نیزمی توانید خودتان با کمی دقت انجام دهید. هزینه ی چسب موکت هم بسیار کم است. خرید فوم سایلنت هم نسبت به هزینه ای که برای خرید پارکت می کنید، درصد کمی خواهد بود. بنابراین این هزینه ها نسبت به خراب شدن کل پارکت ها پس از مدت زمان کوتاه، هزینه ی ناچیزی است.

    مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم